کارگروه
چاپ و تبلیغات
در این کار گروه مسائل چاپ و تبلیغات را در ایران و جهان بررسی میکنیم و در صورت نیاز میتوانیم به سوالات احتمالی شما در زمینه چاپ و تبلیغات پاسخ بدهیم
 

روی خط تولید کارت

صفحه اصلی کارگروهها >> چاپ و تبلیغات  >> روی خط تولید کارت
محمدر ضا مهدیزاده

محمدر ضا مهدیزاده

در کارگروه: چاپ و تبلیغات
تعداد ارسالي: 273
تائید شده توسط:
محمدر ضا مهدیزاده
13 سال پیش در تاریخ: دوشنبه, خرداد 16, 1390 10:18

نگاهی به روند تولید کارت از طراحی تا پس از چاپ


روی خط تولید کارت


در این رابطه صحبتی داشتیم با حمید شهرابی مدیر بخش تحقیق و توسعه شرکت چاپ و نشر بانک ملی ایران و محمد مبارکی مدیرعامل سیناکارت و به بررسی مراحل تولید بدنه کارت و سایر مراحل تکمیلی آن می‌پردازیم.


طراحی امنیتی


تولید کارت هم، مانند همه پروژه‌های چاپی دیگر از طراحی آغاز می‌شود.


شهرابی در مورد این مرحله می‌گوید: «به طور کلی دو نوع طراحی در مورد کارت وجود دارد، طراحی عادی و طراحی امنیتی که توسط نرم‌افزارهای امنیتی ویژه صورت می‌گیرد. هر یک از این موارد در جایگاه خود کاربرد دارند. در تولید کارت‌های شناسایی ما به طور خاص فقط طراحی امنیتی انجام می‌دهیم. یکی از روش‌های مهم برای اعمال مشخصه امنیتی روی کارت‌های شناسایی، طراحی است. در موارد خاصی، طراحی امنیتی روی کارت‌های بانکی نیز صورت می‌گیرد. ولی در اغلب موارد طراحی عادی برای کارت‌های اعتباری بانکی مورد استفاده است و شاخصه‌ امنیتی این کارت‌ها از طریق رمزگذاری و جلوگیری از دسترسی ساده به اطلاعات چیپ‌ یا نوار مغناطیسی تامین می‌شود. در واقع باید یادآوری کرد در مورد کارت‌های چیپ‌دار، از آنجایی که جعل در بخش چیپ اتفاق می‌افتد، اضافه کردن فاکتورهای امنیتی به ظاهر کارت در همه موارد ضروری نیست. زیرا دستگاه Reader برای خوانش کارت، یک کارت سفید را نیز که دارای چیپ باشد از کارتی با شاخصه‌های طراحی امنیتی تشخیص نمی‌دهد. ولی برای برخی کارت‌های اعتباری مبلغ‌دار که توسط خود شخص و یا بانک شارژ می‌شوند، نیاز است از نظر ظاهری نیز اعتباری برای آنها قائل شد. در واقع، این نوع خوانش اطلاعات و استفاده کارت است که فاکتورهای امنیتی لازم را تعیین می‌کند.»  او در ادامه می‌افزاید: «به تازگی نیز پیشنهاداتی مبنی بر اضافه کردن دیگر فاکتورهای امنیتی به ظاهر کارت‌های بانکی (مثل هولوگرام)، به بانک‌های سفارش‌دهنده ارایه کرده‌ایم.» از او درباره نرم‌افزارهای امنیتی که برای طراحی در شرکت چاپ و نشر بانک ملی استفاده می‌شود می‌پرسیم. وی در پاسخ از نرم‌افزاری نام می‌برد که به عنوان نرم‌افزار اصلی به همراه Plug inهای گوناگونی جهت طراحی‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نرم‌افزار به صورت دوره‌ای به روز می‌شود. در ادامه مبارکی در رابطه با طراحی کارت‌ها به نکته دیگری اشاره می‌کند و می‌گوید: «به طور معمول سفارش‌دهنده خود طرح کارت‌ها را به ما ارایه می‌کند و ما در بخش طراحی، اجرا می‌کنیم. ولی درباره چگونگی کیفیت طرح به ویژه در کارت‌های بانکی، علی‌رغم این‌که برخی طرح‌ها مناسب نوع سفارش به نظر نمی‌رسند، اظهارنظر نمی‌کنیم.»


