کارگروه
تبادل تجربه ها
دوستان محترم اینجا محلی برای تبادل تجارب کامپیوتری می باشد. هر روز تجربه جدیدی را آموختید در اینجا برای دیگر دوستان قرار دهید تا با اینکارتان هزاران تجربه جدید را بیاموزید. www.raviar.com موفق باشید - خلیل زارع
 

مشاهده clipboard

محمد جواد(مسعود) پارساپور

محمد جواد(مسعود) پارساپور

در کارگروه: تبادل تجربه ها
تعداد ارسالي: 29
13 سال پیش در تاریخ: دوشنبه, خرداد 09, 1390 3:6


با سلام خدمت دوستان



 لطفا نظرات سازنده خود را در مورد مطالب کوچک این حقیر به من منعکس کنید


با تشکر از دوستان : محمد جواد پارسا پور




هر چیزی را که در ویندوز Copy یا Cut می‌کنیم در حافظه ClipBoard قرار می‌گیرد.
گاهی اوقات فراموش می‌کنیم چه چیزی را در این حافظه ذخیره کرده‌ایم. برای پی بردن به حافظه Clip Board دستور clipbrd.exe را در Run اجرا کنید تا برنامه ‍ClipBook Viewer نمایش داده شود.


حذف ارسالي ويرايش ارسالي
حسین اصلاحی

حسین اصلاحی

در کارگروه: تبادل تجربه ها
تعداد ارسالي: 5
13 سال پیش در تاریخ: یکشنبه, تير 26, 1390 14:24

ممنون استفاده کردم موفق باشید


حذف ارسالي ويرايش ارسالي
کاربر حذف شده

کاربر حذف شده

در کارگروه: تبادل تجربه ها
تعداد ارسالي: -2
13 سال پیش در تاریخ: سه شنبه, تير 28, 1390 2:19

باسلام


هنگامی که در محیط ویندوز متن یا تصویری را Copy میکنید محتوای موجود به طور موقت در محیطی به نام Clipboard ذخیره میشود و در ادامه کار اگر یک Copy دیگر صورت دهید آنگاه محتوای جدید به طور اتوماتیک جایگزین محتوا ذخیره شده قبلی خواهد شد. اما اگر از شما بپرسند برای پی بردن به محتوای کنونی Clipboard از چه روشی استفاده میکنید چه راهی را انتخاب میکنید؟ آیا Notepad را باز کرده و با انجام عمل Paste متن را وارد نموده و به محتوای آن پی میبرید؟ یا اگر با استفاده از PrtScr عکسی از صفحه گرفته اید برای مشاهده آن از Paste آن در Paint استفاده میکنید؟ اکنون بایستی بدانید راهی ساده و سریعتر جهت مشاهده محتوای Clipboard به وسیله ابزار مخفی ویندوز XP وجود دارد که شما توسط این قابلیت میتوانید به شکل همزمان هر لحظه محتوای Clipboard را مشاهده نمایید. هم اکنون به معرفی این ترفند خواهیم پرداخت.
بدین منظور:
در محیط خالی از صفحه دسکتاپ راست کلیک کرده و New > Shortcut را انتخاب نمایید.
حالا در پنجره باز شده و در محیط تایپ دستور زیر را عینأ Copy و Paste نمایید:
%windir%\System32\clipbrd.exe


سپس دکمه Next را بزنید.
اکنون  نام فایل میانبرتان را میتوانید به دلخواه وارد نمایید.
سپس دکمه Next و پس از آن Finish را بزنید تا فایل میانبر شما ساخته شود.
اکنون بر روی فایل ساخته شده دوبار کلیک کنید.
به طور طبیعی آخرین محوایی که کپی کرده اید - چه متن و یا چه تصویر - را در محیط ClipBook Viewer مشاهده میکنید! به عنوان مثال در این ترفند کد فوق را که کپی کرده اید قابل نمایش است.
با انجام هر عمل Copy دیگر، بلافاصله محتوای کپی شده در محیط برنامه نمایش داده میشود.


اگر تاکنون هر چیزی را در ویندوز Copy و Paste کرده باشید (برای مثال، یک عکس دیجیتال و یا یک پیام از متن داخل Notepad)، پس از Clipboard ویندوز استفاده کرده اید. شما می توانید آن را بعنوان یک مجموعه از کاغذهای بریده شده در نظر بگیرید که هر بار می تواند تنها شامل یک قطعه کاغذ باشد: هنگامیکه شما از فرمان Copy در هر نرم افزاری کاربردی ویندوز استفاده می کنید، سوژه به Clipboard کپی شده و برای چسباندن (Paste) در محل دیگری آماده است. اگر پیش از چسباندن این سوژه اقدام به کپی کردن موضوع دیگری نمائید، Clipboard از آیتم قبلی صرفنظر می کند تا برای سوژه جدید جا باز شود. با اینحال، اگر از مجموعه آفیس مایکروسافت استفاده می کنید، می توانید از جایگزین انعطاف پذیرتر آن بهره گیری نمائید: Office Clipboard. ما در این مقاله به بررسی رابطه این ابزار با Clipboard، تفاوتهای آنها با یکدیگر و نهایتاً مزایای استفاده ازClipboard آفیس خواهیم پرداخت. ما در این مقاله بر روی آفیس 2003 تمرکز خواهیم داشت، گرچه عملیات انجام شده اساساً در نسخه 2007 این مجموعه نیز مشاهده خواهد بود.

