کارگروه
چاپ و تبلیغات
در این کار گروه مسائل چاپ و تبلیغات را در ایران و جهان بررسی میکنیم و در صورت نیاز میتوانیم به سوالات احتمالی شما در زمینه چاپ و تبلیغات پاسخ بدهیم
 

رابطه سیستم های اطلاعات مدیریت و استاندارد JDF

صفحه اصلی کارگروهها >> چاپ و تبلیغات  >> رابطه سیستم های اطلاعات مدیریت و استاندارد JDF
محمدر ضا مهدیزاده

محمدر ضا مهدیزاده

در کارگروه: چاپ و تبلیغات
تعداد ارسالي: 273
تائید شده توسط:
محمدر ضا مهدیزاده
13 سال پیش در تاریخ: یکشنبه, فروردين 14, 1390 2:36

 


رابطه ‌سیستم‌های ‌اطلاعات ‌مدیریت ‌و ‌استاندارد ‌JDF
مدلی برای مدیریت و گردش کار در چاپخانه‌های فردا





 ‌سیستم‌های ‌کامپیوتری ‌اطلاعات ‌مدیریت ‌ (MIS)‌مدت‌هاست ‌که ‌به ‌ابزارهای ‌پرقدرت ‌چاپکاران ‌برای ‌انجام ‌دادن ‌بهتر ‌کارها ‌تبدیل ‌شده‌اند.داشتن ‌پایگاه‌های ‌داده‌رسانی ‌برای ‌شرکت‌ها ‌که ‌حاوی ‌اطلاعات ‌مربوط ‌به ‌محصولات ‌و ‌مواد ‌خام ‌شرکت‌هاست، ‌یک ‌موضوع ‌مهم ‌قلمداد ‌می‌‌شود. پایگاه‌های ‌داده‌رسانی ‌انواع ‌گوناگونی ‌دارند. ‌از ‌پایگاه‌های ‌ارزان ‌قیمت ‌برای ‌برآورد ‌امور ‌تا ‌سیستم‌های ‌بسیار ‌پیچیده‌ای ‌که ‌هم ‌سخت‌افزارها ‌و ‌هم ‌نرم‌افزارهای ‌آن‌ها ‌با ‌سفارش ‌قبلی ‌تهیه ‌شده‌اند ‌و ‌به‌کار ‌سازمان‌های ‌بسیار ‌بزرگ ‌می‌‌خورند. ‌این ‌نوع ‌سیستم‌ها ‌ممکن ‌است ‌برای ‌تحویل ‌به ‌مشتری ‌به ‌زمان ‌بیشتری ‌احتیاج ‌داشته ‌باشند ‌و ‌قیمت‌هایشان ‌حتی ‌بیشتراز ‌یک ‌میلیون ‌یورو ‌باشد. ‌(44‌/‌1 ‌میلیون ‌یورو) .


طیف ‌خدمات ‌پایگاه‌های ‌داده‌رسانی ‌می‌‌تواند ‌از ‌برآورد ‌قیمت ‌تا ‌تعیین ‌قیمت ‌تمام ‌شده، ‌کنترل ‌تولید، ‌فروش، ‌بازاریابی، ‌دسترسی ‌مستقیم ‌به ‌مشتریان ‌تا ‌ارتباط ‌با ‌سازمان‌های ‌مرتبط ‌را ‌در ‌برگیرد. ‌درواقع ‌سیستم‌های ‌اطلاعات ‌مدیریت ‌قابلیت ‌ارتباط ‌از ‌راه ‌دور ‌را ‌به‌صورت ‌همزمان ‌و ‌تعاملی ‌در ‌همه ‌عرصه‌های ‌مرتبط ‌با ‌صنعت ‌چاپ ‌دارند. ‌البته ‌باید ‌یادآورشد ‌که ‌یکی ‌از ‌بایدهای ‌سیستم‌های ‌اطلاعات ‌مدیریت ‌قابلیت ‌کار ‌با ‌ JDF‌است ‌و ‌این‌که ‌بتوانند ‌امکان ‌تولید ‌و ‌چاپ ‌را ‌از ‌طریق ‌سیستم‌های ‌یکپارچه ‌کامپیوتری ‌فراهم ‌کنند.



