کارگروه
برنامه نویسی تحت وب
کلیه برنامه نویس تحت وب در این کارگروه می توانید دانش را در اختیار دیگران قرار داده و از دانش دیگران نیز استفاده نمائید
 

اینترنت و زبان های برنامه نویسی وب

صفحه اصلی کارگروهها >> برنامه نویسی تحت وب  >> اینترنت و زبان های برنامه نویسی وب
رضا علیمددی

رضا علیمددی

در کارگروه: برنامه نویسی تحت وب
تعداد ارسالي: 69
17 سال پیش در تاریخ: شنبه, مرداد 06, 1386 11:52

خبرگزاری موج - انجمن سازندگان کامپیوتر اروپا European Computer Manufacturing Association ECMA به طور رسمی از سال 1981 فعالیتهای خود را شروع کرد تا نیاز استانداردسازی فرمهای عملیاتی کامپیوتر از جمله زبانهای برنامه نویسی و کدهای ورودی و خروجی را تهیه کند.


به گزارش موج ، انجمن سازندگان کامپیوتر اروپا در ژنو و در کنار اداره مرکزی سازمان بین المللی استاندارد ISO و کمیسیون علوم الکترونیکی بین المللی IEC مستقر است. نام ECMA در سال 1994 به انجمن یکنواختی اطلاعات و سیستمهای ارتباطی اروپا تغییر یافت تا بتواند در محدوده بیشتری به فعالیت بپردازد. وظیفه اصلی ECMA مطالعه، گسترش و تصویب استانداردها و گزارشهای فنی در زمینه اطلاعات و تکنولوژی است.
انجمن سازندگان کامپیوتر اروپا از شرکتهای مختلف سازنده کامپیوتر تشکیل شده ولی نمیتواند مانند سازمان استاندارد بین‌المللی ISO عمل کند و مسئولیت آن در حد همکار و مشاور اغلب موسسات ملی یا بین المللی باقی مانده است. این انجمن تاکنون بیش از 270 استاندارد و70 گزارش فنی منتشر کرده است که از میان آنها 85 مورد به عنوان استاندارد بین المللی توسط سازمان بین المللی استاندارد و یکنواختی ISO و 25 مورد به عنوان استاندارد خاص اروپا توسط موسسه استانداردهای ارتباط از راه دور ETSI پذیرفته شده اند و در میان آنها ECMA Script که منبع و مبنای آن جاوا اسکریپت است به چشم میخورد.
رعایت استانداردهای تصویب شده اینترنت در هماهنگ کردن ساختار اینترنت در بخشهای گوناگون طراحی و جستجو نقش اساسی دارد و با در نظر گرفتن مفاد آن، اطلاعات و فهرست سایتهای موجود در اینترنت از مقررات یکنواخت و منسجمی پیروی خواهند کرد تا سرویس بهتر و بیشتری به بازدید کنندگان سایت ارائه کنند. استانداردهای تصویبی باید با نمایشگرهای نسخه‌های قدیمی اینترنت هم هماهنگی داشته باشد و اگر مرورگری نتوانند تمام محتوای سایت را نمایش دهند باید حداقل متن و نوشته‌ها را باز کرده و در معرض دید بازدید کننده قرار دهد.
مقدمات استفاده از جاوا اسکریپت که یک زبان برنامه نویسی با گرایش به اشیاء Object Oriented است از سال 1995 شروع شده است (مفهوم گرایش به شئ بر خلاف اشیاء دنیای حقیقی مانند میز، بشقاب و چنگال به اشیاء مجازی داخل نمایشگرها و مرورگرهای اینترنت مانند فرم، جدول و پنجره‌های گوناگون اطلاق میشود)
جاوا اسکریپت اصولاً برای تهیه و طراحی وبسایت و توسط Brendan Eich از کارکنان شرکت نت اسکیپ برنامه نویسی شده است. این زبان در ابتدا با عنوان Mocha و سپس با نام LiveScript شناخته میشد که در نهایت به JavaScript تغییر نام داد. جاوا اسکریپت از جهت نگارشی به ساختار و ترکیب بندی زبان برنامه نویسی جاوا که متعلق به سان مایکروسیستمز است شباهت فراوان دارد ولی هیچ ارتباط موضوعی، تجاری و برنامه نویسی در آن دو وجود ندارد.
