کارگروه
چاپ و تبلیغات
در این کار گروه مسائل چاپ و تبلیغات را در ایران و جهان بررسی میکنیم و در صورت نیاز میتوانیم به سوالات احتمالی شما در زمینه چاپ و تبلیغات پاسخ بدهیم
 

صحنه برای المپیک چاپ آماده می شود

صفحه اصلی کارگروهها >> چاپ و تبلیغات  >> صحنه برای المپیک چاپ آماده می شود
محمدر ضا مهدیزاده

محمدر ضا مهدیزاده

در کارگروه: چاپ و تبلیغات
تعداد ارسالي: 273
تائید شده توسط:
محمدر ضا مهدیزاده
13 سال پیش در تاریخ: دوشنبه, خرداد 16, 1390 10:29


 ME Printer جزییات تازه‌ای را در مورد نمایشگاه دروپا 2012 بازگو می‌کند


صحنه برای المپیک چاپ آماده می‌شود














مقدمات برگزاری نمایشگاه دروپا 2012 اکنون در چه مرحله‌ای است؟


همگام با برگزاری نمایشگاه digi:media در ماه آوریل، ما این فرصت را پیدا کردیم تا با غرفه‌گذاران نمایشگاه که در نمایشگاه digi:media نیز حضور داشتند، بسیار جلوتر از زمان برگزاری نمایشگاه دروپا، صحبت کنیم و نظرات آنها را جویا شویم. از سوی دیگر نمایشگاه Packprint به زودی در بانکوک برگزار می‌شود و تصمیم داریم نمایشگاه جدیدی نیز در اندونزی برگزار کنیم. تمام این تحولات و رویدادها و بازخوردهایی که از digi:media گرفتیم، به ما ثابت می‌کند که دروپا سال آینده نمایشگاه موفقی خواهد بود.


آیا از خاورمیانه هم غرفه‌گذار در دروپا دارید؟


بله، چند شرکت از خاورمیانه در دروپا غرفه خواهند داشت. این شرکت‌ها از کشورهای امارات، مصر و ایران در دروپا غرفه برپا می‌کنند. برای اولین بار نیز به احتمال قوی دو شرکت از لبنان در دروپا حضور خواهند داشت.


ما چه انتظاری می‌توانیم از دروپا 2012 داشته باشیم؟


بار دیگر دروپا آیینه تمام‌نمای صنعت چاپ در تمام انواع و فرم‌های آن خواهد بود. ما در دروپا جدیدترین تکنولوژی‌های افست، دیجیتال، پیش از چاپ، تبدیلی و بسته‌بندی را برای اولین بار خواهیم دید. از سوی دیگر روندهای جدید چاپ از جمله چاپ‌های کاربردی و چاپ ارگانیک نیز در دروپا به نمایش درخواهد آمد. بازدیدکنندگان علاوه بر ارزیابی وضعیت کنونی صنعت چاپ، آینده آن را نیز در دروپا محک می‌زنند. من مطمئنم بسیاری از چاپکاران متوسط و کوچک، ایده روشنی از چاپ کاربردی و راه‌های توسعه و بهره‌برداری از آن را ندارند. صنعت چاپ هنوز تا حد زیادی وابسته به کاغذ، بسته‌بندی، فویل و چیزهایی از این قبیل است. ولی هنگامی که از چاپ کاربردی به افق‌های دورتری می‌اندیشیم، چاپ کاربردی تا حد زیادی تکنولوژی‌محور است. در دروپا وضعیت فعلی صنعت چاپ از منظر غرفه‌گذاران به نمایش درآمده و در عین حال کاربرد چاپ برای ارزیابی تغییرات این صنعت نیز در معرض دید عموم قرار می‌گیرد. در دروپا 2000 و دروپا 2004 هنوز نمی‌دانستیم سمت و سوی صنعت چاپ چیست. آیا چاپ دیجیتال گوی سبقت را از افست می‌رباید و یا افست به سلطه خود بر بازار چاپ ادامه می‌دهد؟ در سال 2000 سروصدا و جاروجنجال فراوانی پیرامون چاپ دیجیتال به راه افتاد. با این حال چاپ دیجیتال چندان فراگیر نشد. در سال 2004 نوعی شکاف و خلاء احساس می‌شد و در سال 2008 بالاخره چاپ دیجیتال توانایی عرض اندام پیدا کرد و من مطمئنم در سال 2012 هیچ بحثی در مورد اهمیت چاپ دیجیتال وجود نخواهد داشت. چاپ دیجیتال و سیستم‌های گردش دیجیتال، رشد فوق‌العاده‌ای کرده‌اند و اکنون به بخش جدایی‌ناپذیر چاپ افست تبدیل شده‌اند. آنچه اکنون اهمیت دارد تلفیق دیجیتال و افست و یکپارچه‌سازی چاپ است.


