کارگروه
سیستم های برق T.B.M و تجهیزات حفاری مکانیزه (مهندسی)
معرفی و آشنایی با سیستم های برقی دستگاه حفاری به روش تمام مکانیزه T.B.M و تجهیزات تونلی. تجزیه و تحلیل کارشناسی سیستم ها و تحلیل تخصصی مدارات فرمان و قدرت در تمامی سطوح. توضیحات تخصصی تجهیزات الکترونیکی و کنترل فرکانسی در الکتروموتور های با ولتاژ بالای 1Kv . تحلیل تخصصی مدرات و نحوه عملکرد درایو های کنترل فرکانسی. و بسیاری از مطالب تخصصی دیگر..
 

معرفی تخصصی بخش های دستگاه حفاری مکانیزه- TBM-Hard rock-بخش سوم

صفحه اصلی کارگروهها >> سیستم های برق T.B.M و تجهیزات حفاری مکانیزه (مهندسی)  >> معرفی تخصصی بخش های دستگاه حفاری مکانیزه- TBM-Hard rock-بخش سوم
ناصر سروری
13 سال پیش در تاریخ: دوشنبه, شهريور 21, 1390 11:15

(بخش سوم)


Cutter Head Drive

مجموعۀ الکتروموتور ها و گیربکس ها، به همراه سیستم های کنترلی و ترمز ها که فرایند ایجاد ، انتقال و کنترل حرکت کاتر هد را بر عهده دارند درایو کاتر هد نامیده می شوند.



این مجموعه در پشت Tail Skin و بر روی مین بیرینگ نصب شده است و شامل بخش هایی از جمله:

الکتروموتور ها
مجموعۀ گیربکس و چرخ دنده های انتقال قدرت
سیستم ترمز یا Break
مجموعه کنترل کننده فشار یا Safe Set
سیستم خنک کننده موتور و گیربکس
سیستم چرخش روغن و روان کننده
کنترل کننده های دما و سطح روغن و آب

الکتروموتور ها عموماً از نوع سنکرون AC/DC طبقاتی و با کنترل فرکانسی هستند و همیشه توسط درایور های مخصوص راه اندازی می شوند. به طور معمول هر الکتروموتور یک درایو دارد و همه درایو ها از یک منبع تغذیه ایزوله پشتیبانی می شوند. درایو ها از طریق شبکه پروفی باس از بخش بک آپ با پردازنده هایی از انواع مختلف به یکدیگر متصل و نهایتاً به قلب دستگاه یعنی کابین و سیستم کنترل PLC متصل و کنترل می شوند.

(به دلیل پیچیده بودن این بخش و اهمیت آن، در بخشی مجزا و به طور کامل به شرح آن خواهم پرداخت)


با شروع عملیات حفاری کاتر هد درایو شروع به چرخاندن کاتر هد میکند تا حفاری صورت گیرد. درایو قادر است تا هد را در مواقعی که نیاز است عکس چرخش عادی نیز بچرخاند. در مواقعی همچون زمان تعویض نایف یا دیسک کاتر ها. همچنین سیستم ترمز گیری امکان ترمز در مواقع اظطراری را فراهم میکند. البته نه به سرعت ترمز خودروی شما!!
چیدمان الکتروموتور ها و نیز توان هر یک از آنها در بالا بردن توان کلی و بهره وری انرژی در دستگاه بسیار مؤثر است.



*****************



Telescop Displacement Jacks

پوسته تلسکوپ شیلد توسط جک های تلسکوپ جابه جا می شوند. همانطور که در بخش شیلد به طور خلاصه طرز عملکرد این بخش را توضیح دادم در هنگام عملکرد تلسکوپ ،فرانت شیلد از بخش عقبی شیلد یا همان گریپر شیلد فاصله میگیرد. برای جلوگیری از ریزش مصالح به داخل شیلد پوسته ای که تلسکوپ شیلد است بین آنها قرار میگیرد.
این جک ها از طرفی به گریپر شیلد و از طرف دیگر به بدنه داخلی تلسکوپ شیلد متصل هستند و کار باز و بسته کردن تلسکوپ شیلد را بر عهده دارند. (فقط در دبل شیلد وجود دارد)


 
از آنجایی که همواره مصالح از بالا به پایین سرازیر می شوند و فشار بیشتری به بدنه سپر در بخش های پایین تر وارد می شود تعداد جکها در بخش پایین شیلد بیشتر است.
این قانون در مورد جک های تراست و آگزیلاری نیز صادق است.



