در بازار امروز سودآوری و رشد سازمانها، رابطه مستقیم و تنگاتنگی با درجه رضایت مشتریان دارد. یکی از مهمترین اقدامات در چرخه جلب رضایت مشتری سنجش میزان رضایت او از کالا و خدمات دریافتی است. در این مرحله واحد بازاریابی سازمان عرضه کننده رأساً یا از طریق مؤسسات تحقیقاتی مستقل با اجرای برنامههای نظرسنجی مناسب میزان رضایت مشتریان از ابعاد مختلف عملکرد عرضه کننده، کالا و خدمات دریافتی را میسنجد. درجه رضایت مشتریان، علاوه بر این که میزان موفقیت سازمان عرضه کننده در دستیابی به بخشی از اهداف را نشان میدهد، امکان اصلاح و بهبود کیفیت و روشها را برای سازمان عرضه کننده فراهم میکند.
به دلیل اهمیت روزافزون امر سنجش رضایت مشتری، برخی سازمانهای عرضه کننده برنامههای دورهای مناسب برای این امر طراحی کردهاند. البته هنوز سازمانهای زیادی وجود دارند که به دلیل ناباوری نسبت به این امر مهم، هرگونه پرداخت و تحمل هزینه در این رابطه را بیمورد میدانند. این سازمانها باید به این نکته توجه کنند که بی توجهی به احساس مشتری میتواند در آینده نزدیک به وخیم شدن اوضاع منجر شود.