کارگروه
چاپ و تبلیغات
در این کار گروه مسائل چاپ و تبلیغات را در ایران و جهان بررسی میکنیم و در صورت نیاز میتوانیم به سوالات احتمالی شما در زمینه چاپ و تبلیغات پاسخ بدهیم
 

سرعت و کیفیت در عملیات پیش از چاپ

صفحه اصلی کارگروهها >> چاپ و تبلیغات  >> سرعت و کیفیت در عملیات پیش از چاپ
محمدر ضا مهدیزاده

محمدر ضا مهدیزاده

در کارگروه: چاپ و تبلیغات
تعداد ارسالي: 273
تائید شده توسط:
محمدر ضا مهدیزاده
13 سال پیش در تاریخ: سه شنبه, ارديبهشت 06, 1390 10:16

 


گردش کار اسکن، سرعت و کیفیت در عملیات پیش از چاپ


 


 


اسکن کردن، در ظاهر عملی ساده به نظر می‌رسد، اما در واقع با توجه به تنوع زیاد ارژینال‌ها،تجهیزات به کار رفته در مرحله اسکن ، قابلیت‌های نرم‌افزارهای اسکن و همچنین مصارف مختلف تصاویر دیجیتال حاصل از اسکن، این فعالیت به ظاهر ساده و معین، به یک فرایند پیچیده تبدیل می‌شود . بنابراین نظیر بسیاری از فرایندهای تعریف شده در پیش‌ازچاپ،  بهتر است که آن را گردش‌کار اسکن(Scanning Workflow) بنامیم. به این ترتیب از لحظه‌ای که تصمیم به اسکن ارژینال گرفته می‌‌شود تا لحظه‌ای که تصویر دیجتال نهایی در قالب یک فایل دیجیتال برای استفاده در طراحی یا هر منظور دیگری ذخیره می‌‌شود، در حقیقت یک گردش‌کار معین و مشخص برای اسکن دنبال شده است.


در ادامه این مقاله خواهیم دید که گردش‌کار اسکن مشتمل بر فعالیت‌های متعددی است که شرح کامل و مبسوط همه این فعالیت‌ها از حوصله یک مقاله خارج است و در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر می‌بایست به کتاب‌ها و منابع تخصصی دیگر مراجعه شودبه عبارت دیگر این مقاله جنبه راهنمایی داشته و کسی با خواندن آن، اپراتور اسکن نمی‌شود و تنها متوجه نکات و فاکتورهایی می‌شود که در گردش‌کار اسکن باید در نظر گرفت.


    به طور کلی گردش‌کار اسکن را می‌توان به سه مرحله تقسیم کرد:


·        مرحله برنامه‌ریزی یا تصمیم‌گیری‌  Planning  phase


·        مرحله تولید یا انجام اسکن‌  Production  phase  


·        مرحله پس از تولید یا مرحله تکمیلی‌  Post-production  phase  


مرحله برنامه‌ریزی


 در این مرحله به پرسش‌های زیادی باید پاسخ داده شود که به مهم‌ترین آن‌ها اشاره شده و توضیحات لازم در مورد هریک آورده می‌شود.
سؤال اول) هدف از تولید تصویر دیجیتال چیست؟


توضیح: در صورتی که هدف از تهیه تصویر دیجیتال،  ذخیره آن در یک آرشیو دیجیتال باشد تا در موقع مناسب و مقتضی از آن تصویر دیجیتال در پروژه‌های چاپی استفاده شود، در این صورت به تصویر حاصل از عمل اسکن، تصویر دیجیتال مادر یا آرشیوی گفته می‌شود.در چنین مواردی، غالباً مشخصات دقیق کار نهایی نظیر قطع، ، نوع چاپ (سیاه و سفید- رنگی)، نوع کاغذ و... مشخص نیست و از نسخه مادر به دفعات و در پروژه‌های مختلف استفاده خواهد شد.


