کارگروه
چاپ و تبلیغات
در این کار گروه مسائل چاپ و تبلیغات را در ایران و جهان بررسی میکنیم و در صورت نیاز میتوانیم به سوالات احتمالی شما در زمینه چاپ و تبلیغات پاسخ بدهیم
 

مدیریت رنگ در چاپ افست -کالیبره کردن سیستم کامپیوتر به پلیت

صفحه اصلی کارگروهها >> چاپ و تبلیغات  >> مدیریت رنگ در چاپ افست -کالیبره کردن سیستم کامپیوتر به پلیت
محمدر ضا مهدیزاده

محمدر ضا مهدیزاده

در کارگروه: چاپ و تبلیغات
تعداد ارسالي: 273
تائید شده توسط:
محمدر ضا مهدیزاده
13 سال پیش در تاریخ: یکشنبه, فروردين 14, 1390 3:40

مدیریت رنگ در چاپ افست
کالیبره کردن سیستم کامپیوتر به پلیت‌


تنظیم صحیح دستگاه، تن‌های درست روی پلیت


شرکت‌هایی که CTP  نصب می‌‌کنند نیز در ابتدا دچار مشکلاتی می‌‌شوند، ضرورت کالیبره کردن سیستم یا کم‌اهمیت تلقی شده و یا کاملاً نادیده گرفته می‌‌شود. همین امر می‌‌تواند مشکلاتی در هنگام انتقال تن‌های مختلف بر روی پلیت‌ به وجود آورد. معمولاً چاره‌اندیشی برای مشکلاتی از این دست، بسیار دیر  یعنی هنگامی که کار به ماشین چاپ بسته شده  انجام می‌‌شود. به همین خاطر کالیبره کردن سیستم‌های CTP  بسیار مهم است. هنگامی که این کار به درستی انجام شد و دستگاه به راه افتاد، آن گاه می‌‌توان کیفیت عملیات ظهور پلیت را کنترل و ارزیابی کرد.


در هنگام کالیبره کردن سیستم CTP این موارد باید کنترل شود


نور لیزر باید به‌صورت یکدست و یکنواخت به تمام سطح پلیت تابانده شود.\- مقادیر تن‌هایی که هر بار روی پلیت منتقل می‌‌شود باید یکسان باشد.


مقادیر تن‌های روی پلیت در طول زمان طولانی نباید تغییر کند. زمان تعویض داروهای مورد نیاز در پلیت‌ستر باید تعیین شود و در زمان تعیین شده مواد جدید جایگزین شود.


منحنی تصحیح برای فرایند چاپ باید تهیه شود. پس از کالیبراسیون، می‌‌بایست کاری را که با پلیت CTPچاپ شده، کیفیتی مشابه کار چاپی را داشته باشد که با استفاده از ایمیج‌ستر کالیبره، انجام شده است. این مورد به‌ویژه هنگامی اهمیت دارد که در یک شرکت هم از دستگاه پلیت‌ستر و هم از دستگاه ایمیج‌ستر استفاده می‌‌شود.


تعیین  مقادیر  مورد  نیاز برای  انجام  تصحیحات‌


مقادیر لازم برای انجام تصحیحات در ظهور یک نوع مشخص از پلیت،‌ از طریق زیر به‌دست می‌‌آید:
با استفاده از ایمیج‌ستر و تحت شرایط استاندارد و با استفاده از فایل آزمایشی (Test) یک پلیت ظاهر کنید.
همین کار را با استفاده از ایمیج‌ستر بکنید.
کیفیت تن‌های مختلف روی هر دو پلیت را اندازه‌گیری کرده و ویژگی‌های منحنی انتقال را با استفاده از تجهیزات اندازه‌گیری مشابه به‌دست آورید.
هر دو فرم را تحت شرایط استاندارد و یکسان چاپ کنید. در عین حال شرایط یکسانی را برای تغذیه مرکب و آب فراهم آورید.
مقادیر تن‌های به‌دست‌ آمده را پس از چاپ مقایسه کنید.
تفاوت‌ها را تعیین کرده و براساس آن دستگاه CTP را بار دیگر تنظیم (کالیبره) کنید.
این مراحل را از ابتدا بار دیگر تکرار کرده و نتیجه را مقایسه کنید.


