کارگروه
سیستم های مخابراتی
این کار گروه با هدف آشنایی با سیستم های مخابراتی از قبیل وایرلس بلوتوث انتن رادار و ... تشکیل شده است و از همه ی کسانی که در این زمینه ها اطلاعاتی یا علاقه ای دارند دعوت به عمل می اید و ممنون میشوم که مطالبتان را برای این کار گروه ارسال نمایید.
 

اکولایزر

محمد حسن عامری

محمد حسن عامری

در کارگروه: سیستم های مخابراتی
تعداد ارسالي: 33
13 سال پیش در تاریخ: پنجشنبه, مرداد 13, 1390 6:44


اکولایزر چیست؟


اکولایزر در کل عبارت است از تعدادی فیلتر که به بیان ساده زیر و بمی صدای آهنگ شما رو تغییر می‌ده ولی عملکرد اون خیلی دقیقتر و بهتر از ولومهای باس (Bass)(بم) و تریبل (Treble)(زیر) میباشد.


قطعا همه شما تا بحال با اکولایزرها کار کردید ولی برای اونهایی که احتمالا هنوز نمیدونند اکولایزر چیه باید بگم شما که کامپیوتر دارید حتما با برنامه‌هایی مثلWinamp یا Mediaplayer آهنگ گوش کرده‌اید اکولایزر همون ولومهای کوچک و کنار هم هستند که توی هردوی این برنامه‌ها براحتی قابل دیدن هستند و یا در ضبط صوتهای خونگی احتمالا دکمه‌هایی با اسامی نظیر پاپ - راک - جاز و کلاسیک دیده‌اید که اونها حالتهای از پیش تنظیم شده اکولایزر هستند و ضبط های خوب معمولا یک حالت تنظیم دستی(Manual) هم دارند.


اکولایزر ولوم کم و زیاد کردن صدا نیست!


من تا بحال با کامپیوتر خیلی‌ها کار کردم و وقتی که برنامه‌ای مثل Winamp رو باز کردم با کمال تعجب دیدم که از ولومهای اکولایزر برای قشنگ کردن ظاهر این برنامه استفاده شده مثلا یکی در میون ولومها بالا و پایین هستند یا اینکه برای بدست آوردن صدای بیشتر همه ولومها بالاست؟؟!!همین مساله رو هم در ضبط صوت خونگی خیلی از دوستان مشاهده کردم مثلا در مهمانی‌ها وقتی همه یکدفعه جوگیر میشن و صدا کم میارن گریه ضبط بیچاره در میاد؟؟!!(تذکر:اساس کار و دلیل استفاده از همه اکولایزر ها اعم از نرم‌افزاری یا در ضبطهای خونگی با هم هیچ فرقی نداره)


 


بر چه اساس تنظیم کنیم؟


من سعی میکنم به ساده‌ترین بیان این قسمت رو توضیح بدم چون اگه بخواهم وارد جزئیاتش بشم باید یک سایت جدید راه بندازم چون این مبحث خیلی پیچیده است.


همه بلندگوها بسته به نوع یا کیفیت اونها در پخش بعضی یا گاها تعداد زیادی از اصوات یا فرکانسها ضعف دارند. این ضعف خودش رو به چند صورت نشون میده مثل ضعیف بودن بعضی از صداها با وجود زیاد بودن ولوم اصلی یا بصورت ایجاد صدای ناهنجار یا اغتشاش در بعضی از صداهایی که بلندگوی شما در پخش اونها ضعف داره.


شما بعد از مدتی که از دستگاه پخش صوت خودتون در شرایط مختلف و با موزیک‌های متفاوت استفاده می‌کنید به این ضعفها پی می‌برید.


شنوایی انسان محدوده خاصی داره و در اکولایزر ها این محدوده به چند قسمت)به تعداد ولومهایی که میبینید) تقسیم شده(که لزوما این قسمتها مساوی نیستند) و هریک از این ولومها صرفا وظیفه کم و زیاد کردن محدوده مخصوص به خود(و نه کل صدا) را دارد و شما میتوانید ضعفهایی رو که قبلا در دستگاهتون به اونها پی بردید با زیاد کردن یا کم کردن ولوم مربوط به اون محدوده از صدا براحتی جبران کنید.


اگر چند بار با اون کار کنید حتما میتونید صدای دلنشین تری از دستگاهتون بشنوید و در صورتی که هنوز با این کار مشکل دارید و اکولایزر شما از نوع اتوماتیک است حتما از حالتهای از پیش تنظیم شده استفاده کنید.


در سیستمهای موبایل دیجیتال، یک اکولایزر تطبیقی درگیرنده قرار می‌گیرد تا اثر تداخل سمبل‌ها یا همان (INTERSYMBOL INTERFERENCE) ISI را برطرف نماید. تداخل سمبل‌ها یک مشکل شناخته شده در ارتباطات رادیویی می‌باشد که ناشی از انتشار امواج در چند مسیر می‌باشد و سبب می‌شود که گیرنده در تشخیص سمبل صحیح ارسالی دچار مشکل شود. هدف از اکولایز کردن حذف این عامل ناخواسته می‌باشد. سیستم‌های موبایل دیجیتال با توجه به متحرک بودن گیرنده نیاز به الگوریتمی با همگرائی سریع برای اکولایزرهای تطبیقی دارند. ثابت شده است که الگوریتم شناخته شده (LEAST MEAN SQUARE)LMS برای چنین کاربردی کارائی لازم را ندارد. به همین دلیل مطالعه در مورد الگوریتم‌های سریعتر نظیر (RECURSIVE LEAST SQUARE) RLS ادامه دارد. در همین راستا، استفاده از رویتگر کالمن به عنوان یک الگوریتم مناسب برای تنظیم ضرائب اکولایزر تطبیقی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است و ویژگیهای آن نظیر پایداری، سرعت همگرائی و نیز حجم محاسبات مورد نیاز آن مورد بحث واقع شده است . همچنین بحثی تحت عنوان تخمین پنهان کانال (BLIND CHANNEL ESTIMATION) یعنی بدون استفاده از بیت‌های مربوط به TRAINING SIGNAL ارائه شده است که سبب صرفه‌جوئی در حجم اطلاعات ارسالی، و لذا افزایش ظرفیت خواهد شد. نتایج شبیه‌سازی کامپیوتری انجام شده نشان می‌دهد که الگوریتم کالمن می‌تواند به عنوان یک اکولایزر مناسب مورد استفاده واقع شود.


 


منبع: www.ewa.ir


 



حذف ارسالي ويرايش ارسالي