کارگروه
چاپ و تبلیغات
در این کار گروه مسائل چاپ و تبلیغات را در ایران و جهان بررسی میکنیم و در صورت نیاز میتوانیم به سوالات احتمالی شما در زمینه چاپ و تبلیغات پاسخ بدهیم
 

واژگان حرفه ای های رسانه ها

صفحه اصلی کارگروهها >> چاپ و تبلیغات  >> واژگان حرفه ای های رسانه ها
محمدر ضا مهدیزاده

محمدر ضا مهدیزاده

در کارگروه: چاپ و تبلیغات
تعداد ارسالي: 273
تائید شده توسط:
محمدر ضا مهدیزاده
13 سال پیش در تاریخ: یکشنبه, فروردين 14, 1390 2:41


واژگان حرفه‌ای‌های رسانه‌ها


 


Account


اکانت، حساب. مجموعه‌ای از داده‌ها که همه اطلاعات ضروری درباره شناسایی و قانونی بودن یک کاربر را دربردارد، تا امکان دسترسی او را به یک شبکه و یا به شبکه‌ای از داده‌ها برقرار سازد.


الف: فایل ثبت کاربر که توسط ISP (فراهم‌کننده خدمات اینترنتی) ساخته می‌شود که غالباً حاوی نام کاربر و کلمه عبور وی‌ می‌باشد. وقتی شناسایی از طریق نام کاربر و کلمه عبور او صورت می‌گیرد، امکان دسترسی کاربر به خدمات یا داده‌ها و مثلاً امکان دسترسی او به ایمیل‌هایش فراهم می‌آید.


ب: اکانت یک کاربر در شبکه داخلی. در این حالت، شناسایی کاربر امکان دسترسی او را به بهره‌وری از فایل‌ها و محیط شبکه امکان‌پذیر می‌سازد. افزون بر اسم کاربر و کلمه عبور او، در برخی از مواقع اکانت کاربر ممکن است شامل گروه عضویت او و حق او در میزان دسترسی به اطلاعات (سطح دسترسی) موجود در شبکه هم بشود.


 


Airbrush



الف. افشانه‌ای برای پاشیدن رنگ یا مرکب. از افشانه‌ برای ایجاد کارهای هنری و ایجاد آثار اورژینال یا برای تغییر تصاویر استفاه می‌شود.


ب. اقدام مشابه در پردازش تصویر و رسم برنامه 



ج. افشانه دیجیتال
. گونه‌ای از چاپ اینک جت


 


Alpha Channel



کانال آلفا. یک لایه هشت بیتی در یک فایل با فرمت گرافیکی (مثل فتوشاپ یا پیکچر پابلیشر و غیره) که برای شفافیت به‌کار می‌رود. هشت بیت به عنوان ماسک عمل می‌کنند و معرف 256 سطح شفافیت از صفر (سیاه) تا 256 (روشن) هستند.سیستم‌های گرافیکی می‌توانند در کنار سه کانال هشت بیتی برای قرمز، سبز و آبی (RGB) دارای چندین کانال آلفای دیگر هم باشند.


Alpha Version


نسخه آلفا. نوع اولیه یک ماشین جدید یا تغییریافته،‌ وسیله یا بخشی از یک نرم‌افزار که برای تست خانگی طراحی می‌شود- نسخه بتا



Antispam Software




نرم‌افزار آنتی اسپم. برنامه‌ای برای فیلتر کردن ایمیل‌های ناخواسته


 


Antispy Software



نرم‌افزار ضدجاسوسی. نرم‌افزار امنیتی برای جلوگیری از نصب پنهانی برنامه‌های کامپیوتری که داده‌های محرمانه و الگوهای رفتاری کاربر را می‌ربایند. (داده‌هایی مثل رمزهای شخصی برای معاملات آنلاین)



Antivirus Software


 نرم‌افزارهای ضدویروس یا ویروس اسکنر. هدف آن‌ها جلوگیری از تخریب توسط برنامه‌های مضری است که به نرم‌افزارها یا فایل‌های کامپیوتری نفوذ می‌کنند. (ویروس کامپیوتری- اسب تروا- کرم)




Applet



 اپلت. شکل جزیی یک برنامه کاربردی که برای اجرای یک برنامه کوچک در جاوا طراحی می‌شود که مستقیماً از محیط مرورگر وب قابل اجراست و به اجرای کارهای دیگر کمک می‌کند.


