کارگروه
کودکان و مسائل مهم مربوط به برخورد با آنها
در این کارگروه به دنبال راه کارهای جدید حول محور کودکان و نحوه برخورد با آنها و انتقال اطلاعات هستم.از همه دعوت میشود مطالب مفید رو برای استفاده عموم درج نمایند.متشکرم
 

مراقب خفگی کودکان هستید؟

مهدی مقصودی
13 سال پیش در تاریخ: شنبه, تير 25, 1390 13:55

خفگی یکی از علل شایع آسیب‌دیدن و حتی مرگ کودکان کوچک‌تر از یک سال است

اگر شما هم نگران خفه‌شدن کودک هستید، بهتر است به جای ترس و هراس، علل ایجاد چنین حالاتی را بدانید و با اقداماتی موثر او را از خطر خفگی نجات دهید. 

خفگی یکی از علل شایع آسیب‌دیدن و حتی مرگ کودکان کوچک‌تر از یک سال است. در درجه اول شاید آنها به این دلیل در معرض چنین خطری قرار می‌گیرند که راه‌های کوچک هوایی سیستم تنفسی آنها براحتی مسدود می‌شود. در حقیقت کسب مهارت و توانایی جویدن و بلعیدن غذا به زمان کافی نیاز دارد و به همین دلیل کودکان بیشتر در معرض این مشکل قرار دارند. علاوه بر این کودکان نمی‌توانند با قدرت کافی برای بیرون راندن عامل انسداد سرفه کنند. همچنین نوزادان همواره در حال گشتن و کشف‌کردن محیط اطراف خود هستند و ممکن است هر چیزی را در دهان خود قرار دهند. مشخص است که چنین عملی براحتی می‌تواند باعث خفگی کودک شود.

گاهی اوقات هم شرایط بهداشتی و پزشکی خاصی منجر به ایجاد حالات خفگی کودک می‌شود. به عنوان مثال اختلالات بلع، اختلالات عصبی و عضلانی، تاخیر رشد و صدمه مغزی پس از سوانح می‌تواند احتمال بروز چنین حالاتی را افزایش دهد.

شایع‌ترین علل خفگی کودکان
شایع‌ترین علت خفگی کودکان خوردن مواد غذایی است. با این حال اشیای کوچک، قطعات ریز اسباب‌بازی‌ و رفتارهای نادرست هنگام غذا خوردن نیز می‌تواند احتمال این خطر را افزایش دهد. مثلا غذا خوردن هنگام گریه عامل مهمی در بروز این حالت است. 

برای پیشگیری از خفگی چه کار کنیم؟
با این‌که خفگی کودک اتفاقی خطرناک و نگران‌کننده است، اما مطمئن باشید با اقداماتی خاص می‌توان از بروز این وضعیت پیشگیری کرد.

برای این کار ابتدا سعی کنید در سن مناسب غذاهای جامد به کودک بدهید. اگر پیش از این زمان اقدام کنید، احتمال خفگی افزایش می‌یابد. بنابراین حداقل تا 4 ماهگی او صبر کنید و در آن زمان هم تنها غذاهای مناسب و قابل هضم را به او بدهید. فراموش نکنید که همیشه باید از مصرف مواد غذایی پرخطر اجتناب کرد. 

بنابراین هیچ وقت به کودک مواد غذایی کوچک و لغزنده مانند انگور، آب‌نبات و کشمش ندهید. علاوه بر این مواد غذایی جامد، خشک و سفت نیز خطرناک خواهد بود. غذاهایی مانند هویج خام، ذرت و آجیل چون سخت جویده می‌شود، همین شرایط را ایجاد خواهند کرد.

اما غذاهای خطرساز به همین موارد ختم نمی‌شود. مواد غذایی چسبناک و سفت مانند کره بادام زمینی، آدامس و قطعات بزرگ گوشت نیز همین شرایط را ایجاد خواهد کرد.

همچنین هنگام صرف غذا همیشه کودک را کنترل کنید. وقتی کودک بزرگ‌تر می‌شود به او اجازه ندهید هنگام غذا خوردن بدود، بازی کند یا حتی راه برود. دائم به او یادآوری کنید غذا را خوب بجود و قبل از حرف زدن آن را کامل ببلعد. 

علاوه بر مواد غذایی باید به دیگر عوامل خطر هم توجه داشت. بنابراین با دقت اسباب‌بازی‌های کودک را بررسی کنید و به او اجازه ندهید با لوازمی بازی کند که قطعات کوچک و ریز دارد. البته غیر از اسباب‌بازی‌ها، بقیه لوازم خطرناک مانند دکمه و سکه را نیز از دسترس او خارج کنید.

اقدامی برای نجات کودک
اگر کودک شما در حالت خفگی قرار دارد، او را از پشت در حالی که صورتش رو به زمین است، روی بازوی خود قرار دهید. سپس با کف دست خود محکم به قسمت میانی پشت او ضربه بزنید. ترکیب جاذبه زمین و فشار ضربات پشت می‌تواند چیزی را که باعث انسداد شده است، خارج کند. البته چنانچه نگران تنفس کودک هستید، بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید یا از فردی متخصص کمک بخواهید. در هر صورت در چنین شرایطی نباید وقت را از دست داد. پس بهتر است از قبل با شیوه‌ها و کمک‌‌های اولیه در این شرایط آشنا شوید.


حذف ارسالي ويرايش ارسالي