 از آن جا که نوع و مشخصات فعالیت‌های بعدی گردش‌کار اسکن متاثر از کیفیت فایل مادر خواهد بود، این فایل‌ها باید از کیفیت و ویژگی‌های معینی برخوردار باشند. اما در صورتی که هدف از اسکن ارژینال،  تهیه یک نسخه دیجیتال برای استفاده فوری در یک پروژه چاپی مشخص بوده باشد، به این تصویر، فایل عملیاتی گفته می‌شود. بدیهی است که بسته به نوع کاربرد، مشخصات فایل عملیاتی و به دنبال آن نوع و چگونگی انجام گردش‌کار اسکن تغییر می‌کند. برای مثال، اگر هدف از اسکن، تهیه نسخه‌های دیجیتال از تعدادی ارژینال به منظور استفاده در اتود اولیه یک پروژه گرافیکی باشد، رزولوشنی بین  001ppi  تا حداکثر051ppi  برای تصاویر خاکستری(gray scale) یا رنگی کفایت می‌کند چرا که در این کار تنها بر روی مونیتور به مشتری نشان داده می‌شود یا حداکثر با تهیه یک پرینت رنگی کم کیفیت خروجی تولید می‌شود و پس از تأیید شکل و محتوای اتود، طراح اقدام به اجرای نهایی کار با استفاده از تصاویر دیجیتال اصلی و با کیفیت خواهد نمود.بنابراین در مرحله اتود، گردش‌کار اسکن چه از نظر انتخاب نوع اسکنر و چه از نظر فعالیت‌هایی که در ضمن اسکن باید انجام بشود، به طور کامل با حالتی که خواهان تهیه تصاویر دیجیتال با کیفیت هستیم تفاوت خواهد داشت.   در گذشته نه چندان دور که دسترسی همگان به اسکنرهای خوب و با کیفیت امکان‌پذیر نبود، داشتن یک اسکنر ارزان قیمت به طراح کمک می‌کرد که قبل از نهایی شدن طرح و قبول آن از طرف مشتری،‌ نیازهای اسکن خود را، شخصاً برطرف کند و تنها پس از مشخص شدن جزییات اجرایی پروژه چاپی نظیر قطع نهایی تصویر و مشخصات خروجی، از خدمات اسکن حرفه ای لیتوگرافی‌ها استفاده کرده و در این مورد هزینه کند. بنابراین تعیین آرشیوی یا عملیاتی بودن تصویر دیجیتال سبب روشن شدن پارامترهایی می‌شود که در مرحله تولید و حتی پس از تولید، شرایط بسیاری از عملیات را تحت تأثیر قرار می‌دهد.


سؤال دوم) بسته به آرشیوی یا عملیاتی بودن تصویر دیجیتال، به چه اسکنری با چه رزولوشن نوری و محدوده دانستیه احتیاج است؟


توضیح: همان طور که از جدول (1) نمایان است، در صورتی که ارژینال به هدف آرشیو اسکن شود، برای تصویر دیجیتال، بزرگ‌ترین قطعی که در آینده احتمال کاربری آن وجود دارد در نظر گرفته می‌شود که این قطع در غالب موارد چیزی در حدود ابعاد قطع4 A است  و چون رزولوشن مناسب برای اسکن تصاویر رنگی یا خاکستری غالباً‌ppi 300 است بنابراین حداقل تعداد پیکسل‌های  تصویردیجیتال در درازا (ضلع بزرگتر تصویر) حدود  ppi 300   3600  ppiخواهدبود و در نتیجه  زولوشن نوری اسکنر مورد استفاده باید بیشتر از  ppi6300 باشد.


سؤال سوم) بسته به نوع و جنس ارژینال، به چه اسکنری از قبیل: اسکنر تخت، درام، اسکنر فیلم، دوربین دیجیتال و غیره احتیاج است؟


توضیح: همان طور که در مقاله <کدام اسکنر بهتر است، چرا؟    رزولوشن نوری مورد نیاز، شکل ظاهری ارژینال از نظر ابعاد فیزیکی و قطع، شفاف یا مات بودن آن و سرعت مورد قبول برای اسکن، نوع اسکنر مشخص می‌شود.


 سؤال چهارم) با توجه به حجم و کیفیت اسکن مورد نیاز، اسکن با استفاده از امکانات موجود انجام می‌شود و یا این‌که از خدمات مراکز دیگر بهره‌برداری می‌شود؟


توضیح: برای تصمیم‌گیری پیرامون این موضوع، نوعی تجزیه و تحلیل هزینه- فایده صورت می‌گیرد و براساس نتایج آن یک استراتژی مشخص و مدون اتخاذ  و ترجیحاً مکتوب می‌شود تا از سردرگمی و ابهام در تصمیم‌گیری‌های موردی جلوگیری شود.