ATM


 ای‌‌تی‌ام. مدیر فونت ادوبی برای فونت‌های نوع اول که باعث تسهیل نصب، ذخیره و پاک کردن فونت‌ پست اسکریپت می‌شود و اجازه می‌دهد فرمت‌های با کاراکتر منفرد، دیده شوند.


 


Attachment



 


پیوست. تصویر، متن، ویدیو یا یک فایل برنامه‌ای که به ایمیل پیوست می‌شود. اگر حجم پیوست زیاد باشد باید آن را فشرده‌سازی کرد به ویژه اگر قرار باشد از طریق مودم یا ISDN مخابره شود. فشرده‌سازی پیوست باعث کوتاه ساختن زمان ارسال پیوست می‌شود و در عین حال از ایجاد ترافیک در میل باکس گیرنده نیز جلوگیری می‌کند.


 


Banding



 ایجاد باند. پدیده‌ای که حین انتقال پکت‌های داده‌ها به یک ایمیج‌ستر یا ماشین دیجیتال رخ می‌دهد که در نتیجه در درجه‌بندی رنگ منجر به تأثیرات منفی آشکار می‌شود. اگر این امر تعمدی نباشد- پوستریزه کردن، نتیجه کار غالباً نامطلوب است.


 


Banner



 بنر.


الف. یک نوار بلند از مواد قابل انعطاف که به‌ویژه بین دو نقطه نصب می‌شود و یک اسلوگان یا تبلیغ را نمایش می‌دهد.


ب. تیتر بزرگ یک روزنامه در صفحه اول که در کل صفحه امتداد یافته باشد.


ج. نسخه دیجیتال الف اما بر روی یک وب‌سایت که لینک آن را به وب‌سایت آگهی‌دهنده ارجاع می‌دهند که می‌تواند ثابت یا متحرک و با صدا و یا بی‌صدا باشد.


 


Beta Version


نسخه بتا. نسل دوم پیش از انتشار یک ماشین جدید یا تغییریافته، وسیله یا بخشی از یک نرم‌افزار که در اختیار یک یا جمعی از تست‌کنندگان داوطلب (یا منتخب) با هدف حذف نقص‌های احتمالی، پیش از عرضه به بازار، قرار می‌گیرد.  نسخه آلفا


Bit rate



میزان ارسال بیت‌ها
. تعداد بیت‌هایی که بین دو وسیله الکترونیک در یک زمان خاص و به‌طور مشخص در یک ثانیه مخابره می‌شود. به آن میزان ارسال داده‌ها هم می‌گویند. این میزان معمولاً با کیلوبیت در ثانیه (kbps) یا مگابیت در ثانیه (mbps) و غیره اعلام می‌شود.نشانگر یا نشانی الکترونیک که یک سند یا جای خاصی در یک سند را مشخص می‌سازد. یک خاصیت در مرورگرها که اجازه می‌دهد آدرس وب‌سایت‌ها ذخیره شود تا دسترسی به آدرس‌ها برای استفاده‌های بعدی، سریع‌تر صورت گیرد. در مرورگر اینترنتی مایکروسافت به آن Favourites می‌گویند.


Bridge


بریج یا پل. بخشی از یک شبکه که اجازه می‌دهد شبکه‌های مختلف که از سیم‌ها و کابل‌های مختلف استفاده می‌کنند، بتوانند با پروتکل مشترک با یکدیگر کار کنند. بریج به عنوان سیگنال آمپلی‌فایر هم کار می‌کند.




BTO

 ساخته شده براساس سفارش.

الف. یک شیوه ساخت که در آن یک کالای با تولید انبوه (مثل نوت‌بوک،‌ سرور و کامپیوترهای رومیزی) براساس نیازهای مشتری مونتاژ شوند.

ب. به هر نوع محصولی که براساس سفارش مشتری مونتاژ شود هم گفته می‌شود.

 


Bug

باگ. خطای برنامه‌ریزی نرم‌افزار که باعث توقف برنامه تحت تأثیر قرار گرفته می‌شود.


 


Bug Fix

 باگ‌زدایی یا رفع اشکال باگ. از طریق اعمال یک نرم‌افزار اجرایی برای حرف باگ اقدام می‌شود.