جاوا اسکریپت برای اولین بار در بین سالهای 1999ــ1997 توسط انجمن سازندگان کامپیوتر اروپا ECMA بازخوانی و بازنگری شد و پس از مطابقت با استانداردهای ECMA262 در ماه ژوئن 1997 به عنوان یکی از زبانهای رسمی طراحی وبسایت مورد پذیرش قرار گرفت. سازمان استاندارد جهانی ISO نیز در ماه آپریل 1998 هماهنگی آن را با قوانین مورد تایید قرار داد.
تغییر نام از LiveScript به JavaScript تقریباً زمانی اتفاق افتاد که نت اسکیپ مرورگر اینترنت خود را برای پشتیبانی از جاوا آماده میکرد. تعویض نام LiveScript به جاوا اسکریپت به علت شباهت در ساختار ترکیب کلمات و دستورات و الهام هر دو از زبان برنامه نویسی C موجب سردرگمی برنامه نویسان شده بود. اکنون پس از گذشت سالها محبوبترین زبان اینترنت جاوا اسکریپت است و از آن به دلیل مطابقت با هر دو زبان اچ تی ام ال و جاوا با عنوان رکن اصلی نسل آینده اینترنت یاد میکنند. مایکروسافت پس از احساس موفقیت جاوا اسکریپت به مقابله با آن برخاست و در 16 جولای 1996 زبان برنامه نویسی جی اسکریپت را که دقیقاً از جاوا اسکریپت رونویسی شده بود را عرضه کرد.
موفقیت جاوا اسکریپت مدیون چند عامل مهم میتواند باشد.
ــ جاوا اسکریپت مشکلات جاوا را در اینترنت ندارد.
ــ بخشهای سایت را قطعه بندی کرده و کدها را در آن بخش فعال میکند.
ــ کدهای خود را بدون نیاز به دانلود نشان میدهد.
ــ کدهای آن پس از کپی و انتقال به متون موجود در اچ تی ام ال مورد پذیرش نمایشگرهای اینترنت است.
در اولین روزهای تاسیس شبکه جهانی www دستورات HTML بسیار ساده و آسان بود و فراگیری و آموزش آن بیشتر از چند روز طول نمیکشید ولی همگام با پیشرفت اینترنت طراحان خواستار کنترل بیشتری در طراحی صفحات و ارتباط بین بازدیدکنندگان و مدیران سایت بودند که زبان اچ تی ام ال نمیتوانست نیاز آنان را برطرف کند. چنین نیازی سبب شد تا شرکت نت اسکیپ تصمیم گرفت برای رفع مشکلات خود از جاوا اسکریپت کمک بگیرد.
با وجود نزدیکی حروف کلمات در اسم برنامه‌های Java و JavaScript، هیچگونه شباهت تکنیکی و مفهومی بین این دو برنامه وجود ندارد. جاوا یک زبان برنامه نویسی بدون نقص است و از آن با عنوان نسل بعدی برنامه های c و ++c یاد میشود و جاوا اسکریپت مطلقاً برای اینترنت نوشته شده است.

اسکریپت
زبانهای برنامه نویسی که بر اساس اسکریپت نوشته شده‌اند برای تهیه و طراحی صفحات وب استفاده میشوند. این گونه زبانها نمونه کوچک شده و خلاصه‌ای از زبانهای برنامه نویسی اصلی هستند و معمولاً تعدادی از فرامین و توانایی‌های آنان مانند امکان نگارش و یا ذخیره سازی و پاک کردن فایلها در کامپیوتر استفاده کننده حذف شده است.

وی بی اسکریپت
این زبان خلاصه‌ای از زبان ویژوال بیسیک Visual Basic VB است و کسانی که میتوانند با آن برنامه نویسی کنند با اندکی آموزش تفاوتهای وی بی را با وی بی اسکریپت تشخیص خواهند داد. اگر چه زبان VB Script برای اضافه کردن جلوه‌های ویژه در صفحات اینترنت به کار میرود ولی کاربرد عمده آن در در نوشتن برنامه‌های سرور است که بر اساس تکنولوژی ASP صورت میگیرد. یادگیری این زبان برای کسانی که تا کنون برنامه نویسی نکرده اند بسیار آسان است و شروع بسیار خوبی برای آشنایی و ورود به مشاغل برنامه نویسی میتواند باشد.