 اسکنرهای پلیت و  3CIP


در یک سیستم تولیدی چاپ کارآمد، تنظیم شیر مرکب به‌طور خودکار، توسط داده‌های دیجیتالی که از طریق فرمت 3 CIPو یا با استفاده از اسکن پلیت به‌دست آمده، انجام می‌‌شود. اگر اسکنر پلیت هماهنگ با نوع پلیت مورد استفاده کالیبره شود کیفیت به‌دست آمده مشابه کیفیتی است که  3   CIPارایه می‌‌کند. ولی باید در نظر داشت استفاده از اسکنر پلیت سرمایه‌گذاری سنگین‌تری از  3 CIP را طلب می‌‌کند. از سوی دیگر اسکن پلیت یک عملیات اضافی دیگر به حساب می‌‌آید و اگر مقادیر تن‌ها زیر 10 درصد باشد، وضعیت سطح پلیت، اندازه‌های به‌دست آمده را تحت تأثیر قرار می‌‌دهد. اسکنر پلیت باید به‌طور مرتب کالیبره شود تا ارقامی را که ارایه می‌‌دهد قابل اعتماد باشند. با این حال تنها هنگامی می‌‌توان از اسکنر پلیت صرف‌نظر کرد که تعداد زیادی از کارهای چاپی به‌صورت دیجیتال عرضه شده و بتوان آن‌ها را از طریق فرمت 3 CIP چاپ کرد. (توضیح بیشتر در مورد اسکن پلیت را در همین مطلب بخوانید)


 پروف‌ (نمونه‌گیری)؛ کیفیت حیاتی است‌


متأسفانه تولید پروف دیجیتال تاکنون ضعیف‌ترین حلقه ارتباطی در زنجیره فرایند دیجیتال بوده و با این وجود مهم‌ترین بخش از این چرخه به حساب می‌آید. معمولاً آژانس‌های تبلیغاتی و شرکت‌ها، هزینه و وقت زیادی برای خلق و ارتقای کیفیت یک تصویر در یک نمونه دیجیتال صرف می‌‌کنند تا نتیجه کار دقیقاً آن چیزی شود که می‌ خواهند. با این حال در کمال ناامیدی پس از چاپ متوجه می‌‌شوند که بخش‌هایی از تصویر یا چاپ نشده یا متفاوت از آن چیزی است که انتظار داشتند. امروزه نمونه‌گیری دیجیتال که با استانداردهای چاپ هماهنگ باشد از هر زمان دیگر بیشتر اهمیت دارد زیرا این نمونه معمولاً تنها نشانه‌ای است که چاپکار می‌‌تواند به عنوان نتیجه کار خود به مشتریان ارایه دهد. کیفیت این نمونه هرگز نباید بهتر از کیفیتی باشد که ماشین چاپ ارایه می‌‌دهد. این مورد به ماهیت خود تصویر در تن‌های سه چهارم و سایه‌ها(Shadows)    و همچنین به ماهیت سطح چاپ‌پذیر، میزان براقیت آن و مرکب‌ها مربوط می‌‌شود.


