کارگروه
سیستم های برق T.B.M و تجهیزات حفاری مکانیزه (مهندسی)
معرفی و آشنایی با سیستم های برقی دستگاه حفاری به روش تمام مکانیزه T.B.M و تجهیزات تونلی. تجزیه و تحلیل کارشناسی سیستم ها و تحلیل تخصصی مدارات فرمان و قدرت در تمامی سطوح. توضیحات تخصصی تجهیزات الکترونیکی و کنترل فرکانسی در الکتروموتور های با ولتاژ بالای 1Kv . تحلیل تخصصی مدرات و نحوه عملکرد درایو های کنترل فرکانسی. و بسیاری از مطالب تخصصی دیگر..
 

معرفی بخش های مختلف T.B.M machine

ناصر سروری
13 سال پیش در تاریخ: یکشنبه, ارديبهشت 11, 1390 16:7


Cutter Head-Hard Rock


سر برش پیشانی دستگاه و بخش درگیر با مصالح ، اولین  قسمت دستگاه است.


جنس این قطعه بسته به نوع دستگاه و تکنیک حفاری از فولاد با مقادیر مختلفی از کربن ساخته میشود. دیسک های برش از جنس کاربیت تنگستن بوده و ناخن ها(Knife) نیز عموماً همجنس با دیسک ها هستند.



بر روی کاتر هد تعدادی از دیسک کاتر ها به همراه نایف ها با چیدمانی خاص قرار گرفته اند. دیسک کاتر ها بر روی سنگ ها میلغزند و با لبه های برنده خود سنگ ها را خرد کرده و پایین میریزند.  نایف ها مانند ناخن عمل میکنند و سنگ های تراشیده شده را میکنند و خرده سنگ ها را پایین میریزند.  بخش دیگری که بر روی کاتر هد قرار دارد دریچه های خروج مصالح هستند که به انها پاکت گفته می شود.  پاکت ها کار جمع آوری مصالح  را بر عهده دارند. آنها مصالح را از جلوی کاتر هد جمع کرده و به پشت کاتر جهت انتقال به بیرون میرسانند. پشت کاتر هد شیار های بزرگی قرار دارد که پاکت ها را به یکدیگر وصل کرده و مصالح را در یک مسیر جمع میکند تا آنها را بر روی نوار زیر خود بریزد. به این بخش ماک رینگ میگویند. ماک رینگ در واقع یک قیف است که مصالح از پاکت ها بر روی آن ریخته می شود تا مصالح جمع شده و یکجا بر روی نوار نقاله ای بریزد که در زیر دهانه خروجی آن در حال چرخش است.



در بخش پشتی کاتر هد یک چرخ دنده بسیار بزرگ قرار دارد که موتورها بوسیله پینیون ها (Pinion) بر روی این چرخ دنده قرار میگیرند و عملیات چرخش کاتر را انجام میدهند.


این چرخ دندهMain Bearing نامیده میشود که به صورت متناوب با گریس و روغن خنک کاری و روانکاری میشود. همچنین ممکن است در هنگام حفاری آب یا مصالح بر روی آن ریخته و ایجاد خرابی کند، بنابراین عملیات روغن دهی و تمیزکاری آن توسط سنسور های مختلف کنترل میشوند. مقدار گریس و روغن اتوماتیک توسط سنسور های تشخیص سطح اندازه گیری می شوند و میزان تعیین شده توسط اپراتور را همواره بوسیله منبع پشتیبان یکسان نگاه میدارند. درجه حرارت روغن و میزان تخلخل آن نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است و می بایست همواره کنترل شود.


میزان تزریق و سطح گریس و روغن در چرخ دنده اصلی در سطوح حفاری متفاوت است. گاهی در هنگام حفاری به جهت بالا بودن میزان آب در پشت کاتر هد و یا نرم بودن و ریزشی بودن مصالح، اپراتور لازم می بیند برای پیشگیری از آسیب دیدگی رینگ میزان تزریق گریس را افزایش و سطح روغن را بالا ببرد.


البته نوع گریس و روغنی که در این قسمت ها استفاده می شود اندکی متفاوت است!  گریس از درجه سختی 130 و روغن درجه گرانروی 60 دارد. اما این گریس در دمای بالا آب  نمیشود و در هنگام تخلخل با آب به صورت مایعی سیاه رنگ در آمده و به راحتی از روغن تفکیک می شود. این امر باعث میشود تا گریس و روغن تازه و سالم از آن جدا بماند و مایع سیاه به راحتی از منافذ خروجی به بیرون بریزد.


 


البته ذکر این نکته ضروری است که مجموعه کاترهد، ماک رینگ و مین بیرینگ در داخل مجموعه تلسکوپ شیلد بر روی یکدیگر قرار گرفته اند و شما از پشت پوسته شیلد نمی توانید آنها را مستقیم ببینید. در واقع  تلسکوپ شیلد مانند پوسته ای روی مین بیرینگ و کاتر هد را پوشانیده است. تنها سنسورها و حسگرها هستند که اطلاعات راجع به این بخش را به شما میرساند تا از وضعیت آنی آنها مطلع شوید.


در پشت مین بیرینگ جک های تلسکوپی و RingTorsion قرار دارد.


به طور خلاصه ترشن رینگ کار کاهش پیچش و ضربات ناشی از حرکت کاترهد و لنگر را برعهده دارد. این بخش موجب می شود تا این لرزش ها و پیچش ها از کاتر به شیلد و سایر بخش ها وارد نشود. کار تکمیلی تر را جکهایTork Reaction انجام میدهند.


حذف ارسالي ويرايش ارسالي
ناصر سروری
13 سال پیش در تاریخ: دوشنبه, ارديبهشت 12, 1390 2:24

لطفا سوالات خودتون در مورد بخش های مختلف رو بنویسید تا در اسرع وقت پاسخ خودتون رو دریافت کنید.


این سوالات میتونن تخصصی هم باشند. در برخی موارد در صورت لزوم نقشه و یا کاتالوگ نمونه محصول براتون ارسال میشه.


متشکرم.


سروش آراسته


حذف ارسالي ويرايش ارسالي