روش‌های چاپ کارت


پس از طراحی، چاپ اولین مرحله جهت تولید بدنه کارت(Card Body) است. در تولید بدنه کارت از روش‌های مختلف چاپی (افست رطوبتی و خشک UV، سیلک‌اسکرین، دیجیتال) استفاده می‌شود.


مبارکی درباره این روش‌ها و کاربرد هر یک می‌گوید: «برای چاپ بدنه کارت، بسته به نوع سفارش، روش چاپ تعریف می‌شود. چاپ افست رطوبتیUV روش صنعتی متداول در تولید انواع کارت است. افست خشک UV روش دیگر در چاپ این کارت‌ها است. در این روش با حذف آب و الکل بسیاری از مشکلات مرتبط با ترکیب این مواد و مرکب در ماشین‌های افست حل شده است و همچنین کنترل یکنواختی مرکب در سطح چاپی آسان‌تر صورت می‌پذیرد، ولی ظرافت‌هایی که در افست رطوبتی قابل بازسازی است را در افست خشک نخواهیم داشت. به عنوان مثال بسیاری از افکت‌های چاپ امنیتی مانند رنگین کمان (Rainbow)، با افست خشک قابل دستیابی نیست. در مجموعه سینا کارت از روش افست رطوبتی برای چاپ انواع کارت استفاده می‌شود. روش سیلک‌اسکرین یک روش تکمیلی برای چاپ و تولید کارت به حساب می‌آید. اگر چه این روش برای یک چاپ چهاررنگ به هیچ وجه منطقی نیست، اما بهترین روش و در بعضی مواقع تنها روش چاپ افکت‌های ویژه مانند طلایی و نقره‌ای و مرکب‌های امنیتی روی کارت است. زیرا به دلیل ترکیبات خاص این مرکب‌ها در برخی موارد امکان چاپ آنها به روش افست فراهم نیست و یا در ارتباط با مرکب‌های متالیک، نوع حلال‌های موجود در مرکب‌های افست امکان لمینیت را از کارت‌ها سلب می‌کنند. به همین دلیل تصمیم داریم از سال آینده روش سیلک اسکرین به صورت اتوماتیک را به مجموعه امکانات خود اضافه کنیم. چاپ دیجیتال اگرچه در تیراژهای پایین و در موارد خاص به عنوان روش مستقیم چاپ روی کارت به کار می‌رود ولی به عنوان یک روش صنعتی مناسب و اقتصادی در تولید بدنه کارت به حساب نمی‌آید. سه روش معمول در این ارتباط پرینتر‌های رومیزی از نوع حرارتی(Thermal) با استفاده از ریبون، پرینترهای لیزری و جوهر افشان هستند. در این میان روش اول بیشتر به منظور چاپ بدنه کارت‌های شناسایی در تعداد محدود(1000 تا 5000 عدد) و یا شخصی سازی بدنه کارت‌های لمینیتی تولید شده به روش افست، به‌کار می‌رود. پرینترهای لیزری و جوهر افشان نیز گرچه در بعضی موارد برای چاپ بدنه کارت‌های پلاستیکی در تیراژهای محدود مورد استفاده قرار می‌گیرند ولی کاربرد انواع خاصی از آنها در ماشین‌آلات شخصی سازی کارت و تولید انبوه و صنعتی است.» در لابه‌لای این صحبت‌ها، مدیر سیناکارت نمونه‌هایی از کارت‌های شناسایی را که برای اتباع خارجی کشور در دست تولید است و در تولیدشان از مرکب‌های امنیتی استفاده ‌شده، نشان می‌دهد. یکی از مرکب‌های به کار رفته در چاپ این کارت‌های شناسایی از نوع حرارتی است که در نتیجه افزایش دمای ناشی از سایش به حالت بی‌رنگ درمی‌آید (Thermo Chromic) و دیگری مرکب نامرئی(Invisible) که در حالت عادی پنهان و در زیر نور ماوراء بنفش آشکار می‌شود.


