10 دلیل قانع کننده استفاده از SQL Server 2005

صفحه اصلی کارگروهها >> طراحی و برنامه نویسی SQL Server  >> 10 دلیل قانع کننده استفاده از SQL Server 2005
رضا علیمددی

رضا علیمددی

در کارگروه: طراحی و برنامه نویسی SQL Server
تعداد ارسالي: 69
16 سال پیش در تاریخ: چهارشنبه, بهمن 03, 1386 2:21

 از آنجائی که نسخه SQL Server 2005 دارای قابلیت ها و ویژگی های نوین و کاملتری نسبت به نسخه ها قدیمی مانند SQL Server 2000 می باشد ، و با توجه به اینکه متاسفانه در حال حاضر استفاده از این نسخه در کشور ما ایران بسیار کم رنگ تر از نسخه های قدیمی می باشد ، در این مقاله 10 دلیل اصلی را که شما را ترغیب به ترفیع به SQL Server 2005 می کند ، را به شکلی فهرست وار توضیح می دهم.



در حال حاضر بسیاری از سازمان ها و شرکت ها از نسخه SQL Server 2000 استفاده می کنند. زمانی که شرکت Microsoft نسخه SQL Server 2005 را ارائه داد، بسیاری از مدیران IT و راهبران پایگاه داده با این سوال مواجه شدند: آیا لازم است ورژن SQL Server خود را upgrade کنیم ؟!


مسلما پیشرفت هایی که در نسخه SQL Server 2005 به چشم می خورد به قدری حائز اهمیت می باشند که شما به عنوان یک IT Manager یا DBA در صورت شناخت، خود را موظف به این امر خواهید دانست .


1. هر برنامه کاربردی که در حال حاضر کار می کند، بدون هیچ تغییری با SQL Server 2005 نیز کار خواهد کرد

ابزار SQL Server 2005 Management Studio جایگزین ابزار Enterprise Manager خواهد شد. اما شما با این ابزار جدید نیز قادر به مدیریت پایگاه های داده SQL Server 2000 نیز خواهید بود. البته از این ابزار جهت مدیریت SQL Server 6.5 و SQL Server 7.0 نمی توان استفاده نمود .
برنامه های کاربردی و سایت های شرکت یا سازمان شما بدون نیاز به انجام هیچ گونه تغییری به فعالیت ادامه خواهد داد. وجود این سازگاری بسیار مهم است. به اهمیت آن بیشتر فکر کنید.


2. SQL Server 2005 دارای ابزار های بیشتری می باشد

در نسخه های قدیمی SQL Server اجزا گوناگون مانند Analysis Services در بسته های نرم افزاری مختلفی قرار گرفته بود. اما در نسخه SQL Server 2005 شرکت مایکروسافت رویکرد بازاریابی خود را تغییر داده و تمامی اجزا را در یک بسته قرار داده است.
همان طور که در مقاله
آموزش نصب SQL Server 2005 توضیح داده ام، شما می توانید سرویس ها و اجزا مختلف را هنگام نصب انتخاب کنید.


3. دسترسی آسان و یکپارچه به همه اجزا

SQL Server Management Studio یا SSMS به شما این امکان را می دهد که خیلی ساده و واضح به همه اجزا مانند Data Transformation Services ( DTS ) ، profiler ، Reporting Services ، Tuning Advisor و حتی SQL Server Integration SSIS )Services ) و  OLAP ) Online Analytical Processing )  دسترسی داشته باشید.
این یکپارچگی موجب افزایش کارایی و هزینه کمتر آموزش می گردد. حتی اگر شما نسخه های SQL Server 2000 داشته باشید، توسط ابزار SSMS می توانید آن ها را مدیریت کنید.


