تعجب کردن، سعی کردن، راه حل پیدا کردن .خیلی چیزها از طریق بازی کردن کشف میشوند و در حدود شش ماهگی است که کودک میفهمد میتواند کارهایی را انجام دهد و به این ترتیب همه چیز تغییر میکند.در اینجا اسباب بازیها و بازیهایی را برای شش ماههها پیدا میکنید که فرصتهای خوبی را برای کشف، یادگیری و فعالیت بچه ها فراهم میآورند.
کودک در این سن چگونه بازی میکند؟
· با کمی کمک میتواند بنشیند و در برخی موارد به کمک هم احتیاج ندارد.
· وقتی که چیزی را میاندازد یا از دستش میافتد، دنبالش میگردد.
· در فعالیتهایی که اطرافش رخ می دهند، شرکت میکند.
· میتواند به صورت همزمان یک اسباب بازی را محکم گرفته و فریاد هم بزند.
اسباب بازی های متناسب با این سن:
-1اسباب بازیهای چینشی (جورچین)
هماهنگی چشم و دست یکی از بزرگترین چالشهای سال اول زندگی فرزند شماست. اسباب بازیهایی که بلوکهای چینشی دارند راه بسیار خوبی برای یادگیری مهارتهای دیدن و لمس کردن از طریق بازی هستند.
در این سن، فرزند شما دوست دارد که تلفنهای اسباب بازی را سر جای خود بگذارد و بردارد (به خصوص اگر اسباب بازی به نحوی باشد که به تلاشهای او واکنش نشان دهد). حین بازی ،چند کلمه جدید به او یاد بدهید: «الآن زنگ میزنه، الآن زنگ نمیزنه».
از اسباب بازیهای چینشی برای معرفی کلمات ساده و توصیف بزرگی و کوچکی و بالا و پایین استفاده کنید.شما همچنین میتوانید از این اسباببازیها برای تقویت درک روابط علت و معلولی نیز استفاده کنید.همچنین ،با حرف زدن درباره رنگهای اسباببازی به او کمک کنید بین واژه ها و مفاهیم ارتباط برقرار کند: «اون فنجون زرد بزرگ».
2-اسباب بازیهایی برای تقویت چهار دست و پا رفتن
در حال حاضر، ممکن است کودک میل شدیدی به حرکت کردن داشته باشد و شاید این، تنها محرک و انگیزه کوچکی باشد تا یاد بگیرد دست و پاها چه طور با یکدیگر کار میکنند.اسباب بازیهایی که بچه را تشویق به خزیدن میکنند راه بسیار خوبی برای تقویت این مهارت هستند.
اگر کودک چهار دست و پا راه میرود، یک اسباب بازی را روی زمین بگذارید و او را تشویق کنید که دنبالش برود. شاید لازم باشد که این کار را چند بار تکرار کنید. همیشه به یاد داشته باشید که تلاشهای او را تحسین کنید.
روی زمین بنشینید و خیلی ساده یک اسباب بازی مناسب را به سمت یکدیگر قل بدهید. این برای تقویت هماهنگی چشم و دست بچه و تحرکش مفید است.
3-اسباب بازیهای عمل/عکس العمل
وقتی که یک اسباب بازی با واکنشهای جذاب و جالب به کارهای کودک واکنش نشان میدهد، در واقع او را تشویق میکند که آن کار را چندین و چند بار تکرار کند و در تمامی این مدت او روابط علت و معلولی را فرا میگیرد. همچنین ،این بازی ها باعث افزایش هماهنگی چشم و دست میشود. قبل از بازی، بعضی از ویژگیهای خاص اسباب بازی را به او نشان بدهید.
الآن زمان بسیار مناسبی برای تمرکز بر روی مفاهیم درون و بیرون و یا باز و بسته و ... میباشد. هنگام بازی، تشویقش کنید که خودش با اسباب بازی بازی کند و ببیند که چه اتفاقی میافتد.او از سورپرایزهای جالبی که خودش به دست آورده لذت خواهد برد و تمایل پیدا میکند که بارها و بارها آن بازی را تکرار کند!بسته به ویژگیهای اسباب بازی میتوانید از آنها برای معرفی سایر مفاهیم نیز استفاده کنید - برای مثال، پر و خالی. کارهایتان را به مفهوم ها مرتبط کنید: وقتی که یک شیء را داخل اسباب بازی میگذارد، به او بگویید که پر شد! به او کمک کنید که آن شی را دوباره بیرون بیاورد و بتواند آن را نگاه کند؛ حالا به او بگویید: «الآن خالی شد!». هنگام توضیح روی واژههای «پر» و «خالی» تأکید کنید.
4-اسباب بازیهایی برای تقلید/شبیه سازی اشیای آشنا
از آنجا که بچه به تدریج نسبت به محیط اطراف خود آگاهتر میشود، تکتک اشیای منزل ممکن است نظر او را جلب کنند.اسباب بازیهایی که شبیه اشیای آشنا هستند به این جلب توجه و جسارت در کشفهای جدید،به او کمک میکنند. این اسباب بازیها همچنین راه امن، جالب و به لحاظ ذهنی چالش برانگیزی را برای کشف و یادگیری فراهم میکنند.
کودک را در منزل به یک تور «صوتی»ببرید.زنگ در را بزنید، زنگ ساعت را روشن کنید، رایانه را روشن کنید.درون خانه راه بروید و به کودکتان بگویید هر یک از صداها چه معانی و مفاهیمی دارند: «به خانه اومدن!» «وقت بیدار شدن!» «من آماده ام تا نامه الکترونیکم رو بخونم!»
برای تقویت درک کودک از روابط علت و معلولی، اجازه بدهید که بعضی کار ها ی بیخطر را خودش امتحان کند تا این مفاهیم برایش روشنتر شود.برای مثال، به او کمک کنید تا یک کلید چراغ را روشن کند یا شیر آب را باز و بسته کند و ببیند که کارهایش چه نتایجی دارند.
در کابینت را باز کنید و قوریها و لیوانها و قاشقهای چوبی را بیرون بیاورید. وقتی بچه کارهایش و نتایج آنها را میبیند لبخند میزند؛ با خودش فکر می کند «من اون صدا رو در آوردم»! وقتی که بازی میکند، درباره چیزی که میبیند و میشنود با او حرف بزنید. او از صدای شما خوشش میآید و شما هم در عین حال به مهارتهای گفتاریش کمک میکنید.
برای او کتابهایی درباره آداب و رسوم بخوانید مثلاً کتابهایی با موضوعات زمان غذا خوردن، زمان حمام کردن و زمان بازی. او لذت میبرد وقتی خودش را جای بچه های دیگر یا بچه های دیگر را در نقش خودش میبیند!