سؤال پنجم) بسته به آرشیوی یا عملیاتی بودن تصویر دیجیتال، چه اطلاعاتی باید به همراه تصویر دیجیتال ذخیره شود؟


توضیح: در بسیاری از موارد، اطلاعات شناسنامه ای یک ارژینال به اندازه خود آن و در مواردی حتی بیشتر از آن اهمیت دارد که لازم است به همراه نسخه دیجیتال ذخیره و حفظ شود. به این اطلاعات متنی، meta data گفته می‌شود که از چهار دسته خارج نیستند: 
اول) اطلاعات توصیفی (
descriptive) شامل توضیح یا واژه‌هایی پیرامون مضمون و محتوای فایل اسکن.


دوم) اطلاعات مدیریتی  (administrative)  شامل توضیحات یا واژه‌هایی درباره مالک حقوق قانونی تصویر یا عکاس آن.


 سوم) اطلاعات ساختاری (structural)  شامل توضیح یا شناسه‌هایی که نشان دهنده رابطه تصویر با یک بانک تصویر مادر یا مجموعه‌ای از تصاویر مرتبط خواهد بود.


چهارم) اطلاعات فنی (technical)  شامل توضیح یا واژه‌هایی پیرامون رزولوشن یا تعداد پیکسل‌های تصویر دیجیتال، نوع فرمت فشرده‌سازی مورد استفاده و امثال آن.


 سؤال ششم) نام تصویر دیجیتال چه خواهد بود یا نام‌گذاری مجموعه‌ای از تصاویر دیجیتال از چه قاعده‌ای پیروی خواهد کرد؟


توضیح: این مسأله به خصوص در مواقعی که با تعداد زیادی عکس روبه‌رو هستیم برای یافتن و مطابقت تصویر دیجیتال با عکس ارژینال یا سهولت امور گرافیکی بعدی نظیر صفحه‌آرایی بسیار حایز اهمیت است.


 مرحله تولید


چگونگی انجام و پیگیری فعالیت‌های مرحله تولید هر چند به تصمیمات اتخاذ شده در مرحله برنامه‌ریزی وابسته است اما موفقیت آن به عواملی چند بستگی دارد که از آن جمله به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:


1- انجام فعالیت‌های مرحله تولید توسط افراد ماهر و تعلیم‌دیده‌


2- استفاده از تجهیزات سخت‌افزاری مطمئن که همیشه از کالیبره بودن و به روز بودن پروفایل iccدستگاه مطمئن بوده باشیم. (برای توضیح پروفایل و عمل هویت بخشی، به مقاله <سرنوشت رنگ از مونیتور تا چاپ> در شماره254 مجله صنعت‌چاپ مراجعه شود.)


3- اختصاص یک کامپیوتر برای عمل اسکن تا در موقع لزوم، کار اسکن  مستقل از دیگر عملیات آماده‌سازی نظیر طراحی یا صفحه‌آرایی انجام شود و اپراتور اسکن و طراحان مزاحم یکدیگر نشوند.


4- دستگاهی که برای اسکن در نظر گرفته می‌شود نظیر دیگر دستگاه‌های مورد استفاده در فرایندهای آماده‌سازی و پیش از چاپ باید از قابلیت‌های زیادی نظیر، سرعت زیاد CPU و حافظه اصلی بالا، بزرگ بودن سطح مونیتور (بالای 17 اینچ)، امکان اتصال به دستگاه‌های ذخیره‌سازی خارجی از طریق درگاه SCSI ، USB و...، داشتن‌  CD-writer سریع، و کارت گرافیکی مرغوب برخوردار باشد. در صورت وجود شبکه، امکان اتصال ایستگاه‌های کاری دیگر به کامپیوتر اسکن باید فراهم باشد.


5- عمل اسکن آرشیوی حتماً توسط یک نفر اپراتور ماهر و تعلیم دیده انجام شود تا بانک تصویر از یکنواختی مشخصات و کیفیت برخوردار باشد.


6- محل استقرار دستگاه اسکن حتی‌المقدور در مکانی بدون پنجره و با نور ثابت قرار داشته باشد و برای روشنایی آن از نور مصنوعی استفاده شود.