4. بهره گیری از قدرت Net. برای ایجاد اشیا پایگاه داده

در این نسخه شما قادر می باشید از زبان های برنامه نویسی سطح بالا مانند Visual Basic.Net یا C#.Net جهت تولید اشیا پایگاه داده مانند Stored Procedures ، Functions و Triggers استفاده کنید. در واقع قرار گیری CLR در هسته اصلی SQL Server 2005 استفاده از هزاران class موجود در Net. را در پایگاه داده میسر ساخته است.
لازم به ذکر است استفاده از CLR برای تولید اشیا پایگاه داده زمانی ارزشمند است که شی ساخته شده دارای منطق عملیاتی پیچیده ای باشد، در واقع قدرت عملکرد اشایی که با CLR ساخته می شود، به مراتب بالاتر از اشیایی می باشد که با T-SQL ساخته شده باشد.


5. بهره گیری از مزایای Reporting Services

به یک قاعده کلی اشاره می کنم، " هر چیزی که Back end می تواند انجام دهد، باید Back end انجام دهد و نباید به Front end سپرده شود. "
برای مثال ساخت یک Query به صورت Dynamic معمولا کار سخت و زمان فرسایی می باشد که مستلزم کد نویسی زیادی در لایه Application می باشد. در واقع راه بهتر حالت دریافت پارامتر ها از کاربر و ارسال آن ها به یک Stored Procedure می باشد.
SQL Server Reporting Services این مفهوم را بسیار بهینه و کاراتر ساخته است. در نسخه های قدیم SQL Server ، گزارشات توسط برنامه های Front end مانند ( VB ، C++ ، Crystal Reports و ... ) صورت می پذیرفت .
در SQL Server 2005 شما می توانید از مزایای بسیار Reporting Services استفاده نمائید.
اول از همه شما می توانید کلیه منطق های مربوطه را از برنامه کاربردی جدا نموده و به Reporting Services بسپارید. پس از آن از هر Frond end دیگری می تواند جهت فراخوانی گزارشات به سادگی استفاده کنید.


6. Business Intelligence موجود در SQL Server 2005

سیستم های هوشمند و تحلیلی که بیشتر با عنوان سیستم های ( OLAP ) شناخته می شوند درون SQL Server 2005 قرار گرفته شده است. یکپارچگی هوش تجاری با موتور پایگاه داده قابلیت های فراوانی را به طراحان برنامه های کاربردی و تحلیل گران داده های سازمانی ارائه می دهد.


7. با DTS خداحافظی کنید و به SSIS خوش آمد گوئید !

SQL Server 2005 ویژگی جدیدی به نام SSIS را معرفی می کند که از نظر امنیتی ، مدیریتی و کاربردی بسیار مناسب عمل می کند. این ویژگی که جایگزین مانسبی برای DTS می باشد، عملیات ارسال و دریافت داده ها و تغییر آن ها را میان پایگاه های داده و فایل های مختلف به شکلی ساده و حرفه ای مدیریت می کند.


8. بهره گیری از مکانیسم امنیتی نوین و مطمئن با مدیریت آسان تر

توسط این نسخه می توانید دسترسی های خاص تر به افراد خاصی بدهید، طراحی جدید Schema به شما امکان می دهد به کاربران خود فقط دسترسی هایی را بدهید که به آن نیاز دارند.


9. قابلیت بسط پذیری در سازمان های بسیار بزرگ

بدون شک یکی از اصلی ترین مشکلات SQL Server 2000 ، عدم قابلیت یا بهتر است بگوئیم عدم کارایی این نسخه با حجم وسیعی از داده ها در سطح Enterprise بوده است. در واقع یکی از مهم ترین نقاط مورد توجه در طراحی این نسخه از SQL Server ، قابلیت رقابت این سیستم با رقبای تجاری مانند Oracle و DB/2 بوده است.


10. ارائه روش های جدید برای برنامه نویسی پایگاه داده

نسخه SQL Server 2005 دارای ویژگی های متعددی جهت افزایش کارایی و کاهش زمان برنامه نویسی می باشد.
این ویژگی ها شامل موارد زیر می باشد:


ADO.Net version 2.0
• Hosted Common Language Runtime
• Security Enhancement
• Transact-SQL Enhancement
• Service Broker
• Web Services- HTTP Endpoints
• Native XML Support
• Embedded Reports


منبع: سایت sqliran.com



حذف ارسالي ويرايش ارسالي