کارگروه
چاپ و تبلیغات
در این کار گروه مسائل چاپ و تبلیغات را در ایران و جهان بررسی میکنیم و در صورت نیاز میتوانیم به سوالات احتمالی شما در زمینه چاپ و تبلیغات پاسخ بدهیم
 

JDF؛نترسید ! - آینده چاپ همین است

صفحه اصلی کارگروهها >> چاپ و تبلیغات  >> JDF؛نترسید ! - آینده چاپ همین است
محمدر ضا مهدیزاده

محمدر ضا مهدیزاده

در کارگروه: چاپ و تبلیغات
تعداد ارسالي: 273
تائید شده توسط:
محمدر ضا مهدیزاده
13 سال پیش در تاریخ: یکشنبه, فروردين 14, 1390 5:52

 


JDF؛نترسید ! - آینده چاپ همین است


 


 


دروپای 2004 به دروپای JDF یا همان فرمت تعریف کار  (Job defintion  format) معروف شده است. این نامگذاری خیلی هم بی‌‌دلیل نیست.


 انتظار می‌‌رود در دروپا با واژه‌هایی چونJDF ، 4 CIP، PPF، PDF و عباراتی از این دست فراوان برخورد کنیم. در مورد این پدیده‌های تکنولوژیک که به سالاد حروف انگلیسی می‌‌مانند و همچنین کاربردها، مزایا و معایب آن‌ها در ماهنامه صنعت‌چاپ فروان صحبت شده است. البته گل سرسبد همه این زبان‌هاJDF است که خیلی‌ها معتقدند به زودی به استاندارد بین‌المللی صنعت چاپ ( از پیش‌از‌چاپ تا پس‌ازچاپ) تبدیل خواهد شد.


 


 JDF در واقع زبان جهانی و استاندارد برای گردآوری و حفظ داده‌های مربوط به یک کار چاپی در همه مراحل آن است. JDF  را در عمل می‌‌توان به یک زبان کنترل و فرماندهی تشبیه کرد که به گردش‌کار و به سیستم‌های مدیریت اطلاعات این امکان را می‌‌دهد که ابزارهای منفرد در چاپخانه‌ها را برای یک کار اتوماتیک و روش‌مند در گردش‌کارهای تولیدی آماده سازند.


 جالب است بدانید که سازمان 4 CIP با 190  عضو مسؤول ارتقای JDF است. سالن شماره چهار در نمایشگاه دروپا  2004  قلب پرتپش JDF و تحولات آن است که در واقع پارک  JDF    به حساب می‌‌آید.


 


در دروپا شرکت‌های متعددی هستند که تولیدات آن‌ها با JDF سازگار است. ولی به راستی JDF  برای چاپخانه‌داران و کسب و کار روزمره آنان چه مفهومی می‌‌تواند داشته باشد؟ ظاهراً فعلاً تأثیر چندانی نخواهد داشت. اگر شما چاپخانه‌داری هستید که تاکن شما بین 10 تا 20 سال عمر دارد و ماشین چاپ خود را  5  سال پیش خریده‌اید و اپراتورهای شما به تازگی یاد گرفته‌اند که کدام تکمه را فشار دهند تا سیستم کامپیوتر به پلیت شما کار خود را آغاز کند،


  حالا حالاها به JDF نیاز نخواهید داشت. با این حال اگر از دروپا بازدید می‌‌کنید حتماً سراغ فروشندگانی که سیستم‌های سازگار با JDF دارند بروید و ضمن گفت‌وگو‌ در مورد تجهیزات و ماشین‌آلات چاپخانه‌ خودتان به آن‌ها توضیح دهید و سپس از آن‌ها بپرسید چگونه می‌‌توانید چاپخانه خود را با این استاندارد سازگار کنید. سپس از آن‌ها بخواهید قابلیت‌های JDF را در عمل به شما نشان دهند.


 


در انتها از آن‌ها تشکر کنید و تا دروپای 2008 هیچ سراغی از JDF نگیرید. JDF  آینده چاپ است و همواره خواهد بود.


 


از این اصطلاحات نباید وحشتی به خودمان راه بدهیم، زمانی که این واژه‌ها برای ما بسیار معمول و آشنا بشوند، آن روز دستگاه‌ها و روش‌ کار ما نیز تغییر کرده و درک این مفاهیم نیز آسان‌تر خواهد شد.