7- حتی‌الامکان از کلیه ارژینال‌های موجود در ابتدا یک تصویر دیجیتال مادر تهیه شده و سپس از روی آن، نسخه عملیاتی مطلوب ، براساس مشخصات پروژه و سلیقه طراح تهیه شود و به طراحان مختلف دفتر گرافیکی اجازه داده نشود که مستقلاً  ارژینال‌ها را اسکن و مستقیماً استفاده نمایند چرا که در این صورت امکان استفاده عمومی و همه جانبه از تصاویر دیجیتال ، از بین رفته و یا دیگران از وجود آن تصویر مطلع نمی‌شوند. علاوه بر این به علت یکسان نبودن مهارت طراحان یا اپراتورها، کیفیت اسکن نیز مخدوش می‌شود.


8- تا حد ممکن از ارژینال‌هایی نظیر اسلاید، نگاتیو یا عکس استفاده شود. معمولاً رابطه جنس ارژینال با کیفیت ارژینال به صورت زیر است:


 


پایین‌ترین کیفیت                                                                                   بالاترین کیفیت‌
 پرینتی                   چاپی                     عکس                   نگاتیو                   اسلاید


در ترتیب بالا، به علت وسیله بودن محدوده دانسته ارژینال سمت چپ، نسبت به ارژینال سمت راست، کیفیت از چپ به راست افت می‌کند  


 نُه گام برای اسکن صحیح‌


با رعایت موارد بالا، عملیات اجرایی مرحله تولید  در ادامه خواهد آمد. توجه داشته باشید که این گردش‌کار، ممکن است در اسکنرهای معمولی، ساده‌تر و در اسکن‌های حرفه‌ای، مفصل‌تر باشد.


گام اول) تهیه نسخه پیش نمایش از تصویر ارژینال 


 در این مرحله، نسخه دیجیتال کوچک و کم کیفیتی از سطح کل ارژینال در حال اسکن تهیه می‌شود که صرفاً به جهت رویت تصویر و دریافت یک برداشت کلی از محدوده و شکل آن تولید می‌شود. به این نسخه، پیش نمایش (preview) گفته می‌شود. پس از انجام این مرحله، بر روی صفحه نمایش برنامه اسکنر، یک چارچوب یا مستطیل خط‌چین نمایان می‌شود که به آن marquee گفته می‌شود (تلفظ کنید مارکی).  معمولاً در اطراف مارکی، 4 تا 8 بازو وجود دارد که از آن‌ها جهت تعیین دقیق محدوده اسکن استفاده می‌شود.



گام دوم)  برش قسمت دلخواهی از پیش نمایش‌


در مورد تصاویر عملیاتی بهتر است قبل از تأیید دستور اسکن نهایی با کوچک و بزرگ کردن مارکی، قسمت مورد نیاز خود را از سطح کل تصویر ارژینال مشخص کرده و قسمت‌های زائد تصویر را دور بریزیم. این امر که به آن برش تصویر (Cropping) گفته می‌شود به طور قابل ملاحظه‌ای زمان اسکن را کاهش می‌دهد و به مراتب بهتر از آن است که کل سطح ارژینال، اسکن شده و پس از اسکن در برنامه فتوشاپ سطح دلخواه خود را برش دهیم.در مورد تصاویر مادر حتی الامکان بهتر است از برش ارژینال در مرحله اسکن صرف نظر کرده و با موکول کردن آن به مرحله پس از تولید، کل ارژینال، اسکن و آرشیو شود.


گام سوم) تعیین مد رنگی برای تصویر دیجیتال‌


قبل از صدور دستور اسکن، مد رنگی مورد نظر برای تصویر دیجیتال مشخص می‌شود که عمدتاً یکی از حالات زیر خواهد بود:
1- خطی تک رنگ یا سیاه و سفید  
Line-art  یا  Black&White   
2- خاکستری 
Grayscale
3-  رنگی 
Color


مدخطی (Line-art)  که در فتوشاپ بیت‌مپ (bitmapped)  نامیده می‌شود، بهترین مد برای اسکن تصاویر و ارژینال‌های سیاه و سفیدی نظیر‌، رسامی، نقشه، لوگو، امضا، متن‌های تک رنگ و... است.