 انواع نمونه‌گیری‌
ماشین چاپ نمونه‌گیری تخت تک‌رنگ
:


نمونه‌ای که این دستگاه ارایه می‌‌کند از لحاظ مرکب، کاغذ، ترام‌گذاری و موارد دیگر دقیقاً شبیه یک ماشین چاپ معمولی است.  این ماشین‌ها در هر مرحله تنها یک رنگ را چاپ می‌‌کند و رنگ تر روی رنگ خشک قرار می‌‌گیرد. همین امر باعث می‌‌شود تا انتقال مرکب در این نوع ماشین‌ها با ماشین‌های چاپ چند رنگ، قدری متفاوت باشد و تن‌ها از وضوح بالاتری برخوردارند.[این نوع دستگاه نمونه‌گیری، در واقع یک ماشین افست تک رنگ تخت است، یعنی به جای این‌که پلیت به دور سیلندر بسته شود، به‌صورت تخت قرار می‌‌گیرد  شبیه دستگاه افست چاپ فلز  و چون فقط برای نمونه‌گیری مورد استفاده قرار می‌‌گیرد و سرعت تولید موردنظر نیست، به‌صورت تک رنگ و تغذیه کاغذ دستی ساخته می‌‌شود، تا هزینه آن نیز معقول باشد. این روش یکی از روش‌های مطمئن و قدیمی نمونه‌گیری است منتها با نمونه‌گیری‌های دیجیتال این تفاوت را دارد که برای نمونه‌گیری باید پلیت ساخته شود.]


 نمونه‌های آنالوگ فیلمی:


معروف‌ترین این نوع نمونه کرومالاین است. در این نوع نمونه‌گیری یک فیلم روی یک ورق کاغذ لمینیت شده و نوردهی می‌‌شود، بخش‌های تصویری و حروف، تونر را جذب می‌‌کنند. ویژگی‌ها و خواص این تونر از مرکب متفاوت است. ورق‌های تکی روی یکدیگر منطبق می‌‌شوند تا یک نمونه رنگی تهیه شود.از این فیلم‌ها می‌‌توان برای ظهور پلیت‌های چاپی نیز استفاده کرد.


این روش برای کارهایی که با ایمیج‌ستر خروجی گرفته می‌‌شوند مناسب است. در واقع برای نمونه‌گیری چهار فیلم خروجی به نوبت روی کاغذ نمونه‌گیری نوردهی می‌‌شوند. درست مثل نور دادن پلیت، با این تفاوت که هر بار بین فیلم مربوط و کاغذ نمونه‌گیری، یک ورق بسیار نازک رنگی قرار داده می‌‌شود (یک بار به رنگ سایان، یک بار ماژنتا، یک بار زرد و یک بار مشکی) بر اثر تابش نور، قسمتی از این لایه رنگی  درست مطابق فیلم آن رنگ، رنگ را به کاغذ نمونه‌گیری منتقل می‌‌کند. پس از چهار بار نور دادن؛ نمونه‌ای شبیه یک کار چاپی چهاررنگ به‌دست می‌‌آید.


نمونه دیجیتال تصعیدی (Dye Sub)- حرارتی با ترام‌های مشابه کار چاپی:


در این روش فویل‌های لارج‌فرمت در همان دستگاه تصویرسازی که پلیت‌ها را ظاهر می‌‌کند، ظاهر می‌‌شوند. میزان ترام آن‌ها مشابه ترام پلیت‌ها خواهد بود. رنگ های فویل‌های حرارتی در مقایسه با رنگ مرکب‌های چاپی متفاوت است. لب‌پوشانی مرکب در هنگام چاپ را نمی‌‌توان توسط این روش به خوبی شبیه‌سازی کرد. از جمله این سیستم‌ها می‌‌توان به Approval،  Digital Matchprint، Polaproof  و  Trendsetter Spectrum اشاره کرد.[در نمونه‌گیری تصعیدی (Dye Sublimation)  لایه رنگی ‌CMYK  از زیر یک هدچاپ که دارای المنت‌های گرمایی بسیار ظریف است عبور کرده و در نتیجه مواد رنگزا (Dye)   به یک سطح چاپ‌پذیر منتقل می‌‌شوند. مقدار رنگ متناسب با مقدار حرارت در هر نقطه متصاعد می‌‌شود و روی کاغذ می‌‌نشیند. در این روش به کاغذهای ویژه نیاز است. در روش تصعیدی با استفاده از پیکسل‌های رنگزا (Dye Pixels) چاپ طیف کامل تن‌های پیوسته به خوبی ارایه می‌‌شود. در این روش ممکن است به خاطر عدم رجیستر دقیق لبه‌های کار به‌صورت محو چاپ شود.]