کارگاهی از نوع اتاق تمیز


پس از این گفت‌وگوها برای توضیح روش تولید کارت، وارد بخش تولیدی سیناکارت می‌شویم. جایی که یک دستگاه افست رطوبتی یووی، دستگاه لمینیت، ترتیب، پانچ و سایر تجهیزات کار چاپ و تولید بدنه کارت را انجام می‌دهند. مبارکی در توضیح مراحل کار می‌گوید:‌«پایه کار با چاپ افست شروع می‌شود. به طور معمول از 4 رنگ برای چاپ استفاده می‌شود، ولی در مواردی هم از رنگ‌های دیگر و یا مرکب‌های امنیتی مانند مرکب‌های نامرئی (Invisible)، مرکب‌های حرارتی (Thermo Chromic) و یا OVI که با تغییر جهت نور، رنگشان تغییر می‌کند نیز استفاده می‌شود.ورقه‌های پلاستیک می‌توانند از جنس‌های مختلفی مانند پی‌وی‌سی، پلی‌کربنات، پلی اتیلن، ABS یا... باشند که بسته به نوع و استاندارد ضخامت آن کارت، تعداد و ضخامت لایه‌های تشکیل‌دهنده آن متغیر است. به عنوان مثال کارت‌های هوشمند بین 800 تا 820 میکرون ضخامت دارند. پس از عملیات چاپ، ورقه‌های چاپ شده حدود 24 ساعت در اتاق تمیز (Clean Room) نگهداری می‌شوند. نکته مهم عدم وجود هر گونه گردوغبار در محیط است، زیرا اگر محیط عاری از گردوغبار نباشد این ذرات روی سطوح چاپ‌ شده می‌چسبند و کار را کاملا کثیف می‌کنند. پس از 24 ساعت، مرحله ترتیب لایه‌های کارت آغاز می‌شود. به طور کلی دو لایه میانی چاپ شده حاوی طرح پشت و روی کارت به عنوان Core قرار می‌گیرند. روی این دو لایه، لایه‌های دیگری که به آنها Overlay می‌گوییم، در هر دو طرف، از همان جنس لایه میانی ولی از نوع شفاف قرار می‌گیرند. اگر کارت مد نظر مغناطیسی باشد لایه Overlay زیرین حاوی نوار مغناطیسی خواهد بود. پس از ترتیب لایه‌ها با یکدیگر که می‌تواند به صورت دستی یا اتوماتیک صورت بگیرد، دستگاهی این لایه‌های ترتیب شده را در چند نقطه- اغلب به صورت دو نقطه در بالا و دو نقطه در پایین کار- با استفاده از جوش اولتراسونیک ثابت می‌کند. این جوش، لایه‌های کارت را تا قرار گرفتن در دستگاه لمینیت به طور ثابت روی یکدیگر نگاه می‌دارد. از آنجایی که رجیستر مارک‌های چاپ شده روی ورقه‌ها در مرحله پانچ مورد استفاده قرار می‌گیرند، قرارگیری دقیق و ثابت لایه‌ها روی‌هم از اهمیت بالایی برخوردار است. دستگاه اتوماتیک لمینیت، در دو مرحله، لمینیت گرم و سرد را روی کارت‌ها انجام می‌دهد. در این مرحله از کار در سیناکارت، از هیچ‌گونه چسبی استفاده نمی‌شود، بلکه لایه‌های پی‌وی‌سی به درجه ذوب (Melt) رسیده و با فشار وارده، آماده ممزوج شدن در یکدیگر می‌شوند. پس از آن، ورقه‌های کارت از پرس گرم به پرس سرد منتقل می‌شوند و از طریق فشار و گردش آب سرد در کاست‌های دستگاه لمینیت، پرس صورت می‌گیرد. این روند باعث می‌شود لایه‌ها بدون تغییر شکل و دفورمه شدن، در یکدیگر ممزوج شده و تشکیل یک لایه را بدهند.»


لمینیت از نوعی دیگر


شهرابی درباره مرحله لمینیت خاطرنشان می‌کند: «فرایند لمینیت شدن که بر اثر فشار و حرارت انجام می‌شود پارامترهای ویژه‌ای دارد که در پلاستیک‌های مختلف مانند پی‌وی‌سی و پلی کربنات، از نظر دما و مدت زمان متفاوت است.»