 مد خاکستری (Grayscale)، بهترین مد برای اسکن کردن ارژینال‌های سیاه و سفید با طیف خاکستری است. در این مد از ارژینال‌های با تن پیوسته (contone)، تصاویر دیجیتالی با 256 سایه خاکستری (256 shades of gray)  نیز تولید می‌شود. برای اسکن ارژینال‌های سیاه و سفید نظیر عکس‌های سیاه و سفید و یا اوراق چاپی حاوی متن و تصویر از این مد استفاده می‌شود.
 مد رنگی (
color)، برای اسکن ارژینال‌های رنگی یا سیاه و سفیدی که بعداً می‌خواهیم آن‌ها را رنگی کنیم استفاده می‌شود.
در این مد، دو عضو مهم وجود دارد که یکی  
RGB و دیگری CMYK  است. ( برای اطلاع بیشتر از خصوصیات هر یک به مقاله <سرنوشت رنگ از مونیتور تا چاپ >  در شماره  254  مجله صنعت‌چاپ مراجعه شود.)


هر چند در مورد تصاویر دیجیتال عملیاتی، اسکن CMYK  در صورت مشخص بودن پروفایل خروجی مجاز است ولی در مورد تصاویر دیجیتال مادر از مد RGB  استفاده کنید.


گام چهارم) تعیین رزولوشن و ضریب بزرگنمایی‌


انتخاب رزولوشن مناسب برای اسکن یک ارژینال به عوامل زیادی از جمله جنس ارژینال (خطی، متنی، سیاه و سفید و رنگی،...)، نوع خروجی (پرینت جوهرافشان، پرینت لیزری، فیلم،...) و ضریب بزرگنمایی بستگی دارد.


رزولوشن  اسکن =  (ضریب بزرگنمایی) * (رزولوشن مطلوب برای تصویر دیجیتال نهایی)


به‌عنوان مثال فرض کنید که ابعاد تصویر ارژینال به گونه‌ای باشد که بخواهیم قسمتی از آن را که به ابعادcm 10*5 cm است اسکن نموده و در نهایت به تصویر دیجیتالی به‌ابعاد 25*50  با رزولوشن ppi 300 برسیم. در این صورت لازم است که سطح 10 *5 سانتی‌متر مربعی از تصویر ارژینال را با رزولوشن (25/5)  * 300  = 1500ppi  اسکن نماییم.


باید توجه داشت که همواره رزوروشن بالاتر به معنی تصویر بهتر نیست و بین رزولوشن خروجی یک تصویر دیجیتال و کیفیت حاصل از آن رابطه شکل(3) برقرار است.


 بنابراین حد مناسب رزولوشن خروجی، عددی است که کمتر از آن، کیفیت تصویر (بخصوص در خروجی) مخدوش می‌شوده و بیشتر از آن نیز تأثیر چندانی در کیفیت خروجی نخواهد گذاشت و فقط باعث افزایش زمان اسکن و حجم فایل دیجیتال خواهد شد و بدین ترتیب مشکلات ما را در امر ذخیره‌سازی یا انتقال فایل دیجیتال بیشتر خواهد کرد. 


 شرح چگونگی محاسبه رزولوشن خروجی‌


گرچه در کتاب‌های مرجع مختلف ، روابط و اعداد تعیین شده برای رزولوشن بهینه و مناسب خروجی تا حدی با یکدیگر تفاوت دارد،  متداول ترین آن ارائه شده است.


گام     پنجم )   تنظیم تن تصویر
 در اکثر ارژینال‌ها، اشکالات خاصی مشاهده می‌شود که بعضی از مهمترین آن‌ها عبارتند از:
1-  کنتراست پایین تصویر 
2- تیرگی بیش از حد تصویر 
3- روشنی بیش از حد تصوی‌
4- فقدان جزییات در ناحیه تاریک 
5- سفید بودن بخش زیادی از تصویر 
6- وجود رنگ یا تن غالب در تصویر


برای رفع این اشکالات بسته به میزان حرفه‌ای بودن اسکنر و نیز نرم‌افزار اسکن آن، با تنظیم بعضی از عوامل نظیر:
1- تیره‌ترین نقطه تصویر (
Black point) و روشن‌ترین نقطه تصویرwhite point) )
2- وضعیت تعادل خاکستری تصویر(
gray balance
3- روشنایی  تصویر( 
lightness)
4- کنتراست تصویر 
contrast) )
5- گاما( 
gamma )
6- منحنی تن (
tone curve)  و
7. هیستوگرام ( 
histogram )



