کارگروه
کودکان و مسائل مهم مربوط به برخورد با آنها
در این کارگروه به دنبال راه کارهای جدید حول محور کودکان و نحوه برخورد با آنها و انتقال اطلاعات هستم.از همه دعوت میشود مطالب مفید رو برای استفاده عموم درج نمایند.متشکرم
 

بگذارید کودک روی پای خودش بایستد

مهدی مقصودی
12 سال پیش در تاریخ: شنبه, آبان 28, 1390 12:39


گاهی اوقات، به‌خصوص در ماه‌های اول سال تحصیلی، کودکان در انجام تکالیف مدرسه با مشکلاتی مواجه می‌شوند که اگر این مشکلات به موقع شناسایی نشوند، می‌توانند به افت تحصیلی منجر شوند. اگر کودک هیچ‌وقت از شما برای انجام تکالیف درخواست کمک نمی‌کند و یا این‌که نمرات بدی در مدرسه می‌گیرد باید شک کنید که او در انجام تکالیف خود به مشکل برخورده است.


به طور کلی بروز این مشکل، دلایل مختلفی دارد. به عنوان مثال برخی از کودکان بیشتر وقت خود را با تلویزیون و بازی‌های رایانه‌ای صرف می‌کنند. برخی دیگر بیش از اندازه به بازی با همسالان و فعالیت‌های ورزشی مشغول می‌شوند و تکالیف مدرسه را دشوار می‌دانند. در چنین شرایطی شما باید به فرزندتان کمک کنید تا برنامه خود را به شیوه‌ای تنظیم کند تا هم تکالیف مدرسه را انجام دهد و هم به فعالیت‌های فوق برنامه و تفریحی بپردازد. برای شروع بهتر است به کودک بفهمانید مساله تکالیف موضوعی بین او معلمش است و در واقع هدف از انجام تکالیف این است که بیاموزد چگونه فعالیت‌های مربوط به خودش را به تنهایی انجام دهد. عواقب ناشی از عدم انجام تکالیف را به عهده مدرسه بگذارید. ممکن است در ابتدا وضعیت کودک کمی بهتر شود، اما این روش باعث می‌شود کودک روی پای خودش بایستد و اهمیت انجام تکالیف را بهتر دریابد. البته این روش را در زمانی امتحان کنید که نمرات کودک از اهمیت کمتری برخوردارند تا کودک ضرر زیادی متحمل نشود.


فراموش نکنید یادآوری مکرر برای انجام تکالیف، نصیحت و یا تهدید کودک فایده‌ای ندارد و بالعکس باعث لج کردن کودک می‌شود. در واقع باید گفت یادگیری به زور والدین فایده‌ای ندارد و در صورتی که نگران وضعیت تحصیلی فرزندتان هستید، بهتر است به جای واکنش مستقیم با معلم کودک صحبت کنید.


در عین حال بهتر است تماشای تلویزیون و بازی‌های کامپیوتری را محدود و آن را به آخر هفته یا بعد از انجام تکالیف موکول کنید و زمان معینی برای این‌گونه فعالیت‌ها در نظر بگیرید و به کودک بگویید چنین برنامه‌ریزی به نفع خود اوست. اگر پس از 2 ماه موفق نشدید مشکل فرزندتان را حل کنید، می‌توانید با معلم وی مشورت و اگر احساس می‌کنید کودکتان از استرس و افسردگی رنج می‌برد او را نزد پزشک ببرید.


دکتر آزاده شیروانی




حذف ارسالي ويرايش ارسالي