مبارکی نیز در این رابطه می‌افزاید: «مرحله لمینیت در کارت‌های پلاستیکی با مفهوم لمینیت در چاپ که به معنای قرار گرفتن یک لایه پوشش روی کار می‌باشد متفاوت است و شیوه توضیح داده شده روش استاندارد لمینیت کارت‌های پلاستیکی است. فرض کنیم کسی کارت پلاستیکی بخواهد که از نوع اسکرچ یا ویزیت باشد، در این صورت دیگر نیازی به مرحله لمینیت نیست. لمینیت با هدف ضخامت دادن به کارت از طریق ممزوج شدن چندین لایه در هم و همزمان پوشش لایه‌های چاپی به وسیله لایه‌های شفاف Overlay صورت می‌گیرد. با این توضیحات در تولید کارت‌هایی مانند کارت‌های ویزیت، اینترنتی و یا کارت شارژ که نیازی به پروسه لمینیت وجود ندارد اوراق پس از چاپ چهار رنگ و ورنی، پانچ شده(به‌صورت کارت) و پس از درج کد و اسکرچ توسط دستگاه‌های شخصی‌سازی-که در صورت نیاز انجام می‌شود- بسته‌بندی می‌شوند.»


پانچ و چیپ‌گذاری


مدیر عامل سینا کارت توضیح می‌دهد :«مرحله بعد از لمینیت، پانچ کارت‌ها است. ابعاد کارت‌های پلاستیکی از استانداردهای بین‌المللی ثابتی پیروی می‌کند(CR-80). نکته مهم آن است که کارت‌ها دقیقا در جای خود پانچ شوند. به عنوان مثال نوار مغناطیسی روی کارت باید در فاصله استانداردی از لبه کار قرار گیرد. به همین منظور در طراحی از لی‌آت و چیدمان خاصی برای کارت‌ها استفاده می‌شود، رجیستر مارک‌هایی که در چاپ می‌آیند، در دستگاه پانچ توسط سنسورهای فتوالکتریک خوانده شده و نقاط پانچ را مشخص می‌کنند. تا این مرحله عملیات انجام شده کم و بیش در مورد همه کارت‌ها یکسان است. اما از این مرحله به بعد بسته به نوع کارت، عملیات مختلفی روی بدنه آن انجام می‌شود.  اگر کارت از نوع مغناطیسی یا ویزیت باشد، برای شمارش توسط دستگاه شمارشگر، شرینک و بسته‌بندی نهایی ارسال می‌شود. اگر کارت از نوع تراشه دار باشد وارد دستگاه تراشه‌گذاری(Chip implanting) می‌شود. این دستگاه به‌صورت تمام اتوماتیک مراحل مختلفی از جمله ایجاد حفره ای با عمق و ابعاد مشخص، الحاق چسب پشت تراشه، پانچ و کاشت تراشه، پرس گرم و سرد تراشه و عملیات مختلف کنترلی را روی کارت و تراشه انجام داده و در خشاب‌های نهایی جاگذاری می‌کند. گفتنی است در صورتی که تراشه کارت از نوع غیرتماسی باشد، به صورت شیت (ورقی)، در مرحله ترتیب، میان دو لایه چاپی (Core) قرار گرفته و به همراه دیگر لایه‌ها لمنیت می‌شود. پس از این مراحل در صورت نیاز، کارت شماره‌گذاری شده و سایر مراحل شخصی‌سازی به انواع روش‌های دیجیتال روی کارت صورت می‌گیرد. ما در سیناکارت عملیات شخصی‌سازی روی تراشه را انجام نمی‌دهیم اما اگر کارت از نوع اسکرچ باشد، ماشین‌آلات شخصی‌سازی کدینگ و اسکرچ عملیات تکمیل کارت را به اتمام می‌رسانند. ما از 2 روش هات استمپ و لیبل برای ایجاد اسکرچ روی کار استفاده می‌کنیم. در صورت نیاز به درج هولوگرام و نوار امضا یا حتی جلوه‌های طلا یا نقره‌کوب در سطح انواع کارت، این کار به روش هات استمپ انجام خواهد شد.»