 


Colour Channel

کانال رنگ. داده‌های موجود در مؤلفه‌های رنگی که در یک تصویر وجود دارد. در برنامه‌های پردازش تصویری این داده‌ها به‌طور اتوماتیک طبق مدل‌های رنگی که فایل با آن ساخته شده، باز می‌شود. تعداد کانال‌های رنگ استاندارد به سیستمی وابسته است که فایل در آن ذخیره شده است. یک تصویر RGB از سه کانال (قرمز، سبز و‌ آبی) تشکیل می‌شود و یک تصویر CMYK از چهار کانال (سایان، ماژنتا، زرد و سیاه)به‌طور کلی کانال‌های رنگ با یک کانال مستمر برای پردازش تصویر همراه هستند. برای رنگ‌های تخت یا رنگ‌های Output برای چاپ می‌توان از کانال‌های رنگی دیگر استفاده کرد.

 


Computer Virus

ویروس کامپیوتری. یک برنامه غیرمجاز یا کدهایی که به قصد تخریب با نیت سوء از طریق پیوست ایمیل، صفحات وب یا تبادل داده‌ها به قصد خراب کردن فایل‌ها، تغییر رفتار سیستم، ایجاد پیام‌های عجیب و آلوده‌سازی کامپیوترها یا ایجاد مشکل در شبکه‌ها وارد عمل می‌شود.

 ویروس کامپیوتری مثل ویروس‌ها در دنیای واقعی از طریق ورود به میزبان‌های مختلف شروع به آلوده‌سازی می‌کند. در حالی‌که ویروس‌های بوت و یا ویروس‌های برنامه‌ای معمولاً دامنه عمل خود را به سیستم‌عامل اختصاص می‌دهند، اما ماکروویروس‌ها می‌توانند در پلاتفرم‌های مختلف پخش شوند.

برای مقابله با ویروس‌ها باید از آنتی‌ویروس‌ها یا ضدویروس‌ها استفاده کرد. برخی از ضدویروس‌ها قابلیت به‌روز شدن از طریق اینترنت را دارند.





Cookie

کلوچه. یک فایل کوچک که به‌طور اتوماتیک از یک وب‌سرور برای وب‌بروزر فرستاده می‌شود و این کار در زمانی صورت می‌گیرد که بروزر درخواست دسترسی به وب‌سایت را می‌کند. کلوچه در یک فایل متنی ذخیره می‌شود و هر وقت بروزر درخواست یک صفحه از سرور می‌کند، دوباره برای سرور ارسال می‌شود.

هدف اصلی کلوچه، شناسایی کاربران و ذخیره اطلاعات آن‌ها برای تسهیل تماس‌های بعدی با وب‌سایت‌ها است. کلوچه‌ها در ظاهر بی‌خطر هستند، اما ممکن است برای گرفتن اطلاعات مهم کامپیوتر کاربر و عادات وبگردی‌های او مورد استفاده قرار گیرند.

 

CTF

 از کامپیوتر به فیلم. این اصطلاح برای توصیف انتقال داده‌های پیش از چاپ به روی فیلم از طریق یک ایمیج‌ستر لیزری و بدون دخالت دست (اتوماتیک) به کار می‌رود. فیلم ظاهرشده، حاوی صفحات متن و یا تصویر است.





CTP

الف.کامپیوتر به پلیت. این اصطلاح برای توصیف انتقال داده‌های پیش از چاپ به‌طور مستقیم بر روی پلیت از طریق روش‌های مادون قرمز، ماورای بنفش و لیزر بنفش که به حذف فیلم می‌انجامد، به‌کار می‌رود.

ب. کامپیوتر به کاغذ. این اصطلاح برای توصیف انتقال داده‌های آماده چاپ در مرحله پیش از چاپ، برای انتقال مستقیم بر روی کاغذ در چاپ دیجیتال از طریق اینک جت یا سیستم‌های الکتروفتوگرافی- بدون زینک یا فیلم- به‌کار می‌رود.





CTPress

کامپیوتر به دستگاه چاپ. اصطلاحی که برای توصیف دو فرایند یکسان انتقال داده‌های آماده چاپ در مرحله پیش از چاپ، به‌طور مستقیم بر روی دستگاه چاپ، برای خروجی روی کاغذ (از طریق اینک جت یا سیستم‌های الکتروفتوگرافی) در چاپ دیجیتال، یا بر روی پلیت در چاپ افست دیآی.

