خوراکی های انرژی زا

محمد مهدی زارع
13 سال پیش در تاریخ: جمعه, ارديبهشت 30, 1390 12:56

خوراکی های انرژی زا

 


خوراکی های انرژی زا


این گروه غذاها شامل نان، غلات و سیب زمینی هستند. برنج، پاستا و ماکارونی را نیز که غنی از نشاسته و کربوهیدرات هستند، البته می توان به خوراکیهای سرشار از انرژی اضافه کرد.
کربوهیدراتهای خالص و ناخالص
تمام مواد غذایی موجود در این گروه به جز سیب زمینی از خانواده غلات هستند، مثل گندم. چاودار (گندم سیاه)، ذرت، برنج و جو. سیب زمینی و غلات برای سلامتی بسیار مفید هستند. با وجود این اگر بتوانید بیشتر از کربوهیدراتهای ناخالص استفاده کنید، زیست بیشتری برای شما به همراه خواهد داشت.
کربوهیدراتهای خالص: اشاره به آن دسته از مواد غذایی دارد که توسط ماشینهای مخصوصی، فیبر زیاد آن را که شامل جوانه و پوست است، از غله جدا می کنند. مثل برنج سفید، نان سفید، پاستا و ماکارونی هایی که از آرد سفید درست شده است.
کربوهیدراتهای ناخالص: شامل همه غلات است، البته سبوس و جوانه آنها جدا نشده است، بنابراین دارای فیبر بیشتری هستند و مدت زمان بیشتری معده را پر نگه می دارد. اگر می خواهید وزن خود را کم کنید و از احساس گرسنگی بیزار هستید، این دسته غذا بهترین منبع برای شما می تواند باشد.
چنانچه می خواهید با احساس گرسنگی بجنگید و یا فیبر بیشتری مصرف کنید، از غذاهای زیر استفاده کنید.
ناخالص: فرنی جو، کیکهای برنجی
خالص: نان تست سفید، پاستای طبیعی
کربوهیدراتهای ساده و غیر ساده:
اکثر اوقات این واژه با مفهوم کربوهیدراتهای خالص و ناخالص اشتباه گرفته می شود، اما ساده و غیر ساده اشاره به ساختار شیمیایی کربوهیدراتها دارد که چقدر ساختار آنها پیچیدگی دارد. کربوهیدراتهای غیر ساده یا پیچیده نوع رایجی هستند که سه دسته هستند.
۱) گلیکوژن (قند حیوانی): گلیکوژن مهمترین منبع سوخت بدن محسوب می شود که گاهی اوقات به آن قند خون هم گفته می شود که از گلوکزی که در غذاها موجود است، ساخته می شود و بعداً در بدن تبدیل به انرژی می شود.
۲) نشاسته: این ماده در گیاهان یافت می شود و بر خلاف عقیده عمومی افراد اصلاً چاق کننده نیست (بلکه سسها و روغنهای چربی که به برنج، پاستا، سیب زمینی و نان افزوده می شود، باعث چاقی افراد می شود.)
۳) فیبر: فیبر را می توان در کربوهیدراتهای خالص، میوه جات و سبزیجات یافت و وجود آن برای بدن بسیار ضروری است و به احساس سیری طولانی مدت بدن بسیار کمک می کند، بدن به طور متوسط به ۴ قاشق چایخوری شکر برای گردش جریان خون احتیاج دارد.
چه مقدار کربوهیدرات برای بدن کافی است؟ متخصصین تغذیه معتقدند: نان، غلات و سیب زمینی روزانه حدود ۴۷ یا ۵۰ درصد رژیم غذایی افراد را تشکیل می دهند. آنها به افراد توصیه می کنند علاوه بر این روزانه حتماً ۱۸ گرم فیبر مصرف کنند.


حذف ارسالي ويرايش ارسالي