افست در جستوجوی روح نوآوری
سه روند عمده در ساخت ماشینهای چاپ افست ورقی و رول به چشم میخورد. ماشینها باید سریع چاپ کنند و از تولید بالا برخوردار باشند، در حالی که دوستدار محیط زیست هستند مقرون به صرفه نیز باشند.
ماشینهای چاپ رول، امروزه با یک رقیب سرسخت یعنی ماشینهای ورقی پرسرعت و با عرض چاپ بالا افست رو به رو هستند. از سوی دیگر ماشین فرمت کوچک عرصه را تا حدی به ماشینهای چاپ دیجیتال واگذار کرده است. کلیه شاخههای صنعت چاپ افست در تلاشند تا به اتوماسیون کامل برسند. ایجاد «مزیت نسبی» نیز به عنوان راهی که یک چاپکار میتواند خود را از رقبا متمایز کند، مورد توجه چاپکاران افست قرار گرفته است.
روند ادغام شرکتهای چاپی و رسانهای تحولات فراوانی را در صنعت کاغذ و مرکب و شرکتهای سازنده تجهیزات چاپی رقم زده است. با وجود اینکه ادغام شرکتهای هایدلبرگ و مانرولند در یکدیگر تحقق پیدا نکرد، شایعات در مورد دیگر ادغامهای بزرگ و بیسابقه کماکان بر سر زبانها است و به نظر میرسد پایانی نیز ندارد. خرید بیشتر سهام شرکت آمریکایی گاس توسط شرکت چینی شانگهای الکتریک نیز به این شایعات و بحثها دامن میزند. همه این تحولات و بحث و جدلها ریشه در این واقعیت دارد که بازار جهانی برای ماشین چاپ افست کوچکتر و محدودتر شده است و سازندگان ماشینآلات چاپ افست باید ساختار خود را با این تغییرات هماهنگ کنند. با در نظر گرفتن این واقعیتها باید دید سه سازنده بزرگ آلمانی (هایدلبرگ، مانرولند و ک.ب.آ) در آینده چه کار خواهند کرد. در عین حال معلوم نیست آیا بازار گنجایش سه رقیب بزرگ آلمانی را دارد یا نه؟ شرکتهای هندی از جمله The Printers House LTd که ماشین چاپ روزنامه میسازد اهمیت بیشتری پیدا میکنند. به ویژه اینکه این شرکت هندی به توافقی با شرکت ک.ب.آ برای توزیع تولیداتش در سراسر جهان نیز دست یافته است. سازندگان دیگر از شرق دور نیز علاوه برای بهبود کیفیت و افزایش فروش خود، میزان نفوذشان را درکشورهای غربی بیشتر کردهاند. البته نباید از نظر دور داشت که همکاری و ادغامهای جدید، مسایل و مواردی را در زمینه تکنولوژی و تخصص نیز به وجود میآورد.
بازاری کوچکتر برای ماشینهای چاپ
دو پرسش عمده در زمینه آینده ماشینهای چاپ افست وجود دارد. نفوذ سازندگان آسیایی ماشین چاپ در بازارهای کشورهای غربی تا چه اندازه خواهد بود و بازار ماشینآلات چاپ افست در آینده تا چه حد بزرگ است؟
دست کم یک نکته بدیهی به نظر میرسد: فرایند تغییر برگشتناپذیر است. حتی اگر فشار در زمینه قیمتها کاهش پیدا کرده و میزان سفارشات برای ماشین چاپ افزایش پیدا کند، باز هم سطح فروش هرگز مشابه سالهای پیش از دوران رکود اقتصادی نخواهد بود.
