کارگروه
آینه مالی
با سلام، اگر مایلید در تالیف، ترجمه، تهیه، تنظیم، ویرایش و آماده سازی مطالب مرتبط با امور مالی و اقتصادی با وب سایت آینه مالی همکاری کنید، از شما دعوت می شود تا با مطالعه اجمالی وب سایت آینه مالی مشخصاً زمینه علاقه مندی خود برای نوشتن و آماده سازی مطلب را شرح دهید.
 

غلطی رایج در مورد حباب در بازارهای مالی و کالا

صفحه اصلی کارگروهها >> آینه مالی  >> غلطی رایج در مورد حباب در بازارهای مالی و کالا
ayeneh finance

ayeneh finance

در کارگروه: آینه مالی
تعداد ارسالي: 13
12 سال پیش در تاریخ: شنبه, آذر 26, 1390 19:48

متصدیان امور اقتصادی، بانکداران، مدیران مالی، کارگزاران و موسسات بزرگ مالی در موقعیت های مختلف ادعا می کنند که نمی توان حباب های بازارهای مالی را پیش بینی کرد و سرمایه گذاران و فعالان بازارهای مالی و کالا هنگامی از وجود این حباب ها آگاه می شوند که این حباب ها ترکیده اند و ضربه خود را به سرمایه گذاران وارد کرده اند. در این مقاله پیرامون صحت و سقم این گفته و اینکه چگونه می توان تا جائی که ممکن است از آسیب دیدن سرمایه ها در حباب های بازار جلوگیری کرد مطالبی را می آوریم. 


یک حباب دقیقاً چیست؟
به زبان ساده یک حباب عبارت است از بازاری که  به طور غیر طبیعی داغ شده است، به این معنا که تعداد زیادی خریدار در بازار وجود دارند که تمایل شدیدی به خرید دارند. این بازارهای حبابی می توانند در مورد یک یا چند سهام و یا کالای خاص باشند مانند حباب بازار مسکن و یا در مورد کل بازار سهام و یا کل اقتصاد باشند مانند حباب دات کام در بازار سهام آمریکا در اواخر قرن بیستم. نتیجه مستقیم شرایط حبابی بازار افزایش بی رویه قیمت ها در زمانی بسیار کوتاه است که منجر به بی ثباتی بازارهای مالی و کالا می شود و به جائی می رسد که برخی از سرمایه گذاران به حبابی و غیر عقلانی بودن شرایط بازار پی می برند و شروع به فروش سهام و یا کالای حبابی می کنند. به این ترتیب تمام فرایند حبابی افزایش قیمت به ناگاه معکوس می شود و توده های سرمایه گذاران رو به فروش می آورند و به اصطلاح اینبار همه فروشنده می شوند. این سبب سقوط سریع و شدید قیمت در زمانی بسیار کوتاه تر از زمان به وجود آمدن حباب می شود و در نتیجه بسیاری از سرمایه گذاران فرصت آن را به دست نمی آورند تا سرمایه های خود را از بازار خارج کنند و شدیداً از این سقوط آسیب می بینند. به طور طبیعی این آسیب ها در مورد کسانی که در اواخر حباب به بازار آمده بودند شدیدتر می باشد. 


ادعای نامرئی بودن حباب ها.
به طور قطع بعضی از حباب ها واضح تر و قابل تشخیص تر از بقیه هستند و بعضی از مردم در موقعیت بهتری برای تشخیص حباب ها قرار دارند. ولی تمام حباب ها به ویژه در مرحله بلوغشان قابل تشخیص هستند و فرایندی...


 


ادامه را در آینه مالی www.ayenehfinance.com بخوانید.


حذف ارسالي ويرايش ارسالي