قدم 1
 


مزیت اصلی Clipboard آفیس در مقایسه با Clipboard ویندوز در این است که می تواند تا 24 آیتم را در خود نگهداری کند. این ابزار در عین حال بر روی تمام نرم افزارهای کاربردی اصلی آفیس نیز کار می کند، بنابراین شما می توانید تا 24 آیتم را از یک صفحه گسترده Excel کپی کرده و سپس آنها را در Word بچسبانید. با اینحال، Clipboard آفیس بطور پیش فرض فعال نمی شود، بنابراین تا زمانیکه آن را فعال نکرده اید به کپی کردن و چسباندن تنها یک آیتم در هر مرحله، محدود خواهد ماند. خوشبختانه فرآیند فعال سازی این ویژگی بسیار آسان و ساده است. یکی از نرم افزارهای کاربردی آفیس را اجرا نمائید (ما در اینجا با Word کار می کنیم)، بر روی منوی Edit کلیک نموده و سپس گزینه Office Clipboard را انتخاب کنید. بعنوان یک روش جایگزین، کلید Ctrl را بر روی صفحه کلید خود پائین نگهداشته و به سرعت دو بار کلید C را فشار دهید.

قدم 2
 


Clipboard آفیس در یک Task Pane در سمت راست پنجره نرم افزار کاربردی شما ظاهر خواهد شد. از آنجائیکه ما هنوز هیچ چیزی را در آن کپی نکرده ایم، این بخش کاملاً خالی است. همچنین توجه داشته باشید که یک آیکن Office Clipboard نیز به ناحیه Notification Area نوار Taskbar ویندوز اضافه می شود. با اضافه شدن آیتمها به Clipboard آفیس، پیامهای خلاصه ای در بالای این آیکن ظاهر خواهند شد و چوبخط فعلی آن (حداکثر تا 24 مورد) را نشان می دهند.

قدم 3
 


پس از فعال سازی، اضافه کردن آیتمها به Clipboard آفیس درست همانند اضافه کردن چیزی به Clipboard ویندوز خواهد بود. کافی است از فرمان استاندارد Copy و یا میان بر صفحه کلید عادی آن استفاده نمائید. بنابراین، بخش مورد نظرخود برای کپی کردن را انتخاب کرده و سپس گزینه Copy را از منوی Edit نرم افزار کاربردی انتخاب نمائید. شما در عین حال می توانید پس از انتخاب سوژه مورد نظرخود ترکیب کلیدهای Ctrl و C را فشار دهید.

استفاده از Clipboard آفیس


قدم 4
 


آیتم کپی شده بلافاصله در Task Pane مربوط به Clipboard آفیس ظاهر خواهد شد. این اولین آیتم است و در بالای فهرست قرار می گیرد، در نتیجه می تواند به هر نرم افزار کاربردی دیگری (نه صرفاً نرم افزارهای کاربردی آفیس) انتقال یابد زیرا یک کپی از آن در Clipboard ویندوز نیز وجود دارد. برای انجام اینکار، کافی است از فرمان استاندارد Paste و یا میان بر صفحه کلید مربوطه استفاده نمائید (گزینه Paste منوی Edit و یا فشار ترکیب کلیدهای Ctrl و V). با اینحال، برای مشاهده مزایای Clipboard آفیس باید آیتمهای بیشتری را به آن کپی کنید. بنابراین حالا با استفاده از همان روشی که قبلاً توضیح دادیم، آیتمهای بیشتری را کپی نمائید.

قدم 5
 


ما دو آیتم دیگر را کپی کرده ایم: یک عکس دیجیتال و مجموعه ای از سلولهای یک صفحه گسترده Excel، توجه داشته باشید که در کنار هر یک از این آیتمها یک آیکن کوچک قرار گرفته است که نوع مضمون آن را نشان می دهد (قطعه کپی شده از Word دارای یک آیکن کوچک Word است، سلولهای Excel با یک آیکن کوچک از همین نرم افزار کاربردی مشخص شده اند و تصویر مورد نظر ما نیز یک آیکن عکس را در کنار خود دارد). با اضافه شدن آیتمهای جدید، آیتمهای قدیمی تر به پائین فهرست جابجا می شوند، به یاد داشته باشید که تنها بالاترین آیتم در این فهرست عملاً در Clipboard ویندوز وجود دارد و برای چسباندن در هر نرم افزار کاربردی دیگر ویندوز قابل دسترسی خواهد بود. بعبارت دیگر، آیتمهای پائین تر تنها در Clipboard آفیس قابل دسترسی هستند و تنها در نرم افزارهای کاربردی آفیس قابل چسباندن خواهند بود.

