لباسی برای مقابله با آلودگی هوا

صفحه اصلی کارگروهها >> barin textile  >> لباسی برای مقابله با آلودگی هوا
کاربر حذف شده

کاربر حذف شده

در کارگروه: barin textile
تعداد ارسالي: -2
13 سال پیش در تاریخ: پنجشنبه, آبان 05, 1390 16:15


 لباس ساخته‌شده از جنسی مشابه بتون شفاف،‌ با قرار گرفتن در محیط،‌ مواد آلاینده هوای اطراف را جذب می‌کند و به تصفیه هوا کمک می‌کند. این لباس در حال حاضر به صورت یک مجسمه پارچه‌ای درون یک جعبه است. 








روزی را تصورکنید که انسان‌ها بتوانند لباسی را بر تن کنند که آلودگی هوا را جذب کند و هوای اطراف را پاک کند. اگر روزی این رویا محقق شود،‌ 40 نفر با پوشیدن این لباس و قرار گرفتن در یک محل به مدت تنها 1 دقیقه، ‌می‌توانند دو متر مکعب از هوا را کاملا از آلودگی‌ها پاک کنند. شاید این رویا خیلی هم دور از دسترس نباشد، چون چنین لباسی در حال حاضر وجود دارد،‌ فقط کمی دستکاری لازم دارد!


به گزارش دیسکاوری، محققین دانشکده مد لندن، دانشگاه شفیلد و دانشگاه اولستر،‌ در پروژه‌ای مشترک لباسی را ساخته‌اند که از اسپری ترکیبی بتونی به وجود آمده و می‌تواند مواد آلاینده را از هوای اطراف جذب کند. جزییات این پروژه مبهم است. البته بتون جاذب آلودگی وجود دارد.‌ یک شرکت ایتالیایی چندی پیش سیمان شفافی را ارائه کرد که در واقع یک بتون است، ‌یعنی ترکیبی از سیمان، ‌شن و ماسه که سازه‌های محیط‌دوستی از آن تا به حال در اروپا ساخته شده است. در این بتون، دی‌اکسید تیتانیوم روی سطح با استفاده از نور خورشید به عنوان کاتالیزور،‌ با آلاینده‌های هوا واکنش نشان می‌دهد و میزان دی‌اکسید نیتروژن و  مونوکسید کربن اطراف را تا 65 درصد کاهش می‌دهد. به احتمال زیاد عملکرد این لباس تازه هم باید مشابه همان بتون شفاف باشد.


لباس جاذب آلودگی


این لباس به شکل یک مجسمه پارچه‌ای درون یک جعبه وجود دارد و گروه امیدوارند بتوانند هنر بیشتری را در تولید این‌گونه لباس‌ها وارد کنند. به احتمال زیاد ایستگاه‌های مترو، داخل اتوبوس‌ها و قطارهای شهری بیش از هر مکان دیگری از لباس،‌ روپوش، ‌کلاه یا هر پوشاک جاذب استقبال خواهند کرد. این لباس نمونه اولیه پروژه بزرگ مشترک این سه دانشگاه به نام پوشاک کاتالیستی است. محور اصلی این پروژه درگیرکردن عموم میدم در راهکارهای علمی برای جلوگیری از تاثیرات مخرب آلودگی هوا بر سلامت انسان‌ها است.









حذف ارسالي ويرايش ارسالي