تصحیحاتی را انجام می‌دهیم که به مجموع این اقدامات تصحیح تن (tone correction) یا تنظیم تن (tone   adjustment) گفته می‌شود.
شدت تنظیم یا تصحیح عوامل هفت‌گانه فوق در مرحله اسکن، علاوه بر قابلیت‌های نرم‌افزار اسکن، به‌هدف ما از اسکن یعنی تهیه آرشیو دیجیتال یا کاربری فوری تصویر دیجیتال در یک پروژه چاپی و گرافیکی بستگی خواهد داشت. در صورتی که هدف تولید تصویر برای آرشیو باشد بهتر است در تصحیح تن به حداقل بسنده کرده و تصحیحات نهایی را به بعد و در موقع کاربری تصویر موکول کنیم و در صورتی که هدف تولید تصویر دیجیتال کاربری فوری آن باشد( تصویر عملیاتی) با فرض اطلاع کامل از شرایط چاپ و تهیه خروجی از آن، عمده تصحیحات را در مرحله اسکن انجام می‌دهیم.
 به هر حال بعضی از عوامل هفت‌گانه فوق، از اهمیت بسیار زیادی در مرحله اسکن و مرحله روتوش برخوردارند که برای نمونه به شرح مختصری پیرامون بعضی از آنها می‌پردازیم. در منحنی هیستوگرام، چگونگی توزیع تن‌های تصویر نشان داده می‌شود و بدین ترتیب با ملاحظه هیستوگرام یک تصویر، میزان تیرگی یا روشنی آن قابل ارزیابی است. در هیستوگرام، به پیکسل‌های یک تصویر دیجیتال عددی بین صفر (برای مشکی خالص) و 255 (برای سفیدی خالص) نسبت داده می‌شود و براساس فراوانی پیکسل‌هایی که به ازای هر عدد بین 0 تا 255 وجود دارد، هیستوگرام رسم می‌شود.بدین ترتیب هیستوگرام تصویری که از کنتراست خوبی برخوردار نباشد، غالباً فاقد تعداد قابل توجهی پیکسل در نواحی تاریک یا روشن است و در محدوده میانی ناحیه (midtone) تمرکز دارد.از طرف دیگر بازبینی هیستوگرام به ما کمک می‌کند تا در مورد وجود جزییات قابل قبول در نواحی مختلف تن تصویر، قضاوت کنیم.از روی هیستوگرام شما قادر به شناسایی تاریک‌ترین نقطه تصویر (black point) و روشن‌ترین نقطه تصویر (white point) هستید که محدوده میان این دو نقطه، نشان‌دهنده محدوده دینامیکی تصویر نیز می‌باشد..تصویری که هیستوگرام آن به سمت راست تمایل داشته باشد (غالب پیکسل‌ها در ناحیه روشن باشند( highkey  و تصویری که هیستوگرام آن به ناحیه چپ (ناحیه تاریک) تمایل داشته باشند (غالب پیکسل‌ها در ناحیه تاریک باشند lowkey ) گفته می‌شود.در برنامه‌های نظیر فتوشاپ، با دستور  Level ، هیستوگرام یک تصویر دیجیتال قابل تصحیح و تغییراست که در مرحله بعد از تولید، به شرح مختصری در مورد آن خواهیم پرداخت.یکی از مشکلات دستورLevel و تغییرات اعمال شده توسط آن بر روی هیستوگرام تصویر، خطی بودن این تغییرات است بدین ترتیب که هر تغییری که به طور عمد در ناحیه تاریک اعمال شود، به طور خودکار در ناحیه روشن نیز اثر می‌گذارد و در بعضی از موارد برای ما ایجاد اشکال می‌کند. بدین لحاظ در چنین مواقعی به تغییر پارامترهای دیگری نظیر گامای تصویر اقدام می‌کنیم. از گاما بیشتر برای تصحیح (روشن کردن یا تاریک کردن) تن‌های میانی یک تصویر دیجیتال استفاده می‌شود بدون آن که بر روی پیکسل‌های ناحیه تاریک یا روشن تصویر تأثیر بگذارد. بنابراین تغییر گاما، یک نوع اثر غیرخطی بر روشنایی تصویر می‌گذارد.