جاوا اسکریپت
ساختار جاوا اسکریپت شباهت فراوان به زبان C دارد و بیشتر با قرار دادن کدهای آن در داخل سایت و برای ایجاد جلوه‌های ویژه و عملیاتی که انجام آن با کدهای اچ تی ام ال ممکن نیست انجام میشود تا بازدید کنندگان سایت آن را مشاهده کنند. سایتهایی که حروف به دنبال ماوس در نوسان هستند و یا از افکتهایی مانند نشان دادن ساعت و شمارشگر و یا رنگی کردن بخشهایی از صفحات اینترنت، یکسان کردن خطوط و اندازه آن که بیشتر به بازیهای کودکانه میماند و برای اجرای عملیات آنها نیازی به پردازش توسط سرور نیست توسط جاوا اسکریپت نوشته شده‌اند. جاوا اسکریپت میتواند در سرورها نیر برنامه نویسی شود، اما به دلیل راحتی در استفاده، طراحان اینترنت به کار گیری وی بی اسکریپت را به جاوا اسکریپت ترجیح میدهند. یکی از تفاوتهای عمده این دو زبان در طرز نوشتن حروف است. در VBS استفاده از حروف کوچک و بزرگ هیچ تفاوتی ندارد اما در JavaScript اگر دستوری که باید با حروف کوچک نوشته شود با حروف بزرگ بنویسند با پیام اشتباه مواجه خوهند شد. سایت www.anfyteam.com میتواند نمونه خوبی از کارایی جاوا اسکریپت باشد و از آنجا که کپی و قرار دادن کدهای جاوا اسکریپت در هر وبسایتی امکان دارد سایت انفی امکان دانلود و ساخت افکتهای و جلوه‌های ویژه و قرار دادن آنها را در میان کدهای اچ تی ام ال برای علاقمندان فراهم کرده است.
جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی با کدها و دستورات ساده است که میتواند مستقیما در HTML جای بگیرد و به همراه HTML به وسیله‌ی مرورگر خوانده و نشان داده شود. جهت نمایش فایلها و کدهای جاوا اسکریپت استفاده کننده کامپیوتر مجبور نیست برنامه و یا فایل دیگری (مانند فایلهای فلش و موزیک که به دانلود Flash Player و یاReal Player احتیاج است) را دانلود و در سیستم خود نصب کند. جاوا اسکریپت با خود اطلاعات و کدهایی را حمل میکند که آن کدها به نمایشگرهای اینترنت دستورات و دستورالعمل‌های لازم را جهت محاسبه، پردازش و یافتن و رد یابی اطلاعات ورودی و خروجی جهت نشان دادن جلوه‌های ویژه نشان میدهند.
با آن که اسکریپت‌های برنامه نویسی و طراحی اینترنت فراوانی در دسترس طراحان و برنامه نویسان اینترنت وجود دارد که بهتر و حرفه‌ای تر از جاوا اسکریپت عمل میکنند، اما به دلیل سهولت در فراگیری کدها، دانلود سریع در صفحات اینترنت و علاقه طراحان و کسانی که با با اچ تی ام ال آشنا هستند جاوا اسکریپت همچنان محبوبیت خود را حفظ کرده است.

جی اسکریپت
مایکروسافت در مقابله با جاوا اسکریپت و نمایشگر نت اسکیپ زبان برنامه نویسی خاص خود را بر پایه اینترنت اکسپلورر نسخه 3 تدوین و آن را با نام جی اسکریپت معرفی کرد. در آن زمان برنامه نویسان و طراحان سایتهای خود را با نت اسکیپ آزمایش میکردند و به اکسپلورر چندان اعتنا و اعتمادی نداشتند. این رسم همچنان ادامه دارد و سایتها ابتدا در نمایشگر موزیلا و فایر فاکس امتحان شده و نشان داده میشوند و به قانون اول موزیلا بعد مرورگرهای دیگر احترام میگذارند.
شرکتهای معتبری مانند بلاکس Blox و نونا KnowNow سایتهای طراحی شده خود را کاملاً منطبق با جاوا اسکریپت میسازند و تقریباً مایکروسافت را قانع کرده‌اند که نسل آینده اینترنت بر پایه کدهای جاوا اسکریپت ساخته خواهند شد. بحشهای عمده‌ای از تکنولوژی MSDN مایکروسافت با جاوا اسکریپت هماهنگی کامل دارد و به همین دلیل است که وی بی اسکریپت مایکروسافت کم کم به بوته فراموشی سپرده شده است.