مبارکی در ادامه می‌گوید: «علاوه بر الزاماتی که به دلیل برخورداری از گواهینامه ایزو ISO9001 ملزم به رعایت آنها هستیم، مسایلی دیگر مانند رعایت نکات فنی ویژه این رشته مثل تغییر رنگ چاپ پس از لمینیت نیز وجود دارد که باید به درستی پیش بینی و محاسبه شود تا در مرحله چاپ اصلاحات لازم صورت پذیرد.» او همچنین از زاویه دیگری به سیستم کنترل کیفی در مرحله خرید کالاهای اولیه اشاره می‌کند: «برای تولید محصول استاندارد از شرکت‌های معتبر بین‌المللی که مورد تایید و دارای استاندارد هستند، خرید می‌کنیم.»


تست‌های کنترل کیفیت


گفتنی است مراحل یاد شده در بالا به طور عمومی در همه کارخانجات تولید کارت به همین روال به صورت استاندارد صورت می‌گیرد. برخی مراحل نیز برای کنترل کیفیت کارت تولید شده و یا شخصی‌سازی کارت‌ها وجود دارد. به عنوان مثال شهرابی به انجام تست‌های خمش و پیچش و ... برای کنترل کیفیت کارت پس از مرحله پانچ (برش قالبی) در شرکت چاپ و نشر بانک ملی اشاره می‌کند.وی همچنین در مورد شخصی‌سازی کارت‌ها می‌گوید:‌«کلیه عملیات شخصی‌سازی را خودمان انجام می‌دهیم که به عنوان مثال می‌توان به امباس یا برجسته‌سازی شماره روی کارت‌های نقدی و اعتباری بانکی اشاره کرد.» او در ادامه می‌افزاید: «برگه‌های چاپ شده کارت‌ها را یک به یک توسط اپراتورها کنترل می‌کنیم، ولی مرحله کنترل کارت‌ها از نظر چیپ و نوار مغناطیسی، پروسه‌ای است که به صورت اتفاقی یا تصادفی انجام می‌شود.»


فناوری‌های جدید


در پایان بحث‌های فنی و تکنیکی کارت، از شهرابی درباره فناوری‌های روز در حوزه تولید کارت سوال کردیم. او اشاره می‌کند:‌ «فناوری‌های جدیدی در تولید کارت ارایه نشده است، ولی همواره تکنیک‌های کاربردی تازه‌ای ابداع می‌شوند که از این میان می‌توان به تکنیک MLI یا CLI اشاره کرد. این تکنیک که نوشتن اطلاعات روی شیارهای حکاکی شده در چند زاویه است، تاکنون قابلیت ایجاد تصویر را در دو زاویه به وجود می‌آورد که به تازگی این تعداد به سه تصویر – نگاشت در سه زاویه- افزایش یافته است. تکنیک دیگر، روش جدیدی برای درج شماره روی کارت اعتباری بانک است که تاکنون به روش امباس انجام می‌شده است. در روش جدید که به صورت جوهرافشان و با مرکب‌های یووی انجام می‌شود، سرعت شماره‌زنی به مراتب چندین برابر خواهد شد. انواع نانو تکست‌ها (ریزنگاشت‌ها) روی هولوگرام که تنها از طریق میکروسکوپ قابل شناسایی‌اند نیز از دیگر تکنیک‌های امنیتی جدید است که در تولید کارت نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.»