ماشینهای سریع و با تولید بالا امروزه میتوانند در کمترین زمان، انبوه کارهای چاپی در تیراژهای مختلف را انجام دهند. یک ماشین چاپ مدرن امروزه توانایی انجام کارهای دو ماشین چاپ قدیمی را دارد. ظرفیت تولید ماشینهای چاپی آنقدر بالا است که چاپخانهداران امروز به خاطر رقابت شدید تنها برای سر پا نگهداشتن ماشین و پرداخت قسط وامهای بانکی، کارها را به قیمت تمام شده یا حتی پایینتر از آن در اختیار مشتری قرار میدهند و استفاده از حداکثر ظرفیت ماشین بلای جان چاپخانهداران شده است. زیرا ظرفیتهای ماشینهای مدرن بسیار بالا است، حتی بالاتر از تقاضای موجود در بازار برای کارهای چاپی افست. از سوی دیگر خریداران کارهای چاپی امروز به دنبال پایینترین قیمت هستند. همین امر فشار زیادی برای کاهش قیمتها به شرکتهای چاپی و رسانهای در سراسر جهان تحمیل میکند.
چاپکاران با چالشهای اقتصادی مواجه هستند
همه سازندگان ماشینآلات چاپ افست میدانند که فروش این ماشینآلات در کشورهای غربی دچار رکود شده و حتی در برخی موارد کاهش یافته است. از ابتدای شروع بحران مالی و اعتباری، سازندگان با کاهش شدید سفارشات برای ماشین چاپ مواجه شدهاند. به همین خاطر آنها نیز به سهم خود از پرسنل شرکت کاسته و میزان تولید کارخانههای خود را نیز کم کردهاند. تمام این عوامل نیاز به نوآوری و خلاقیت شگرف را در صنعت چاپ افست گوشزد میکند.ولی چالشهای آینده کدام هستند؟ چگونه یک چاپکار افست میتواند خود را از دیگران متمایز کند. در چارچوب خدمات، چه چیزی ارزش افزوده به شمار میآید؟ سازندگان ماشینهای چاپ اگر میخواهند مشتریان و سهم خود را از بازار ماشینآلات چاپ حفظ کنند، باید به این پرسشها پاسخ بدهند. آنها باید درک درستی از نیازهای مشتریان خود داشته باشند تا بتوانند تصمیمهای استراتژیک مناسب اتخاذ کنند. سازندگان ماشینآلات چاپ به این موضوع واقفند و راهحلهای متعددی ارایه میکنند تا مطمئن شوند ارایهدهندگان خدمات چاپی به مشتریان خود ارزش افزوده عرضه میکنند.
ضایعات کمتر؛ محیط زیست تمیزتر و هزینههای پایینتر
در سالهای اخیر ماشینهای چاپ از جهات گوناگون بهینه شدهاند. به همین خاطر قادرند کیفیت بهتر، سرعت و تولید بالاتر ارایه کرده و در عین حال در مصرف انرژی صرفهجویی کنند. کلیه سازندگان ماشینآلات چاپ کماکان روی این عوامل برای توسعه آینده خود تمرکز میکنند.توماس هاوزر مدیر بازاریابی مانرولند میگوید: «ما سرمایهگذاری فراوانی در زمینه نوآوری کردهایم تا فرایند چاپ سریعتر و مقرون به صرفهتر انجام شود و در عین حال کل فرایند نیز آسانتر شود. فرایندهای تمام اتوماتیک که بخشی جداناپذیر از کل سیستم گردش کار هستند ارزش افزوده ارایه کرده و مزایای اقتصادی و تکنولوژیک برای چاپکار به ارمغان میآورند.» شرکت ک.ب.آ نیز به سیستمهای تولید مقرون به صرفه و تمام اتوماتیک به عنوان هسته اصلی نوآوریهای این شرکت رو آورده است. کریستین ناپ مدیرعامل ک.ب.آ در انگلیس میگوید: «مهمترین عامل برای یک چاپکار، داشتن یک ماشین چاپ قابل اعتماد و مقرون به صرفه است.» کوموری نیز به تولید بالاتر و اتوماسیون صددرصد فرایند چاپ میاندیشد. فیلیپ دان مدیر بازاریابی کوموری در اروپا میگوید: «چالش اصلی ما در حالی که موقعیت اقتصادی تا حدی بهبود پیدا کرده و تقاضا برای ماشینآلات چاپ تا حدی افزایش پیدا کرده، این است که تلاش کنیم ماشین را با قیمت، تجهیزات و آپشنهای مناسب در اختیار مشتری قرار دهیم. یعنی ماشینآلات با تولید بالاتر و اتوماسیون بیشتر، زیرا به احتمال قوی چاپخانهها بخشی از نیروی کار خود را مرخص کردهاند.»