 


 JDF چیست؟


 استاندارد JDF برای تبدیل اطلاعات بین سیستم‌های مختلف طراحی شده تا هر کاربری که با اطلاعات و داده‌ها کار می‌‌کند بتواند آن را از طریق سیستم‌های کاربردی مختلف با دیگر کاربران مرتبط ساخته و همزمان همه از آن استفاده کنند. همین ویژگی باعث شده تا JDF بسیار اهمیت پیدا کرده و از توانایی بالایی برخوردار باشد.


 با این‌که JDF در قالب زبان XTENSIBLE MARK  -  UP  LANGUAGE      XML نوشته شده کماکان یک فرمت اطلاعات منحصر به فرد محسوب می‌‌شود. JDF  ا ز ایجاد اتوماسیون گردش‌کار تولیدی چاپ فراتر رفته و نقل و انتقال داده‌ها را بین بخش پیش‌از‌چاپ و عملیات تجاری و اداری تسهیل می‌‌کند.


 شاید مهم‌ترین ویژگی JDF  انتقال اطلاعات بین سیستم‌های مختلف باشد؛ داده‌هایی که شامل اطلاعات مربوط به همین داده‌ها (یعنی مربوط به چگونگی انجام کار) می‌‌شود  و اصطلاحاً آن را فرا داده یا  METADATA  می‌‌گویند.


 فراداده می‌‌تواند کلیه جزییات و اطلاعات مربوط به یک فایل را از زمان تولید و نحوه شکل‌گیری تا نسخه‌های مختلف و دیگر فایل‌های وابسته به آن در بر بگیرد.


 به همین خاطر همان اطلاعاتی که در مورد یک فایل از مرحله پیش‌از‌چاپ و مراحل تولیدی چاپ منتقل شده و مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت، می‌‌تواند توسط سیستم حسابداری و مدیریت نیز استفاده شود.


 این ویژگی باعث شده تا استفاده از اطلاعات مفهوم تازه‌ای پیدا کند و دیگر به فرستنده و گیرنده اطلاعات محدود نشود. همان‌گونه که یک بانک اطلاعاتی DATA  BASE  می‌‌تواند اطلاعات را کنترل کرده و آن را به محل‌های مختلف برای اهداف گوناگون ارسال کند،  JDF نیز می‌‌تواند داده‌های مربوط به فایل‌ها را به سیستم‌های دیجیتال منتقل کند. پتانسیل  JDF نیز مثل یک بانک اطلاعات نامحدود است.


  با این حال آن‌چه JDF  را به یک پدیده بسیار بااهمیت برای صنعت چاپ تبدیل کرده است پشتیبانی کامل و پیشرفته‌ای است که برای صنعت چاپ و عملیات تولید محور آن، فارغ از پیچیدگی آن‌ها ارایه می‌‌کند.


 


قدرت و توانایی JDF در گستردگی و فراگیری آن تبلور پیدا می‌‌کند. مشخصات فنی JDF در یک کتاب 500 صفحه‌ای تدوین شده و بر حجم کتاب هر ساله افزوده می‌‌شود.


  کمیته 4 CIP مشعل JDF را روشن نگه می‌‌دارد. این کمیته 200 عضو دارد و فعلا ً با نام 4 CIPمشخص می‌‌شود4. CIP مخفف عبارت:



The  Committee   For  Prepress,  Press,Integrated    Post  Press ‌ِ‌ Processing یا کمیته همگرایی در پیش‌از‌چاپ‌، چاپ، پس‌ازچاپ و پردازش است.


این کمیته در گذشته مسؤول تدوین و توسعه فرمت تولید کار چاپ یا  FORMAT) PPF (PRINT  PRODUCTION   بود که برای تنظیم اتوماتیک شیرهای مرکب ماشین چاپ و مرحله صحافی کاربرد داشت.


 با ارایه چارچوب استاندارد JDF توسط چهار شرکت آگفا، ادوبی، هایدلبرگ و مان‌رولند کمیته 3CIPتوسعه و تکوین JDF را در دستور کار خود قرار داد. برای این کار از دانش و تجربه‌ای که در زمینهPPF به‌دست آورده بود استفاده کرد و به JDF وسعت و اعتبار بخشید. این حرکت شرکت‌های دیگر را نیز برای رشد و توسعه این استاندارد تشویق کرد.


 



https://www.linkedin.com/in/mohammadreza-mehdizade


09101436763


 


 


حذف ارسالي ويرايش ارسالي