 نمونه دیجیتال جوهرافشان با ترام‌گذاری مشابه چاپ:


تعداد سیستم‌های نمونه‌گیری جوهرافشان در بازار رو به افزایش است. هنگامی که از این سیستم‌ها همراه با ریپ استفاده می‌‌شود نمونه‌ای که به‌دست می‌‌آید از ترام‌گذاری کاملاً یکسان با کار چاپی برخوردار است. از همین ریپ برای ظهور پلیت‌ها استفاده می‌‌شود. در این روش به یک سیستم مدیریت رنگ مناسب نیاز است. از جمله این سیستم‌ها می‌‌توان سیستم جوهرافشان‌  Sherpa Plus ساخت آگفا اشاره کرد.


 دستگاه نمونه‌گیری جوهرافشان گران قیمت:


سیستم‌هایی که در این طبقه‌بندی قیمتی‌ جای می‌‌گیرند می‌‌توان نمونه‌هایی از بخش یا صفحات یک فرم چاپی را ارایه کنند. بیشتر آن‌ها دارای یک سیستم تطبیق رنگ پیشرفته و درونی هستند که به استانداردهای چاپی بسیار نزدیک است. از جمله این تجهیزات می‌‌توان چاپگر Veris  و  Digital Cromaline را نام برد.


 سیستم های نمونه‌گیری جوهرافشان با قیمت متوسط و تصعیدی  حرارتی:


این سیستم‌ها نیز می‌‌توانند نمونه‌هایی از بخش و یا صفحات و یا یک فرم چاپی کامل را ارایه کنند. این سیستم از مدیریت رنگ ICC  محور برخوردارند و کیفیتی که ارایه می‌‌کنند بسیار شبیه کار چاپی‌ نهایی است.  شرکت اپسون و کانن در ارایه این نوع تجهیزات نمونه‌گیری پیشگام هستند.



 
سیستم‌های نمونه‌گیری جوهرافشان ارزان قیمت:



ویژگی‌های این سیستم‌ها مشابه سیستم‌های جوهرافشان با قیمت متوسط است و می‌‌توانند نمونه‌ای از بخش‌ها یا صفحات یک فرم چاپی ارایه کنند. اپسون و HP چندین مدل از این تجهیزات به بازار ارایه کردند.



 
تجهیزات نمونه‌گیری جوهرافشان رومیزی:


از لحاظ تئوری هر چاپگر رومیزی که فضای رنگ، ریپ مناسب و سیستم مدیریت رنگ هماهنگ با استانداردهای چاپی داشته باشد، می‌‌تواند نمونه چاپی ارایه کند. این نوع چاپگرها حداکثر نمونه‌هایی تا ابعاد 3 Aمی‌‌توانند ارایه کنند. از جمله سیستم‌های رومیزی نمونه‌گیری می‌‌توان Iproof Systems، Best design Edition و PressReady ساخت ادوبی اشاره کرد.


 نمونه‌های جوهرافشان با استفاده از چاپگرهای لارج‌فرمت:


در این روش نمونه به‌دست آمده برای تطبیق رنگ مورد استفاده قرار نمی‌‌گیرد. بلکه هدف از آن اطمینان حاصل کردن از جانمایی صحیح تصاویر و متن است. از انواع چاپگرهای لارج‌فرمت برای این منظور می‌‌توان استفاده کرد. به این نوع نمونه‌گیری‌ اوزالید دیجیتال نیز می‌‌گویند.


