بهترین راندمان در آبیاری

صفحه اصلی کارگروهها >> بهینه سازی مصرف آب  >> بهترین راندمان در آبیاری
مهندس سید معز الدین نبوی
12 سال پیش در تاریخ: سه شنبه, بهمن 18, 1390 4:4


 بیشترین راندمان مصرف آب در کشت گلخانه‌ای است



 به اعتقاد یک متخصص ماشین‌آلات کشاورزی، یکی از راهکارهای سازگاری با خشکسالی، حرکت به سمت کشت‌های متمرکز است که کشت گلخانه یکی از ابعاد آن است.


آقای دکترمحمدحسین عباسپورفرد در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: پیش‌بینی و مقابله با خشکسالی مربوط به سیاست‌هایی می‌شود که دولت‌ها باید در مقابل این پدیده اجتناب‌ناپذیر به‌کار گیرند. در کشور ما چندین سال است که خشکسالی رخ می‌دهد و ما مجبور به سازگاری با این شرایط هستیم.


این متخصص تجهیزات و تاسیسات گلخانه با بیان اینکه بیشترین راندمان مصرف آب در کشت گلخانه‌ای است، افزود: در گلخانه تجهیزات کنترلی برای اعمال آب به صورت دقیق‌تر در اختیار است.


عباسپور گفت: در سطح دنیا، سالم‌ترین محصول را می‌توان از گلخانه‌ها به‌دست آورد، چراکه گلخانه یک محیط کاملا کنترل شده است و با توجه به اینکه منشا امراض، حشرات و بیماری‌های قارچی هستند، در این کشت اجازه نمی‌دهیم به راحتی حشرات وارد گلخانه‌ شوند و حتی قارچ‌ها شیوع پیدا کنند.


وی در عین حال یادآور شد: اینکه مطرح می‌شود مقدار سم موجود در محصولات گلخانه‌ای، زیاد است،‌ به دلیل عدم بررسی‌ صحیح ریشه‌ی این موضوع و نبود گلخانه‌های مدرن در کشور است. این در حالی است که گلخانه‌های ما باید به سمت و سویی بروند که اجازه ورود حشرات را ندهند.


دکترعباسپور تصریح کرد: براساس محاسبات انجام شده، حداقل سطح زیر کشت گلخانه‌ای به ازای هر نفر، 3000 متر مربع است و برای احداث یک گلخانه‌ی نه چندان مدرن و قابل استفاده که کنترل حشرات نیز در آن انجام گیرد، به حداقل 100 تا 150 میلیون تومان هزینه نیاز است که هیچ کدام از فارغ‌التحصیلان کشاورزی در کشور این منابع مالی را ندارند.


وی با تاکید بر لزوم توجه دولت به این معضل، گفت: پاسخگو نبودن منابع مالی سبب می‌شود نتیجه کشت گلخانه‌ای ناقص باشد. در نتیجه گلخانه‌ مجبور می‌شود سم زیادی مصرف کند که نهایتا تولیدکاهش می‌یابد و گلخانه‌ای ایجاد می‌شود که از جهات کیفی و کمی زیر سوال می‌رود و اقتصادی نیست.


دکترعباسپور با بیان اینکه دولت نتوانسته منابع مالی کافی و لازم را در اختیار فارغ‌التحصیلان کشاورزی قرار دهد، تاکید کرد: بزرگترین چالش‌ ما این است که باید گلخانه‌ها به سمت مدرنیزه شدن بروند و این امر نیاز به هزینه دارد.


وی خاطرنشان کرد: یکی از راهکارها برای اشتغال‌زایی در بخش کشاورزی، گلخانه است، البته به شرطی که منابع مالی آن تامین شود که متاسفانه با وجود آگاهی از این موضوع، هنوز راه‌حلی برای آن پیدا نشده است.


دکترعباسپور با بیان اینکه در تمام دنیا به بخش کشاورزی و علی‌الخصوص گلخانه توجه خاصی شده، یادآور شد: صنعت گران ما در بخش‌ تاسیسات و تجهیزات، آشنا با بخش گلخانه‌ نیستند و ما باید گلخانه را به بخش صنعت بیشتر معرفی کنیم تا بتوانیم به سمت مدرنیزه شدن پیش برویم.


 (منبع :خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا



حذف ارسالي ويرايش ارسالي