معرفی چارچوب

کاربر حذف شده

کاربر حذف شده

در کارگروه: Rational Unified Process (RUP)
تعداد ارسالي: -2
18 سال پیش در تاریخ: چهارشنبه, اسفند 17, 1384 3:22

چارچوب یک مجموعه عناصر از قبل تعریف شده برای مدلسازی است که برای مدلسازی یک نوع سیستم خاص بکار می رود. چارچوبها امکان مشخص کردن ، گروه بندی و استفاده ی مجدد عناصر را بطرز موثری در سیستمهای نرم افزاری خاص فراهم میکنند. از طرفی دیگر در تعاریف چارچوب بعنوان الگوی معمارانه جهت ساخت مطرح شده است . یعنوان مثال اگر بخواهیم سیستمهایی اجاد کنیم که در آنها همواره وظیفه مندی مدیریت حسابها ، تهیه صورتحسابها و پرداخت وجود داشته باشد دو راه حل وجود دارد: می توان همواره سیستم را از صفر شروع کرد و بخشهای مدیریت حسابها ، تهیه صورت حسابها و پرداخت را بازنویسی کرد. که این منجر به حجم بالایی از دوباره کاریها می شود و هم می توان قسمتهای مدیریت حساب تهیه صورتحسابها و پرداخت را از پیاده سازیهای قبلی خود با دیگران گرفته و از آنها با توجه به ویژگیهای مود نیاز جدید استفاده ی مجدد کرد. چارچوبهای موجود در ابزار IBM Rational Rose شانس استفاده یمجدد رسمی تر و بهتر این چنین موقعیتهایی را می دهد . اما تعریف چارچوب به صورت ریر می باشد:

چارچوب بستر قابل مدیریتی برای قراردادن مدلهای ایجاد شده در طول یک فرآیند توسعه است .

البته که چارچوب می تواند نرم افزاری باسد در این صورت چارچوب بستر قابل مدیریتی برای قراردادن مدلهای ایجاد شده در طول یک فرآیند توسعه نرم افزاری است .یک چارچوب ممکن است به دو روش اساسی مورد استفاده قرار بگیرد. در روش اول ، چارچوب برای برپا کردن مجموعه ای از اجزاء با قابلیت استفاده یمجدد استفاده می شود. در روش دوم ، یک چارچوب بعنوان قالبی برای ساختن مدلهای جدید یا تعریف کردن معماری گونه های خاصی از سیستمها بکار می رود. رویکرد اول را کتابخانه ای و دومی را رویکرد بعنوان قالب گویند. هر رویکرد فوایدخودش را داراست و ایجاد آنها نیازمند تلاش و حوصله خاصی می باشد.

رویکرد در چارچوب بعنوان کتابخانه :

این رویکرد ساده است زیرا شبیه استفاده از کتابخانه هاست . بعلاوه ی اینکه کنابخانه در مدل قابل دیدن است . در Rose ، چارچوبهای بیشتری با این رویکرد وجود دارد مانند JDK, MFC و Oracle ...

رویکرد چارچوب بعنوان قالب :

این نوع چارچوبها از مدلی که شامل قطعات کنار هم گذاشته شده از یک سیستم نوعی است ساخته می شوند. ایجاد یک سیستم جدید به سادگی با استفاده از این چارچوبها بعنوان اساس مدل جدید و سپس پرکردن جاهای خالی امکان پذیر است .واضح است که ایجاد چنین قالبی از قراردادن تعدادی کلاس در یک کتابخانه سخت تر است و نیازمند کار بیشتر و تصمیم گیریهای پیشرفته تری می باشد . در عوض این قبیل چارچوبها ، امکان استفاده مجدد در سطح بالاتری را فراهم می کنند چرا که نه تنها از کد استفاده مجدد می شود ، بلکه دانش با ارزش و کلیدی معماری سیستم نوعی را نیز مورد استفاده ی مجدد قرار میگیرد.

چارچوب با رویکرد قالبی امکان ایجاد سریعتر و با کیفیت تضمین شده ی سیستمهای جدید را فراهم می کند.
چارچوب فرآیند RUP :
در Rose چارچوبی با رویکرد قالبی برای ایجاد کاربردها با طی مراحل فرآیند RUP وجود دارد که چارچوب RUP نام دارد . این چارچوب یک مدل از اجزاء منسجم شده و در واقع مکملی برای RUP می باشد.

حذف ارسالي ويرايش ارسالي