قدم 6
 


برای نمایش این فرآیند، ما به نرم افزار کاربردی Excel سوئیچ نموده و یک صفحه گسترده خالی را باز می کنیم. اگر از فرمان Paste منوی Edit (و یا میان بر Ctrl+v) استفاده کنیم، سلولهای Excel که قبلاً آنها را کپی کرده بودیم در اینجا چسبانده خواهند شد، زیرا آنها در بالای فهرست Clipboard آفیس قرار گرفته اند. با اینحال، از آنجائیکه ما در Excel (و یا بعبارت ساده تر، یکی دیگر از نرم افزارهای کاربردی آفیس) قرار داریم، می توانیم Clipboard آفیس را فعال کرده و تصمیم به چسباندن یک آیتم پائین تر در فهرست آن را بگیریم. این بخش را با نگهداشتن کلید Ctrl و دوبار ضربه زدن بر روی کلید C و یا با انتخاب گزینه Office Clipboard از منوی Edit احضار نمائید. حالا، هر یک از آیتمهای داخل Task Pane مربوطه را انتخاب کرده و صرفاً بر روی آن کلیک نمائید تا چسبانده شود.

استفاده از Clipboard آفیس


قدم 7
 


به یاد داشته باشید که Clipboard آفیس حداکثر 24 آیتم را در خود نگهداری می کند. شما می توانید پیامهای نشان دهنده تعداد باقیمانده آیتمهای قابل کپی را در Notification Area نوار Taskbar مشاهده کنید. اگر برای کپی کردن آیتم بیست و پنجم تلاش نمائید، به شما هشدار داده خواهد شد که اولین آیتم کپی شده به این لیست بطور خودکار از آن حذف می گردد. این وضعیت غیرقابل اجتناب است، بنابراین بهتر است مراقب شمارش آیتمهای مورد نظر خود باشید. شما می توانید با حذف آیتمهای قدیمی که دیگر به آنها نیازی ندارید، برای آیتمهای جدیدتر جا باز کنید. برای این منظور بر روی آیتم مورد نظر در Clipboard آفیس کلیک راست کرده (یا بر روی فلش رو به پائین کنار آن کلیک نموده) و سپس گزینه Delete را انتخاب کنید. بعنوان یک روش جایگزین، می توانید بر روی کلید Clear All در بالای این بخش کلیک نمائید تا تمام آیتمهای کپی شده، حذف گردند.

قدم 8
 


با افزایش طول فهرست Clipboard آفیس، یک نوار لغزنده در سمت راست آن ظاهر خواهد شد. شما می توانید از این نوار برای حرکت به بالا یا پائین در فهرست مذکور استفاده نمائید. همچنین، در صورت تمایل می توانید محل Clipboard آفیس را تغییر دهید. برای انجام اینکار، بر روی خط عمودی کوچکی که از 4 نقطه تشکیل شده و در نوار هدر Clipboard آفیس قرار دارد کلیک راست نموده، کلید ماوس را پائین نگهداشته و سپس آن را به محل جدیدی بکشید. حالا می توانید Clipboard آفیس را بصورت شناور در هر محلی در داخل پنجره نرم افزار کاربردی مربوطه قرار داده و یا آن را به هر یک از 4 حاشیه این پنجره الصاق نمائید. وقتی Clipboard آفیس در محل مورد نظر شما قرار گرفت، کلید سمت چپ ماوس را رها کنید.

استفاده از Clipboard آفیس


قدم 9
 


برای تغییر جنبه های رفتاری Clipboard آفیس، بر روی کلید Options کلیک نمائید. برای مثال، گزینه «Show Office Clipboard Automatically» را فعال کنید تا Clipboard آفیس همیشه نمایش داده شود. به همین ترتیب، می توانید پیامهای وضعیت Notification Area را از اینجا غیرفعال نمائید (موضوعی که ما الزاماً آن را به شما توصیه نمی کنیم).

قدم 10
 


در انتها اجازه بدهید یک هشدار احتیاطی را مطرح کنیم. همانطور که در هنگام کپی کردن بیش از 24 آیتم هیچ هشداری در مورد حذف اقلام قبلی ظاهر نخواهد شد، اگر تمام نرم افزارهای کاربردی آفیس را ببندید نیز کل محتویات Clipboard آفیس حذف می گردند. بعبارت دیگر، برای حفظ محتویات Clipboard آفیس، حداقل یکی از نرم افزارهای کاربردی آن باید باز بماند.
منبع:بزرگراه رایانه، شماره 123.



حذف ارسالي ويرايش ارسالي