کارگروه
چاپ و تبلیغات
در این کار گروه مسائل چاپ و تبلیغات را در ایران و جهان بررسی میکنیم و در صورت نیاز میتوانیم به سوالات احتمالی شما در زمینه چاپ و تبلیغات پاسخ بدهیم
 

مراحل کار در چاپ افست برای آنان که در باب چاپ کم اطلاع هستند

صفحه اصلی کارگروهها >> چاپ و تبلیغات  >> مراحل کار در چاپ افست برای آنان که در باب چاپ کم اطلاع هستند
محمدر ضا مهدیزاده

محمدر ضا مهدیزاده

در کارگروه: چاپ و تبلیغات
تعداد ارسالي: 273
تائید شده توسط:
محمدر ضا مهدیزاده
13 سال پیش در تاریخ: سه شنبه, ارديبهشت 06, 1390 10:17

مراحل کار در چاپ افست






چاپ افست یکی از پر رونق ترین و فراوانترین چاپ هاست. شاید یکی از دلایل آن چاپ روی کاغذ با کیفیت بسیار عالی و در تیراژهای نسبتا پایین استالبته در چاپ سیلک اسکرین تیراژهای پایین تر از چاپ افست معمول و متداول تر است و حتی از نظر صرفه اقتصادی مناسب تر اما اگر جنبه کیفیت چاپ را نیز در نظر داشته باشیم، چاپ افست مناسب ترین است. گاهی چاپ افست را به دلیل عدمبرجستگی یا فرورفتگی در رابط چاپ (زینک) چاپ مسطح نیز می نامند.



مراحل کار:


طراحی نخستین مرحله شروع به کار در هر پروژه چاپی است و بعد از آن نوبت به کامپیوتر و اجرا در آن می رسد. بعد از این مرحله کار بر روی CD به لیتوگرافی سپرده می شود.


در این مرحله توسط دستگاه ایمیج ستر Image Setter از کار خروجی گرفته می شود. در کار های چهار رنگ چهار فیلم که نشان دهنده رنگهای سایان آبی C ،ماژنتا قرمز،زرد Y ،مشکی K می باشد به دست می آید (CMYK) . دستگاه ایمج ستر شبیه به چاپگر است با این تفاوت تغذیه آن به جای کاغذ فیلم است.


فیلم های هر رنگ به صورت مجزا در دستگاهی به نام قید کپی قرار می گیرد و پس از عمل نوردهی نقش فیلم بر روی زینک می افتد به دنبال آن ظهور زینک انجام می شود بدین ترتیب چهار زینک از هررنگ تهیه می شود. در سیستم های پیشرفته تر کپی زینک حذف شده است و با به کار گیری دستگاهی به نام پلیت ستر Plate Setter از فایل طرح مورد نظر مستقیما زینک یا پلیت تهیه می شود.


گاهی اوقات زینک ها را به زینک سوزانی می فرستند تا با سوزاندن زینک ها تیراژ آن بالا رود. زینک ها به طور معمول تا تیراژ 50000 عدد را به خوبی چاپ می کنند. بنابراین زینک ها از لیتو گرافی به چاپ خانه فرستاده می شوند. در این مرحله زینک هر رنگ به برج مربوط به آن رنگ در ماشین چاپ وصل می شود و در هر برج مرکب مورد نظر ریخته می شود. کاغذ از یک طرف وارد ماشین چاپ شده و پس از عبور از هر برج نقشهای مربوط به رنگ آن برج را با همان رنگ به خود می گیرد.


ماشین چاپ به طور کلی از غلطکهای متعدد تشکیل شده است که مرکب را یکنواخت کرده و نهایتا به زینک می رساند. زینک ابتدا به وسیله غلطکی مرطوب می شود و در واقع قسمتهایی که نقش ندارندمرطوب شده و قسمتهای نقش دار رطوبت نمی گیرد. مرکب توسط غلطک دیگری بر روی زینکمالیده می شود و چون مرکب چرب است روی قسمتهای مرطوب که نقش ندارد نمی نشیند. به دنبال آن نقش از روی زینک به روی لاستیک چاپ می افتد و بعد از آن به کاغذ منتقل می شود


 


 



Instagram.com/mehdizade_print


https://www.linkedin.com/in/mohammadreza-mehdizade


09101436763


 


حذف ارسالي ويرايش ارسالي