تولید چاپی دوستدار محیط زیست و بهینهسازی فرایند در چاپ افست ورقی امروزه اهمیت بسیار بالایی پیدا کردهاند. توماس فیکنل رییس روابط عمومی هایدلبرگ میگوید: «به عنوان مثال در مورد زمان آمادهسازی ماشین چاپ باید این نکته را مورد توجه قرار داد که چه زمانی بین آخرین ورق یک سفارش چاپی و اولین ورق قابل فروش (saleable) سفارش بعدی تلف میشود. هدف ما این است که به چاپخانهدار کمک کنیم این زمان را کاهش دهد و چاپهای قابل فروش خود را افزایش دهد.» این سخن به معنای کاهش باطله و تنظیم سریع است. فیکنل در ادامه میگوید: «تولید باثبات و سرعت بیوقفه برای استفاده بهینه از کاغذ ضروری است و کاهش میزان باطله در طول عملیات آمادهسازی ماشین چاپ هم بر هزینهها و هم بر محیط زیست تأثیر میگذارد.»
اتوماسیون یعنی یک نوآوری
پیشرفت و بهینهسازی فرایندهای چاپی، تنها روندهای اصلی در صنعت چاپ نیستند، آنچه در افزایش تولید اهمیت دارد عملیاتی است که پیش و پس از چاپ انجام میشود. سیستمهای لجستیک و حمل و نقل اتوماتیک پالت که بندهای کاغذ و یا رول را تا ماشین چاپ حمل کرده و ورقهای چاپ شده را به تجهیزات تکمیلی منتقل میکنند، یک نمونه بارز از راهحلهایی هستند که سازندگان تجهیزات به صورت یکپارچه همراه با ماشین چاپ ارایه میکنند. اتوماسیون به ویژه در بخش ماشینآلات رول در آینده از اهمیت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود. مانرولند، ک.ب.آ و گاس راهحلهای مختلفی برای اتوماسیون صد در صد تولید کار چاپی از ظهور پلیت تا انتقال آن، نصب پلیت روی سیلندر و باز کردن آن ارایه میکنند.
اریک بل مدیر بازاریابی شرکت گاس اینترنشنال معتقد است اتوماسیون سنگ بنای یک شرکت چاپی مدرن است. اتوماسیون چاپ را قادر میسازد تا با دیگر رسانهها رقابت کند. بل میگوید: «خلاقیت به ویژه در زمینه اتوماسیون – برای رقابتی کردن تولیدات چاپی و ایجاد موقعیتهای جدید، کاربردهای جدید و مدلهای تجاری نوین بسیار حیاتی است.»در این چارچوب مانرولند ماشینهای خود را با ساختار auto print ارایه میکند. این ساختار برگرفته از بینش one touch (چاپ تنها با فشار یک تکمه) این شرکت است. بر اساس این بینش چاپخانه آینده، چیزی شبیه یک جعبه سیاه (black box) خواهد بود که در آن دادهها از یک طرف وارد شده و سپس کار چاپی نهایی از طرف دیگر خارج شده، روی پالتها چیده شده و بار کامیونها میشود.
راهحل مدولار مانرولند تحت نام تجاری APL Logisticعرضه میشود. اولین چاپخانههایی که در آلمان از این سیستم استفاده کردهاند، چاپخانههای Neue Osnabrucher Zeitung و Freie presse در شهر کمنیتز هستند.
ک.ب.آ نیز به سهم خود راهحل No Man Power (بدون نیاز به نیروی انسانی) برای حمل و نقل اتوماتیک پلیت عرضه میکند. سیستم مدولار انتقال پلیت این شرکت KBA Plate Trans نام دارد. این سیستم با همکاری شرکت Beil که در زمینه طراحی و ساخت سیستمهای پانچ و خم کردن پلیت تخصص دارد توسعه یافته است. این سیستم خلایی را که کاربران ک.ب.آ برای دستیابی به اتوماسیون کامل با آن مواجه بودند، پر میکند.