*****************



Prob Drilling Line

اگر یک TBM تیپ Hard Rock را از نزدیک دیده باشید حتماً متوجه لوله هایی که از بالا یااطراف شیلد به سمت خارج از آن کشیده شده اند شده اید. اشتباه نکنید! این لوله ها برای دید زدن بیرون شیلد یا خارج شدن آب از پشت شیلد نیست.  اینها خلوط لوله کمکی برای سوراخ کاری با راد و نصب راک بولت است!!
خیلی بعید است که یک تکه سنگ بزرگ از بستر خود جدا شود و چنان فشاری به بدنه شیلد وارد آورد که مانع از حرکت آن شود، اما اگر این اتفاق بیفتد شما می توانید با استفاده از راک دریل (Rock Drill) و با عبور دادن راد از سوراخ مخصوص راد از داخل لوله ها در صخره سوراخ ایجاد کنید و با چند راک بولت(Rock Bolt) صخره را مهار کنید.
اگر به داخل این لوله ها نگاهی بیندازیم حداقل سه سورا مجزا مشاهده میکنیم. یک سوراخ که بزرگتر نیز هست محل عبور راد و نصب بر روی راک دریل است. دو حفره بعدی یکی مخصوص ورود آب برای خنک کاری راد و دیگری برای خروج آب اضافی است.



*******************



Trailing Cylinder Jacks

جک های تریلینگ بازوهای دستگاه برای کشیدن خود به جلو هستند. این جک ها به ستون اصلی و مرکزی ماشین متصل هستند و هنگام جلو رفتن شیلد در حین حفاری باز می شوند تا مجموعۀ هد و شیلد به جلو برود. پس از انجام عملیات حفاری گریپر لود شده و جک های تریلینگ جمع میشوند تا بقیه بخش های دستگاه و مجموعۀ بک آپ را به جلو بکشند.
در واقع این جک ها کار تکمیلی جک های آگزیلاری در هنگام پیشروی را بر عهده دارند.


برای درک بهتر مفهم تریلینگ پیشنهاد میکنم یک آزمایش ساده و ارزان انجام دهید.
یک سرنگ بردارید و سر آنرا کور کنید تا هوا وارد سرنگ نشود. دستۀ مکش را ثابت نگه دارید. مخزن را تا حدی به جلو بکشید تا خلاء ایجاد شود. حالا دسته را راها کنید. چه اتفاقی می افتد؟
درست است دسته به حالت اول و رو به جلو حرکت می کند.
فرض کنید مخزن سرنگ مجموعۀ شیلد و هد هستند و دسته جای جک های تریلینگ را دارد. هنگامی که مجموعۀ شیلد به جلو می رود جک های تریلینگ باز میشوند. پس از آن جک ها بسته شده و مجموعه بک آپ را به جلو میکشد.

به محوطه ای که جک های تریلینگ در آن هستن منطقه اینترفیس (Machine Interface) گفته میشود. زیرا این بخش رابط بین آخرین بخش ماشین حفاری و ابتدای بخش بک آپ است.
خود محوطه اینترفیس توسط جک های کمکی و بوژی ها به جلو رانده می شوند.



حذف ارسالي ويرايش ارسالي
ناصر سروری
13 سال پیش در تاریخ: پنجشنبه, شهريور 31, 1390 5:40

 با سلام خدمت دوستان عزیز


تمامی اطلاعات فوق در مورد دستگاه تی.بی.ام Hard rock-Double shield هستش.


در انواع دیگر برخی تجهیزات با هم تفاوت دارند.


 


لطفاً سوالات و درخواست های خودتون را پست کنید و یا به وبسایت IRTBM.tk  سر بزنید.


متشکرم.


حذف ارسالي ويرايش ارسالي