بازار کارت رونق می‌گیرد


وقتی از تغییر کارت شناسایی ملی صحبت به میان می‌آید، یعنی حداقل تولید 50 میلیون کارت. به این رقم اضافه کنید گواهینامه و شناسنامه وکارت پایان خدمت و... را و همه کارهای بانکی و پروژه‌های گوناگونی که در دست دولت و بخش خصوصی است. این هم نشان از بازاری پر رونق و شاید پر رقابت برای تولیدکنندگان کارت دارد. اما آیا آنها در مقایسه با مجریان چینی، توان رقابت دارند؟  در گفت‌وگو با این دو کارشناس در زمینه چاپ کارت، از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بالای تولید کارت در داخل کشور صحبت به میان آمد. شهرابی به تولید حدود 23 میلیون کارت با 75 درصد ظرفیت از ابتدای فروردین تا اسفند 89 در شرکت چاپ و نشر بانک ملی اشاره می‌کند. پروژه‌های کارت‌های بانکی، بیشترین میزان حجم تولید کارت‌ها را به خود اختصاص می‌دهند. با پیش آمدن این موضوع از شهرابی می‌پرسیم چند درصد از کارت‌های بانکی کشور در داخل تولید می‌شود؟ او نیز در پاسخ می‌گوید: «شاید تا دو سال گذشته حجم زیادی از کارت‌ها در خارج از کشور و به ویژه در چین تولید می‌شد، ولی هم اکنون، شرکت چاپ و نشر بانک ملی به تنهایی 30 میلیون کارت بانکی برای سال 1390 در دست تولید دارد. این در حالی است که بانک ملی بالاترین مقام را در زمینه چاپ کارت‌های بانکی در کشور دارد. در این میان چندین بانک از جمله بانک ملی، صادرات و تجارت صد در صد پروژه‌های کارتی خود را در داخل کشور تولید می‌کنند. بخشی از این سفارشات هم توسط سینا کارت و لاله کامپیوتر انجام می‌شود. در نتیجه به عقیده من در حال حاضر حدود 90 درصد از کل کارت‌های بانکی در داخل تولید می‌شود.» این در حالی است که مدیرعامل سینا کارت نظر متفاوتی در این زمینه دارد. او به چاپ درصد بالایی از کارت‌های بانکی در خارج کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: «علت سفارش کارت‌ها به کشورهایی مانند چین، قیمت بسیار پایینی است که شرکت‌های خارجی در مزایده مطرح می‌کنند. در حالی که سه شرکت اصلی تولیدکننده کارت یعنی چاپ و نشر بانک ملی، لاله کامپیوتر و سیناکارت قادر هستند 80 هزار بدنه کارت را تنها در یک شیفت کاری – 8 صبح تا 5 بعدازظهر- به چاپ برسانند.»


