کارگروه
دنیای شیرین کودکان
کودکان دنیای تعریف شده ای برای خود دارند برخلاف ما بزرگترها که گاهی اوقات رفتارهایمان حتی برای خودمان هم شناخته شده نیست آنها خیلی دقیقندآنقدرکه حتی دروغها وپنهان کاریهای مارا درک می کنندودرست درزمانی که مااصلا انتظارش رانداریم به ما گوشزد می کنند وحال مارا حسابی می گیرند.گاهی فکرمی کنم کودکان نمایندگان خداروی زمین هستند تا اشتباهات وخطاهای ما رابه ماتذکردهند.
 

تربیت کودک بدون کتک زدن یا لوس کردن -بخش اول(تقویت مثبت)

صفحه اصلی کارگروهها >> دنیای شیرین کودکان  >> تربیت کودک بدون کتک زدن یا لوس کردن -بخش اول(تقویت مثبت)
زهرا نصیرزاده

زهرا نصیرزاده

در کارگروه: دنیای شیرین کودکان
تعداد ارسالي: 13
12 سال پیش در تاریخ: دوشنبه, اسفند 08, 1390 8:47

تقویت مثبت


تقویت مثبت روشی است که برای افزایش فراوانی بروز رفتار مطلوب مورد استفاده قرار می گیرد.


چگونه


یک تقویت کننده مثبت رفتاری که درست قبل از آن به وقوع پیوسته است را افزایش می دهدومی تواند هرچیزی که کودک می خواهد یا لازم دارد باشد.


دستور کار


1-رفتارمشخصی که می طلبیدرا معین کنید.ازتوانایی کودک درانجام آن عمل اطمینان حاصل کنید.


2-درباره تقویت کننده مناسب تصمیم بگیرید.(چیزی که فرزندتان می خواهد یا لازم دارد)


3-به دقت مراقب فرزندتان باشید.رفتارمطلوب یا تلاشهای اوبرای اجرای آن راتقویت کنید.


4-شکست های کودک درراه اجرای رفتارمطلوب رانادیده بگیرید.


5-زمانی که رفتار مطلوب مبدل به عادت کودک شدازفراوانی تقویت بکاهید.


مثال


1-مادرمی خواهد که پیتر کتش را آویزان کند.گیره ای درسطح پایین برای او نصب می کندتااین کاررابه راحتی انجام دهد.


2-اوتصمیم می گیرداز آنجاکه پیتر عکس برگردان دوست داردوقتی کتش راآویزان کردیک مجموعه عکس به او بدهد.


3-دفعه بعد که پیتروارد می شوداو مشغول صحبت با تلفن است.بلافاصله معذرت می خواهدویک عکس برگردان آماده می کندتاانجام یک تلاش را تقویت کرده باشد.پیتربرای آویزان کردن کتش تلاش می کند.مادربه اومی گوید:"خیلی خوشحالم که تو سعی کردی کتت را آویزان کنی.این هم عکس برگردان".درحالی که درآویزان کردن کت به اوکمک می کند.


4-روزبعد وقتی پیتر وارد می شودکتش راروی زمین می اندازد.مادر چیزی نمی گویداما دفعه بعدکه آویزان کردن کت به یادش مانداورا تقویت می کند.


5-چند روز بعدوقتی پیتر این کاررابه خوبی به خاطر می سپارداواجازه می دهدکه پیتربدون تقویت کتش را آویزان کند.مراقب است که دفعه بعدکه پیتر کتش را آویزان کرد در دسترس باشدواورا تقویت کندو می گوید:"پیترخیلی خوشحالم کتت راآویزان کردی.دیگر لازم نیست هرمرتبه تورا ستایش کنم."از آن زمان به بعد او تدریجا فاصله زمانی میان تقویتها راافزایش می دهد.


حذف ارسالي ويرايش ارسالي