پروفایل‌های ICC:


یکی دیگر از موارد مهم در مدیریت رنگ تهیه پروفایل‌های ICC است. اساس تهیه این پروفایل‌ جداول ارزیابی(Test Charts) است. این جداول باید ارقام میانگین استانداردهای چاپی قابل قبول را ارایه دهند.این بدان معنی است که در بخش پیش‌از‌چاپ، براساس اطلاعات دقیق از وضعیت ماشین چاپی که قرار است کار را چاپ کند و قبلاً از روی برگه چاپی آزمایشی مشخص شده است، تنظیمات خروجی متناسب با پروفایل آن ماشین چاپ صورت می‌‌گیرد. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌‌توانید به سایت فوگراwww.fogra.org  مراجعه کنید. در این سایت اطلاعات لازم برای ساخت جداول ارزیابی وجود دارد. یکی از بخش‌های مهم در تولید پروفایل ICC، تهیه پروفایل مونیتور است. برای این کار معمولاً از یک اسپکتروفتومتر برای کالیبره کردن مونیتور استفاده می‌‌کنند. شرکت‌های مختلفی مثل‌  Gretag Macbeth و ادوبی نیز سیستم‌های ویژه خود را برای این کار ارایه کرده‌اند.


اسکنر پلیت‌


اسکنر پلیت Plate Scanner همان‌طور که از نامش پیداست، برای اسکن کردن پلیت به‌کار می‌‌رود. اما این چه فایده‌ای دارد؟


کاربرد آن برای تنظیم اتوماتیک شیرهای مرکب روی ماشین چاپ است. بنابراین در چاپخانه‌هایی که تنظیم شیرهای مرکب فقط به طریق دستی صورت می‌‌گیرد، کاربردی ندارد. اغلب ماشین‌های جدید دارای سیستم کنترل و تنظیم تغذیه مرکب هستند، ولی اغلب پس از چند برگ چاپ، به تدریج رنگ‌ها را تنظیم می‌‌کنند.


اسکن کردن پلیت، این خاصیت را دارد که قبل از بستن زینک به ماشین می‌‌توان شیرها را تنظیم کرد.
اسکنر پلیت با حرکت از یک سر پلیت به سوی دیگر آن، مقادیر تصویر و حروف و میزان مرکب‌خور قسمت‌های مختلف را به درستی می‌‌سنجد، این اطلاعات روی یک دیسکت به میز کنترل ماشین چاپ داده می‌‌شود. براساس اطلاعات به‌دست آمده از اسکن زینک، مشخص می‌‌شود که شیر مرکب شماره چند باید بیشتر باز شود و شیر مرکب شماره فلان کم‌تر.


تنظیم شیرهای مرکب در ماشین‌های بزرگ و چندرنگ و به‌ویژه در آماده‌سازی ماشین‌های چاپ روزنامه، بسیار وقت‌گیر است و تا به نتیجه برسد، مقدار قابل توجهی کاغذ باطله می‌‌شود. صرفه‌جویی جدی در زمان و راه‌اندازی سریع ماشین و رفتن روی چاپ از دستاوردهای اسکنر پلیت است.


در سیستم‌های جدید گردش‌کار، می‌‌توان با استفاده از مشخصات فایل خروجی، فایل مربوط به تنظیم شیرهای مرکب را نیز تهیه و به ماشین چاپ ارسال کرد. پروتکل 3 CIP که ارتباط بین پیش‌از‌چاپ، چاپ و پس از چاپ را به‌صورت دیجیتال برقرار می‌‌سازد  از چنین قابلیتی برخوردار است. در این روش، تنظیم اتوماتیک شیرهای مرکب بدون استفاده از دستگاه اسکنرپلیت و صرف وقت برای اسکن پلیت‌ها، میسر می‌‌شود.


 


 


 


 


Instagram.com/mehdizade_print


https://www.linkedin.com/in/mohammadreza-mehdizade


09101436763 


 


حذف ارسالي ويرايش ارسالي