حذف ارسالي ويرايش ارسالي
amir dehghani

amir dehghani

در کارگروه: برنامه نویسی تحت وب
تعداد ارسالي: 1
15 سال پیش در تاریخ: پنجشنبه, تير 25, 1388 2:4

با سلام خدمت دوست عزیز آقای علیمددی


آقای علیممدی من دانشچو هستم و برای پروزه داشگاهیم مشکل دارم ببخشید سوال هایم اینقدر زیاند  اگر وقت داشته باشد من را رهنمایی کنید ممنون می شوم



من این دستور را برای ورود به دو صفحه وب برای کاربر و مدیر سایت نوشته ام اما با اجرای برنامه در هر دو حالت فقط وارد یک صفحه می شود در ضمن برای اینکه مشخص کنم که این کد و کلمه عبور مربوط به مدیر سایت است کد کاربری مدیر سایت


(a1) را به عنوان شرط قرار دادم نمی دانم کارم درست بوده یا نه

 


cn.Open();


 


cm.Connection = cn;


 


 


Response.Redirect(


 


Response.Redirect(


 


کد='"کلمه='"می خواهم برای ورود به صفحه وب جدید یکسری اطلاعات مثل نام و نام خانوادگی را با توجه به کد و کلمه عبور از پایگاه دادها بخوانم و روی فرم نمایش دهم اما شکل دستور آن را نمیدانم یا اینکه همین کار را با فیلد select در جدول انجام دهم




هر بار که بروی جدول تغییراتی می دهم برای دیدن تغییرات باید برنامه را از اول اجرا کنم



 



برای دریافت یک فایل متنی چند خطی از چه کنترلی باید استفاده کنم



 


 


 


طور می توانم با پاک کردن یک کد وکلمه کاربری تمام اطلاعات مربوط به ان را در سایر جدولها پاک کنم من جدولها را به هم ارتباط دادم اما با پاک کردن کد و کلمه کاربری اطلاعات در بقیه جدول ها تغییر نمی کند

 


 


یک جدول هفتگی میخواهم مثل برنامه هفتگی بچه ها در مدرسه که هر کدام از خانه های آن قابل انتخاب باشد و باانتخاب آن بتوانم یکسری فیلدها را از پایگاه داده ها بخوانم از insert table تب layout استفاده کرده ام با یکسری button برای انتخاب خانه های جدول امافکر نمی کنم کارم درست باشد


 


با چه دستوری پیغام الان موفقیت برای درج اطلاعات در پایگاه داده ها می توانم داشته باشم با ورود به یک صفحه اطلاعات شخصی آن فرد از پایگاه داده ها خوانده شود و روی صفحه نمایش داده شود که این کار هم از طریق کد وکلمه عبوری که توسط آن وارد صفحه شده باید انجام گیرد

 


A.DEHGHANI77@GMIL.COM


بازم از شما تشکر می کنم برای وقتی که برای خواندن ایمیل من گذاشتید


 c#  , ASP.NET
+TextBox2.Text+"'");SqlDataReader dr = cm.ExecuteReader();if ((dr.Read()) && (TextBox2.Text == "a1"))"Default4.aspx");if(dr.Read())"Default2.aspx");else

Response.Write(


cn.Close();


cm.Dispose();


"incorect password");

  


+TextBox1.Text+"' and
SqlConnection cn = new SqlConnection("Data Source=m4mlux-m4f14;Initial Catalog=job;Integrated Security=True");SqlCommand cm = new SqlCommand("select * from t1 where

حذف ارسالي ويرايش ارسالي