کارگروه
کودکان و مسائل مهم مربوط به برخورد با آنها
در این کارگروه به دنبال راه کارهای جدید حول محور کودکان و نحوه برخورد با آنها و انتقال اطلاعات هستم.از همه دعوت میشود مطالب مفید رو برای استفاده عموم درج نمایند.متشکرم
 

بافرزندان با زبان خودشان حرف بزنید

صفحه اصلی کارگروهها >> کودکان و مسائل مهم مربوط به برخورد با آنها  >> بافرزندان با زبان خودشان حرف بزنید
مهدی مقصودی
12 سال پیش در تاریخ: شنبه, آبان 28, 1390 12:41


با تولد نوزاد اعضای خانواده هر آنچه در توان دارند به کار می‌گیرند تا زمینه مناسبی را برای رشد مهارت های او فراهم کنند. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد در خانواده‌هایی که پدر و مادر با کودکان‌شان به زبان کودکانه سخن می‌گویند رشد مهارت‌های زبانی و گفتاری کودک در مدت زمان کوتاه‌تری اتفاق خواهد افتاد.


بسیاری از والدین تصور می‌کنند برای این که کودک‌شان بتواند کلمات را به درستی ادا کند، باید به زبانی که با بزرگسالان صحبت می‌کنند با فرزندان‌شان سخن بگویند. این در حالی است که به گفته محققان تقلید والدین از زبان گفتاری کودک به فرزند آنها کمک می‌کند تا بتواند مهارت‌های گفتاری را با سهولت بیشتر و در مدت زمان کوتاه‌‌تری بیاموزد. ویژگی مشخصه زبان کودکانه، جملاتی ساده و کوتاه است که به صورت آهنگین و شمرده ادا می‌شود. علی‌رغم این که بسیاری از والدین تمایل زیادی به سخن گفتن به شیوه کودکانه ندارند و ترجیح می‌دهند با فرزندان‌شان که در حال یادگیری مهارت‌های گفتاری هستند به شیوه معمولی سخن بگویند، اما حقیقت این است که تغییر الگو‌های رفتاری نه‌تنها ارتباط صمیمی‌تری را بین کودک و والدین ایجاد می‌کند، بلکه برای زبان آموزی کودک لازم و ضروری است. جالب است بدانید حتی والدین حیوانات تازه متولد شده نیز با فرزندان‌شان با آوای متفاوت صحبت می‌کنند. کودکان نیز علاقه‌مند هستند با افرادی ارتباط برقرار ‌کنند که شبیه به خودشان صحبت می‌کنند. یادگیری زبان یکی از مهم‌ترین چیزهایی است که یک کودک برای برقراری ارتباط با دیگران به آن نیاز دارد و به همین علت ترفندهایی که بتواند نقش مهمی در سهولت زبان‌آموزی کودک داشته باشد، باید مورد توجه والدین قرار گیرد. جالب است بدانید در کودکانی که والدین آنها به زبان کودکانه سخن می‌گویند مرکز پردازش زبان در مغز فعال‌تر است. فعال شدن این قسمت از مغز به این معنی است که کودک توانسته به راحتی با والدین خود ارتباط کلامی برقرار کند و در نتیجه توانمندی بیشتری در یادگیری مهارت گفتاری داشته باشد. البته باید توجه داشت تجربه والدین و همچنین شخصیت آنها از جمله عواملی است که می‌تواند نقش بسیار مهمی در استفاده از این ترفند برای کمک به رشد مهارت‌های گفتاری فرزندان داشته باشد. معمولا مادرها در مقایسه با پدرها در کاربرد این ترفند برای برقراری ارتباط کلامی موثرتر با فرزندان علاقه بیشتری دارند و به همین علت است که می‌توانند نقش مهم‌تری در یادگیری این مهارت توسط فرزندان تازه متولد شده خود داشته باشند. بنابراین اگر شما از جمله افرادی هستید که با فرزندتان به زبان کودکانه سخن می‌گویید به شما این اطمینان را می‌دهیم که اصلا نباید احساس نگرانی کنید مطمئن باشید با این کار مغز کودک شما بیشتر تحریک می‌شود و شما به او کمک خواهید کرد تا مهارت‌های گفتاری را سریع‌تر بیاموزد.


زهرا هداوند




حذف ارسالي ويرايش ارسالي