در سال 2004 شما ایده پارک نوآوری (Innovation Park) را مطرح و اجرا کردید. آیا در نمایشگاه دروپا 2012 با ایده‌های جدید دیگری مواجه خواهیم شد؟


در سال 2004 ما پارک نوآوری را در ابعاد کوچک پیاده کردیم. در سال 2008 این پارک رشد فوق‌العاده‌ای پیدا کرد و از 40غرفه‌گذار به 150 غرفه‌گذار رسید. در سال 2012 ما انتظار داریم این پارک باز هم توسعه پیدا کند، ‌ولی نحوه رشد آن متعارف خواهد بود. فناوری‌های نرم‌افزار و گردش کار همچون JDF و CIP4 اکنون فراگیر شده‌اند و ما هنوز حتی تبلیغ برای پارک نوآوری را آغاز نکرده‌ایم. ما از ماه ژوئن فعالیت‌های تبلیغاتی خود را آغاز کرده و تلاش می‌کنیم شرکت‌های جدیدی را برای حضور در این پارک ترغیب کنیم. در پارک نوآوری تکنولوژی‌ها و شرکت‌های جدیدی حضور خواهند داشت. به احتمال قوی ما پارک نوآوری، دروپا کیوب(Drupa Cube) و digi:media را در دروپا ادغام می‌کنیم. این سه بخش، دیگر مجزا نبوده و در هم ادغام خواهند شد. ما انتظار داریم شرکت‌های جدید برای حضور در این بخش تمایل از خود نشان دهند. در این بخش پدیده‌های جدید از جمله چاپ سه بعدی، چاپ کاربردی و چاپ مدارهای الکترونیک که رشد و توسعه خوبی پیدا کرده‌اند به نمایش درخواهند آمد.


غرفه‌گذاران در دروپا مایلند هر چه بیشتر بازدیدکنندگانی از کشورهای در حــال توسعه از جمله خاورمیانه داشته باشند. شمــا چه تمهیداتی بــرای جذب بازدیدکننده از این مناطق درنظر گرفته‌اید؟


بله حق باشماست، چنین تقاضایی وجود دارد. من تصور می‌کنم دروپا همواره تعداد زیادی بازدیدکننده غیرآلمانی و غیراروپایی به خود جذب می‌کند. درصد بازدیدکنندگان اروپایی و آلمانی رو به کاهش است که این خود گواه وضعیت صنعت چاپ در اروپا است. تعداد چاپخانه‌ها در آلمان رو به کاهش است. در دیگر کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، هلند و انگلیس نیز وضعیت همین‌گونه است. بسیاری از چاپخانه‌های اروپایی به خارج از اروپا نقل مکان کرده‌اند. در عین حال انتظار می‌رود تعداد چاپخانه‌ها در چین، کشورهای آفریقایی و آمریکای جنوبی افزایش پیدا کند. در دروپا 2004 اثری از کشورهای آمریکای لاتین نبود. علت این امر وضعیت اقتصادی این کشورها در آن سال بود. رشد اقتصادی آرژانتین نیز در آن سال راکد بود. در سال 2008 تعداد بازدیدکنندگان آرژانتینی افزایش پیدا کرد. در سال 2012 امیدواریم تعداد بازدیدکنندگان بیشتری از خاورمیانه و ژاپن داشته باشیم. ما تلاش فراوانی برای جذب بازدیدکننده از کشورهای در حال توسعه می‌کنیم. ما سمینارها و فعالیت‌های بازاریابی گسترده‌ای در کشورهای آفریقایی و آسیایی انجام می‌دهیم. برای مثال هنگامی که ویتنام هنوز یک کشور منزوی بود، ما یک سمینار دروپا در آنجا برگزار کردیم.


آیا دروپا با نمایشگاه‌هایی مانند digi: media تداخل و همپوشانی ندارد؟ و آیا سرعت تحولات طوری نیست که بگوییم فاصله 4 ساله برای دروپا قدری طولانی است؟


دلم می‌خواهد اعلام کنم که دروپا همواره یک نمایشگاه B2B (تجارت شرکت با شرکت) خواهد بود، ولی پاسخ قطعی در برابر این پرسش وجود ندارد. دروپا بر تکنولوژی و محتوا تمرکز دارد و جنبه‌های تجاری دروپا نقش فرعی دارند. در نمایشگاه digi:media توجه بر محتوا و جنبه‌های تجاری تولید محتواست و تکنولوژی نقش فرعی را دارد. همان‌گونه که می‌بینید بین دو نمایشگاه تفاوت ماهوی وجود دارد. درحال حاضر تصمیمی برای تغییر چرخه زمان برگزاری نمایشگاه دروپا نداریم. اگر صنعت چاپ در جهان به این نتیجه برسد که 2یا 3 نمایشگاه در سطح جهان برای این صنعت کافی است، شاید نمایشگاه دروپا را هر دو یا هر سه سال یک بار برگزار کنیم. از سوی دیگر باید اقرارکنم که من دوره چهار ساله را برای دروپا ترجیح می‌دهم، زیرا یادآور المپیک است. دروپا نیز به عنوان المپیک چاپ شناخته شده است. اگر دروپا هر دو سال یک بار برگزار می‌شد، دیگر حس و حال و تاثیر المپیک را نداشت. در دروپا شرکت‌ها کلیه منابع، تجهیزات و خلاقیت خود را به کار می‌گیرند تا نمایشی باشکوه برگزار کنند. چنین تلاشی را تنها هر 4سال یک بار می‌توان به کار گرفت. دروپا به راستی یک نمایشگاه جهانی است.


 


 


 



Instagram.com/mehdizade_print


https://www.linkedin.com/in/mohammadreza-mehdizade


09101436763


 


 


 


حذف ارسالي ويرايش ارسالي