پروژه‌های ملی


و اما از کارت‌های بانکی و اعتباری که بگذریم، نوبت پروژه‌های ملی در مورد کارت‌های شناسایی است که خود پرونده مفصلی است. از شهرابی درباره این پروژه‌ها و وضعیت اجرایی شدن هر یک تاکنون می‌پرسیم: «از پروژه‌های ملی که تاکنون مطرح شده‌اند می‌توان به گواهینامه‌های رانندگی، کارت پایان خدمت نظام وظیفه، کارت شناسایی ملی، کارت خودرو و نیز کارت بهداشت اشاره کرد. از میان این پروژه‌ها تاکنون گواهینامه‌های رانندگی و کارت پایان‌ خدمت نظام وظیفه به اجرا درآمده است که توسط شرکت لاله کامپیوتر تولید می‌شود.»  او در توضیح پروژه کارت شناسایی ملی می‌گوید:‌«طرح عملیاتی شدن پروژه کارت شناسایی ملی یکی دو سالی است که مطرح شده، ولی متاسفانه به دلیل گستردگی بسیار زیاد پروژه و نیاز به وجود زیرساخت‌های لازم، تاکنون تنها به صورت آزمایشی، برای حدود ده هزار نفر در استان قم تولید شده است.» او درباره فاکتورهای امنیتی که توسط شرکت چاپ و نشر بانک ملی برای این کارت پیشنهاد و در نظر گرفته شده است می‌گوید:‌«جنس این کارت به دلیل طول عمر بالای آن و کاربرد زیادش از پلی‌کربنات است که مناسب‌ترین پلاستیک موجود بوده و در برابر کارت‌های بانکی پی‌وی‌سی که به طور معمول عمری 3 ساله دارند، عمری برابر 10 سال دارد. تعداد لایه‌های این کارت بین 5 تا 6 لایه پلی‌کربنات خواهد بود که امکان قرار دادن فاکتورهای امنیتی ویژه‌ای نظیر هولوگرام به روش هات استمپ (Hot Stamp) و غیرقابل جعل در لایه‌های میانی، حکاکی تصویر شخص و اطلاعات فردی به روش لیزری در لایه دیگر و... را فراهم می‌کند. از چاپ امنیتی به کار رفته در این کارت می‌توان به استفاده از مرکب OVI که در زوایای مختلف به رنگ‌های متفاوت دیده می‌شود، ده رنگ چاپ در پشت و روی کارت و استفاده از مرکب‌های فلورسنت و IR نامرئی اشاره کرد. بخشی از روی کارت با ایجاد برجستگی‌هایی به صورت خطوط موازی، آماده ایجاد چندین تصویر در زوایای مختلف به روش حکاکی لیزری (MLI) خواهد شد. این حالت در بدنه کارت ایجاد خواهد شد تا در مرحله شخصی‌سازی تصاویر و اطلاعات مد نظر در زاویه‌های مختلف حک شود. در طراحی امنیتی این کارت نیز انواع گیلوش، میکروتکست با ضخامت‌های مختلف- ضدکپی - زمینه‌های برجسته و غیر استفاده شده است. قرار دادن حروف بریل به منظور تمیز دادن این کارت از سایر کارت‌ها توسط نابینایان، از دیگر فاکتورهای در نظر گرفته شده برای این کارت است.» کارت شناسایی ملی یاد شده به صورت هوشمند و دارای چیپ از نوع غیرتماسی پیشنهاد شده است. شهرابی درباره اطلاعاتی که قرار است روی این چیپ ذخیره شود، می‌گوید: ‌«تمامی اطلاعات فردی که روی بدنه کارت چاپ شده به همراه تصویر چهره، اثر انگشت- 10 انگشت یا دو انگشت- و اطلاعاتی دیگر مانند تصویر عنبیه چشم، امضای دیجیتال و ... می‌تواند در این چیپ قرار گیرد. به دلیل بالا بودن حجم اطلاعاتی که می‌تواند روی آن ذخیره بشود محدودیتی در قرار دادن تصاویر منحصر به فرد در این کارت وجود ندارد.» او در ادامه درباره ظرفیت بالای موجود در کشور برای کارتی شدن بسیاری از پروژه‌ها اشاره می‌کند: «به گمان من هنوز در مورد کارت‌های شناسایی کاری صورت نگرفته است. ظرفیت این پروژه‌ها بسیار بالاست. به طور مثال تنها پروژه کارت شناسایی ملی حداقل شامل 55 میلیون نفری است که در حال حاضر کارت ملی دارند. یا در مورد کارت پایان خدمت نظام وظیفه، سالانه برای بیش از یک میلیون نفر کارت صادر می‌شود که می‌تواند به صورت هوشمند تولید شود. در نتیجه در این زمینه پتانسیل خوبی در کشور وجود دارد. در پروژه کارت‌های بانکی به دلیل آن‌که زیرساخت‌های IT و مدیریت اطلاعات وجود داشت، این طرح زودتر پا گرفت. پروژه‌ای مانند کارت بهداشت نیز از ایده‌های بسیار خوب و ضروری و کاربردی کارت‌های هوشمند است. این کارت می‌تواند کلیه مشخصات و اطلاعات پزشکی فرد، از تصویر چهره تا گروه خونی، پرونده‌های پزشکی و نسخه‌های صادر شده برای فرد را شامل شود و پس از این، حتی به جای دفترچه بیمه به کار رفته و هنگام رجوع به پزشک کافی است پزشک کارت را از بیمار دریافت کند تا بداند بیمار چه داروهایی مصرف می‌کند، چه بیماری‌هایی دارد و... و در نهایت از طریق یک دستگاه Encoder نسخه الکترونیکی جدیدی برای فرد صادر کند.» در ادامه به عنوان پرسش نهایی از مدیر R&D شرکت چاپ و نشر بانک ملی درباره کیفیت کارت‌های تولیدی داخل نسبت به نمونه‌های خارجی پرسیدیم: «کیفیت کارت‌های تولیدی به روش افست نسبت به کشورهای مطرح در تولید کارت مانند چین و هند مطلوب‌تر به نظر می‌رسد. دلیل آن هم – مشخصا در شرکت چاپ و نشر بانک ملی- به خاطر وجود سیستم افست یووی خشکی است که مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه به دلیل انجام خودکار تمامی مراحل و دخالت کمتر نیروی انسانی، مشکلاتی را که در زمینه چاپ روی پلاستیک وجود داشت (مانند مسایل رجیستر و...)، حل کرده است


حذف ارسالي ويرايش ارسالي