ماشین چاپ پشت و رو زن چند رنگ برای چاپ بدون وقفه
تنها چاپخانههای رول نیستند که در پی دستیابی به اتوماسیون صددرصد هستند، راهحلهای تمام خودکار برای چاپ ورقی نیز هر چه بیشتر طرفدار پیدا میکند. کوموری برای سرعت بیشتر اتوماسیون، فرایند آمادهسازی سیستم KHS-AI را ارایه میکند.فیلیپ دان ادعا میکند تنها پس از چاپ 15 تا 20 ورق، ماشین چاپ کوموری قادر است به رنگ مطلوب برسد.با این کار کوموری میزان باطله را نزدیک به صفر رسانده است. ماشینهای چاپ پشت و روزن با یونیتهای چاپ متعدد که به آنها Long Perfectors یا ماشینهای پشت و روزن با طول زیاد میگویند، قادرند عملیات چاپ در تیراژ بالا را با کیفیت و سرعت بالا انجام دهند. با استفاده از این ماشینها، چاپ 4 رنگ رو و 4 رنگ پشت تنها با یک بار عبور ورق از ماشین انجام میشود. در نمایشگاه آیپکس، کوموری با استفاده از یک ماشین لیترون پشت و روزن S840P خبرنامه روزانه نمایشگاه را که Ipex Daily نام دارد چاپ میکند. ماشین چاپ پشت و روزن طویل مورد توجه ک.ب.آ نیز قرار گرفته است. کریستین تاپ میگوید: «چاپ مجله با استفاده از فرمت B2 اکنون توسط ماشینهای پشت و روزن 10 رنگ انجام میشود.
با استفاده از این ماشین 4 رنگ رو و 4 رنگ پشت چاپ شده و در صورت نیاز ورنی نیز روی جلد مجله تنها با یک بار عبور ورق از ماشین چاپ میشود.»
چاپ ورقی – کیفیت بالا با یووی
چاپخانههای ورقی امروزه با چالشهای متعددی رو به رو هستند. آنها باید بتوانند چاپ با کیفیت در تیراژ پایین در کمترین زمان به مشتری ارایه دهند. چاپخانههای مدرن امروز دیگر نمیتوانند تنها با انتقال مرکب روی کاغذ به بقای خود ادامه دهند. ارایه مزیت نسبی به مشتری، امروزه امری ضروری است.
کاربران ماشین افست معمولی به چاپ ورنیهای مختلف و استفاده از رنگهای یووی عادت دارند. حالا شرکت پرس تک، از سازندگان عمده ماشینهای چاپ DI، برای اولین بار یک ماشین DI یووی در آیپکس عرضه خواهد کرد. نام این ماشین Presstek 52DI-UV است که به یک خشککن یووی مجهز است و میتواند از مرکبهای یووی استفاده کند. این ویژگی چاپکار را قادر میسازد تا از این ماشین برای چاپ پلاستیک و سطوح چاپپذیر مشابه با کیفیت بالا استفاده کند. مدل دیگر 52DI-AC نام دارد که به یک یونیت ورنی آب پایه مجهز است. ولی برگ برنده پرستک در آیپکس، ماشین دو ورقی 75DI خواهد بود. این ماشین میتواند به صورت 5 یا 6 رنگ چاپ کند. پرستک یک سیستم پلیت حرارتی جدید به نام Aeon - که تا تیراژ 200 هزار را به خوبی جواب میدهد- نیز ارایه خواهد کرد.
