کارگروه
کودکان و مسائل مهم مربوط به برخورد با آنها
در این کارگروه به دنبال راه کارهای جدید حول محور کودکان و نحوه برخورد با آنها و انتقال اطلاعات هستم.از همه دعوت میشود مطالب مفید رو برای استفاده عموم درج نمایند.متشکرم
 

کمک از دیگران برای نگهداری کودک

مهدی مقصودی
13 سال پیش در تاریخ: سه شنبه, فروردين 16, 1390 22:4

احتمالا از وقتی نوزادتان متولد شده، تغییرهای زیادی در شیوه زندگی شما به وجود آمده است….
ساعت خواب و بیداری، غذا خوردن، حتی روابط شما با همسرتان کاملا از این تغییرها متاثر شده است. به همسرتان کمک کنید تا بیشتر بخوابد. محرومیت از خواب یک عامل بسیار مهم در احساس افسردگی است. در گذشته، اعضای خانواده و دوستان در هفته‌ها، ماه‌ها و سال‌های اول تولد کودک برای والدین کمک موثری بودند و با حمایت از مادر به وی کمک می‌کردند تا بتواند خود را بازتوانی کند و یاد بگیرد چطور کم‌کم از کودک مراقبت کند. حتی بعد از دومین بارداری نیز کمک بیشتری به مادر می‌شد. مادربزرگ‌ها و عمه‌ها داوطلبانه از بچه اول مراقبت می‌کردند. غذا را آماده و امور منزل را اداره می‌کردند تا مادر تازه زایمان‌کرده استراحت کند و به نوزادش برسد اما امروزه بسیاری از زوج‌ها دور از خانواده زندگی می‌کنند. به همین علت بر برخورداری از حمایت همسران بیشتر تاکید می‌شود. اما واقعیت موجود به همین راحتی که اشاره کردیم نیست. مثلا اگر شما به‌عنوان پدر نمی‌توانید مرخصی بگیرید، برای شما بسیار مشکل است که با کودکتان شب را بیدار بمانید و صبح زود هم به خوبی سرکار حاضر شوید. شاید برای چند روز اول یا هفته‌های اول قادر به این کار باشید اما تمرکز اصلی‌تان روی کار از بین رفته و نیروی شما تحلیل می‌رود. اگر همسر شما دچار افسردگی پس از زایمان شده باشد یا به دلیلی نیازمند رسیدگی‌‌های خاص باشد، اوضاع بدتر هم خواهد بود. اینجاست که نباید تسلیم شوید. از اعضای خانواده یا دوستان‌تان کمک بخواهید تا بتوانید هر دو به اندازه کافی استراحت کنید. در مورد اداره امور منزل نیز همین‌طور. ایده‌آل است که مادر شما یا مادر همسرتان چند هفته نزد شما بماند و به شما کمک کند. اما اگر از نعمت مادر بی‌بهره‌اید و خانواده نیز به‌طور داوطلب حاضر به انجام این کار نیستند؛ نباید رودربایستی کنید و بهتر است از دوستان بخواهید لااقل در خرید کردن یا شست‌وشو و سایر کارهای روزمره به شما کمک کنند. مطمئن باشید که شما و همسرتان مراتب قدردانی و تشکر خود را توسط هدیه یا مراقبت‌ از بچه‌های آنها و چیزهای مشابهی که برایشان جالب باشد ابراز خواهید کرد. آنچه مهم است اینکه هم اکنون نیازمند یاری آنها هستید.


 


فکر نکنید سماجت شما و خجالت کشیدن از اینکه کمک بخواهید، فایده‌ای دارد. وقتی ۳۰ روز تمام هر شب ساعت ۳ نیمه‌شب مجبور باشید بیدار شوید، می‌بینید که حاضرید هر راهی را امتحان کنید که شرایط را تحت کنترل خوددرآورید. پس بهتر است با والدینی که قبلا این راه را تجربه کرده‌اند مشورت کنید. اینکه شما راه‌های متعددی برای کنترل اوضاع، مراقبت از کودک و رسیدگی به امور روزمره او، شیوه آرام‌کردن گریه‌هایش و استحمام کردن او یاد بگیرید، نه تنها ضرری ندارد، بلکه در موقع لزوم به خاطر اینکه آن راه‌حل مفید واقع شده است حاضرید از شدت خوشحالی جشن بگیرید.


 


 


حذف ارسالي ويرايش ارسالي