گام 6) تنظیمات متفرقه‌


یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های اسکنرها قدرت بی‌اثر کردن اثر پیچازی (moire effect) حاصل از اسکن تصاویر چاپ شده است که اثر بسیار نامطلوبی روی ظاهر و کیفیت تصاویر دیجیتال دارد.به این عمل که به منظور حذف آثار نامطلوب ترام‌ها در تصویر اسکن شده صورت می‌گیرد   descreening یا حذف اثر ترام گذاری  گفته می‌شود. برای درست تنظیم کردن قابلیت descreening  در هنگام اسکن، دانستن فراوانی ترام ارژینال چاپی یا lpi خروجی لازم و ضروری است. چرا که در غیر این صورت یا اثرپیچازی حذف نمی‌شود و یا این‌که تصویر دیجیتال، محو و مبهم می‌شود.


مرحله پس از اسکن یا تولید تصویر دیجیتال


در این مرحله، عملیاتی نظیر ذخیره اولیه تصویر دیجیتال پس از اسکن نهایی، نام‌گذاری تصویر دیجیتال در ضمن ذخیره‌سازی اولیه، روتوش یا تصحیح رنگ تصویر دیجیتال و ذخیره نهایی آن بر روی CD یا بانک اطلاعات تصویر انجام می‌شود که در گام‌های 7 تا 9 توضیحات آن‌ها ارایه می‌شود.


گام 7) ذخیره اولیه


در این قدم،  مهم‌ترین موضوع،  انتخاب فرمت مناسب برای ذخیره‌سازی تصویر دیجیتال به دست آمده است. از میان فرمت‌های موجود به مواردی نظیر:  eps ، tiff  ، jpeg ، gif  ، bmp  و pdf می‌توان اشاره کرد.البته برای مصارف چاپی eps ، tiff و pdf و برای مصارف نمایشی یا وب gif و bmpمناسب‌تر است.


گام 8) روتوش و تصحیح  رنگ تصویر دیجیتال


تمیز کردن، پاک کردن زواید از روی تصویر، حذف نویزهای احتمالی، تصحیح رنگ و بسیاری از کارهای مشابه دیگر در محیط برنامه‌های پردازش تصویری،  نظیر فتوشاپ انجام می‌شود که   در این مرحله با افراط یا تفریط‌هایی مواجه هستیم که از آن‌ها باید پرهیز کرد.هر چقدر در گام  5 ، کار تصحیح تن تصویر بهتر انجام شده باشد، برداشتن گام 8 ، ساده‌تر و بی‌دردسرتر خواهد بود. البته در مورد تصاویر دیجیتال ذخیره شده در آرشیو که در مرحله اسکن کمترین تصحیح تن بر روی آن صورت گرفته است، گام 8 بسیار سرنوشت‌ساز و با اهمیت شمرده می‌شود.
در برنامه‌هایی نظیر فتوشاپ، ابزار زیادی برای این کار وجود دارد که از آن جمله به مواردی نظیر ، 
Level ، Curve ،  Color Balance ، Brightness‌/Contrast ، Hue‌/ Saturation و Replace Color می‌توان اشاره کرد.


از مهم‌ترین این ابزار به Level برای تصحیح خطی و Curve برای تصحیح غیرخطی تن تصویر دیجیتال می‌توان اشاره نمود.
از 
Level برای تصحیح هیستوگرام یک تصویر دیجیتال استفاده می‌شود. برای این منظور 5 بازو در اختیار طراح قرار شده است.


 


 گام 9 یا قدم آخر


 


در صورتی که امکان ذخیره فایل تصویری (ترجیحاً نوع آرشیوی آن) در یک بانک اطلاعات تصویری و در سایه یک سیستم مدیریت داشته‌های دیجیتال (DAM) وجود داشته باشد (برای اطلاع از<  DAMبه مقاله مدیریت داشته‌های دیجیتال > در شماره 232 مجله صنعت‌چاپ مراجعه شود)، آخرین مرحله، ذخیره اطلاعات جنبی مرتبط با  تصویر دیجیتال (meta data) در سیستم نرم افزاری DAM است تا در وقت مقتضی بتوان تصویر مورد نیاز را به راحتی یافته و از اطلاعات شناسنامه‌ای مرتبط با آن .آگاه شد


 


 


 


 



Instagram.com/mehdizade_print


https://www.linkedin.com/in/mohammadreza-mehdizade


09101436763


 


حذف ارسالي ويرايش ارسالي