رقابت نفسگیر در عرصه بستهبندی
یکی از روندهای مهم در عرصه چاپ بستهبندی، ظهور ماشینهای افست فرمت بزرگ است. مانرولند با ماشین Roland 900 و ک.ب.آ با مجموعه راپیدا 142، 162 و 205 چند سالی است در این عرصه حضور قدرتمند دارند. هایدلبرگ نیز به تازگی با ارایه دو ماشین اسپیدمستر SM XL145 و XL162 به یک رقیب جدی در این عرصه تبدیل شده است. هایدلبرگ در دروپا 2008 برای اولین بار ماشینهای افست فرمت بزرگ خود را عرضه کرد. در پایان سال 2009 برنارد شرایر رییس هیأت مدیره هایدلبرگ گفت: «ما موفق شدیم یک ماشین افست فرمت بزرگ قابل اعتماد با زمان آمادهسازی کوتاه و کیفیت بالا به چاپخانهدارانی که به این ماشینها نیاز دارند ارایه کنیم. از دروپا 2008 تاکنون بیش از 30 ماشین چاپ فرمت بزرگ هایدلبرگ در سراسر جهان به فروش رسیده است.» هایدلبرگ میگوید نیمی از این ماشینها در صنعت بستهبندی (جعبههای تاشو و تزئینی) به کار میرود. نیمی دیگر برای کارهای تجاری و چاپ کتاب مورد استفاده قرار میگیرد. بیشتر این ماشینها در آلمان، فرانسه، ایتالیا و آمریکا نصب شدهاند. در چاپ فرمت بزرگ اتوماسیون، لجستیک و گردش کار در کانون توجه سازندگان قرار دارد. میزان بالای تولید این ماشین نیز برای چاپکاران فلکسو جذاب است. به عنوان مثال رولند 900 میتواند روی مقوای معمولی و کنگرهای با ضخامت 35/0 تا 6/1 میلیمتری (جعبههای 200 تا 1300 گرمی، مقوای کنگرهای، E، F و G فلوت) با کیفیت بالا چاپ کند. در حالی که سیستمهای فلکسو نمیتوانند روی مقوا با چنین ابعادی چاپ کنند.
چاپ دیجیتال رقیب قابل مهار
در بخش چاپ در فرمت A3، سیستمهای چاپ دیجیتال رفتهرفته بازار را در مواردی که نسبت به چاپ افست برتری دارند (از جمله چاپ فرمهای اداری و تجاری) در اختیار میگیرند. افست برای چاپ در قطع A3 تنها در صورتی میتواند گوی سبقت را از چاپ دیجیتال برباید که از جلوههای ویژه از جمله یووی و یا سطوح چاپی چشمنواز استفاده کند. هایدلبرگ که چند سال پیش چاپ دیجیتال را رها کرد، چندان نگران رقابت از سوی چاپ دیجیتال نیست. شرایر میگوید: «چاپ افست در آینده مقرون به صرفهتر خواهد شد، به ویژه برای چاپ در تیراژ 200 تا 300 نسخه.» فیلیپ دان از کوموری نیز همین عقیده را دارد: «چاپ افست به ویژه در فرمت دو ورقی هم اکنون چه از لحاظ سرعت و چه از لحاظ انعطاف در قابلیت استفاده از انواع کاغذ و سطوح چاپپذیر دیگر، نسبت به چاپ دیجیتال برتری دارد.»
چاپ افست صنعتی میشود
با اینکه در این مقاله نظر کلیه سازندگان عمده ماشینآلات چاپ افست انعکاس پیدا نکرده است، ولی روندهای چاپ افست بهطور کلی روشن است. مهمترین چالش پیش روی چاپ افست، حفظ توان رقابت با دیگر رسانهها است و در این میان، برنده شرکتهایی هستند که میتوانند از کلیه امکانات و قابلیتهای فنی ماشین چاپ در جدال برای دستیابی به سفارشات و قیمتهای جدید استفاده کرده و تجهیزات سریع، مقرون به صرفه و کارآمد بسازند. برای این کار باید از سیستمهای گردش کار و آپشنهای تمام اتوماتیک استفاده کنند. سازندگان آسیایی نیز هر لحظه به استانداردهای کیفی ماشینهای چاپ غربی نزدیک میشوند. این رقابت باعث شده تا سازندگان ماشینآلات چاپ به طور مستمر روشهای تولید خود را مورد تجدید نظر قرار دهند تا بتوانند مشتریان جدیدی پیدا کرده و در عین حال مشتریان موجود خود را حفظ کنند. در آینده به طور قطع شرکتهایی که برای حفظ کسب و کار خود برنامه دارند، باید برای تثبیت موقعیت برتر خود سرمایهگذاری کنند. به همین خاطر نه تنها سازنده ماشینآلات چاپ، بلکه چاپکاران نیز به یک استراتژی جدید برای حفظ توسعه بازار خود نیاز دارند.
https://www.linkedin.com/in/mohammadreza-mehdizade
09101436763