 

Cut Out

انتخاب و برش. به آن اوت‌لاین (چکیده) هم می‌گویند. در پردازش دیجیتالی تصاویر به انتخاب دستی یا اتوماتیک بخشی از تصویر و حذف بخش‌های ناخواسته تصویر گفته می‌شود که این کار به کمک ابزار برش (ماسک) صورت می‌گیرد. بخش مورد نظر پس از انتخاب حفظ و بقیه تصویر حذف می‌شود.

 

Database

پایگاه داده‌ها. یک سیستم فایل‌بندی الکترونیک مرکب از کلکسیونی از داده‌های منفرد که می‌توان به آن‌ها دسترسی یافت و آن‌ها را به شیوه‌های گوناگون برای دستیابی به اهداف مختلف ترکیب کرد.

به‌عنوان مثال،‌ اطلاعات مشتری (شماره‌های تماس، نشانی، اطلاعات بانکی) را می‌توان با اطلاعات محصول (یعنی با اطلاعاتی نظیر شماره محصول، نوع کالا، خدمت، عرضه‌کننده و غیره) و یا با اطلاعات مربوط به سفارش (شماره و نوع سفارش، تخفیف، میزان پرداخت و غیره) ترکیب کرد تا بتوان براساس آن‌ها سفارش گرفت و یا بازاریابی کرد.


پایگاه داده‌رسانی سنتی براساس حوزه‌ها (مقولات منفرد)، سوابق (مجموعه‌ای از حوزه‌ها) و فایل‌ها (اما از دیگر سو، پایگاه‌های داده‌رسانی مبتنی بر فرامتن مثل پایگاه‌های داده‌رسانی سنتی، خشک و غیرقابل انعطاف نیستند. در پایگاه‌های داده‌رسانی مبتنی بر فرامتن تمام اشیا (تصویر، متون و فیلم) با سایر اشیا ارتباط دارند که برای سازماندهی انبوهی از اطلاعات مناسب هستند.


Data Projector

نمایشگر داده‌ها. وسیله‌ای که به پورت مانیتور یا به پورت USB کامپیوتر وصل می‌شود و سیگنال‌های RGB کامپیوتر را در قالب تصویری بزرگ‌تر بر روی یک صفحه نمایش دیگر به نمایش درمی‌آورد.

 

DCC Digital Creation Content

 تولید محتوای دیجیتال. نرم‌افزار پردازش داده‌ها که برای پردازش نهایی محصولات تولید شده برای رسانه‌های دیجیتال و صنایع سرگرم‌کننده به‌کار می‌رود.

 

Densitometer

 دنسیتومتر. وسیله‌ای که با استفاده از فیلترهای RGB و فتوالکترونیکس یا با استفاده از فتومتری طیف نوری به اندازه‌گیری غلظت رنگ می‌پردازد و در واقع ارزش‌های کروماتیک و تونال را اندازه‌گیری می‌کند.

 دنسیتومترهای انتقالی به اندازه‌گیری نور عبور کرده از فیلم و سایر مواد (فیلم‌های نگاتیو، پوزیتیو، معکوس و اسکرین شده) می‌پردازند و این در حالی است که دنسیتومترهای انتقالی نور انعکاس‌یافته ازکاغذ را (به‌‌عنوان مثال، عکس‌ها، آرت‌ ورک‌ها و پرینت‌های هافتون) اندازه‌گیری می‌کند.

ارزش‌های دانسیته که از طریق خارج قسمت (نور تابیده شده تقسیم بر نور انتقال‌یافته) به دست می‌آیند، به لگاریتم‌ها (از توان 10) تبدیل می‌شود و برای کالیبره کردن ابزارهای ورودی و خروجی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 دنسیتومترها برای اندازه‌گیری دقیق ارزش‌های کروماتیک مناسب نیستند.

چاپ افست خشک یا خیس با پلیت‌های درونی یا ظهور فیلم درونی که زمان آماده‌سازی تصویر را حذف و زمان آماده‌سازی ماشین را کم می‌کند و باعث می‌شود ماشین به سرعت به رنگ دلخواه نزدیک شود و به این ترتیب از ایجاد ضایعات اولیه هم کم شود.

 

 



حذف ارسالي ويرايش ارسالي