تکنولوژی ‌چاپ‌


 ‌تکامل ‌تکنولوژی‌های ‌چاپ ‌باعث ‌شده ‌تا ‌طیف ‌گسترده‌ای ‌از ‌خدمات ‌و ‌محصولات ‌برای ‌مشتریان ‌فراهم ‌شود. ‌از ‌دیگرسو ‌کارآیی ‌تجهیزات ‌باعث ‌شده ‌تا ‌هزینه‌ها ‌کاهش ‌یابد ‌و ‌روش‌ها ‌در ‌کل ‌روند ‌تولید ‌ساده‌ترشود. ‌این ‌تحولات ‌در ‌عین ‌حال ‌باعث ‌شده ‌است ‌تا ‌با ‌اتکا ‌به ‌سیستم‌های ‌اطلاعات ‌مدیریت، ‌تصمیم‌گیریی‌ها ‌منطقی‌تر ‌و ‌موثرتر ‌صورت ‌گیرد. اکنون ‌چاپخانه‌های ‌بسیاری ‌به ‌تولید ‌از ‌طریق ‌سیستم‌های ‌یکپارچه ‌شده ‌کامپیوتری ‌رغبت ‌نشان ‌می‌‌دهند ‌و ‌در ‌عین ‌حال ‌می‌‌کوشند ‌تا ‌روندهای ‌اداری ‌- ‌اجرایی ‌خود ‌را ‌کامپیوتری ‌کنند.هدف ‌اتخاذ ‌چنین ‌روش‌هایی ‌این ‌است ‌که ‌تجهیزات ‌منفرد ‌و ‌متفاوت ‌که ‌اطلاعات ‌را ‌در ‌خود ‌دارند، ‌به ‌صورتی ‌یکپارچه ‌درآیند ‌و ‌این ‌اطلاعات ‌در ‌اختیار ‌روندهای ‌مرتبط ‌با ‌ماشین‌های ‌چاپ ‌و ‌تجهیزات ‌تکمیلی ‌قرار ‌گیرد. نخستین ‌گام‌ها ‌در ‌این ‌زمینه ‌از ‌سوی ‌سازندگان ‌ماشین‌های ‌چاپ ‌برداشته ‌شد، ‌چرا ‌که ‌آن‌ها ‌می‌‌خواستند ‌به ‌این ‌ترتیب ‌از ‌زمان ‌آماده‌سازی ‌ماشین‌ها ‌و ‌از ‌میزان ‌ضایعات ‌بکاهند.


در ‌چاپ ‌افست، ‌اسکنرهای ‌پلیت ‌با ‌تشخیص ‌سطح ‌مرکب‌خور ‌پلیت‌های ‌هر ‌رنگ، ‌امکان ‌تنظیم ‌اتوماتیک ‌شیرهای ‌مرکب ‌را ‌فراهم ‌می‌‌کنند ‌و ‌این ‌کار ‌باعث ‌می‌‌شود ‌تا ‌زمان ‌تنظیم ‌ماشین ‌و ‌میزان ‌باطله‌ها ‌کم ‌شود. ‌این ‌کار ‌در ‌عین ‌حال ‌باعث ‌شده ‌است ‌تا ‌به ‌میزان ‌بیشتری ‌از ‌تقاضاها ‌پاسخ ‌داده ‌شود.


هنگامی ‌که ‌استفاده ‌از ‌ CTP‌گسترش ‌یافت ‌به ‌خاطر ‌این‌که ‌دیگر ‌اسکن ‌پلیت ‌ضرورت ‌نداشت، ‌باز ‌هم ‌سرعت ‌بالاتر ‌رفت ‌چون ‌اطلاعات ‌ریپ ‌شده ‌در ‌پلیت‌ستر ‌می‌‌تواند ‌مستقیما ‌برای ‌تنظیم ‌مرکبدان ‌مورد ‌استفاده ‌قرار ‌گیرد.


به ‌این ‌ترتیب ‌مزایای ‌انتقال ‌داده‌ها ‌از ‌یک ‌قسمت ‌به ‌قسمتی ‌دیگر ‌ضروری ‌شناخته ‌شده ‌و ‌سازندگان ‌دستگاه‌ها ‌تلاش ‌کردند ‌تا ‌با ‌مکانیزم‌های ‌کنترلی ‌به ‌استفاده ‌از ‌سیستم‌های ‌سازگار ‌کامپیوتری ‌دامن ‌بزنند. ‌یکی ‌از ‌مشکلات ‌در ‌این ‌زمینه ‌این ‌بود ‌که ‌سازندگان ‌با ‌یکدیگر ‌تعامل ‌نداشتند ‌و ‌لذا ‌سیستم‌ها ‌و ‌قطعاتشان ‌ممکن ‌بود ‌با ‌یکدیگر ‌سازگار ‌نباشد. ‌اما ‌ظرفیت‌ها ‌در ‌واقع ‌هنگامی ‌بالفعل ‌شد ‌که ‌کنسرسیوم ‌3 CIP‌استاندارد ‌تبادل ‌اطلاعات ‌یعنی ‌ JDF‌را ‌مطرح ‌کرد.


هم ‌اکنون ‌ JDF‌به ‌استاندارد ‌تعیین ‌مشخصات ‌عملیات ‌مختلف ‌در ‌کارهای ‌چاپی ‌تبدیل ‌شده ‌است ‌و ‌در ‌واقع ‌کار ‌تبادل ‌اطلاعات ‌بین ‌سیستم‌ها ‌وکاربردهای ‌مختلف ‌در ‌حوزه ‌چاپ ‌فراهم ‌شده ‌است. ‌در ‌واقع ‌فایل ‌ JDF‌حاوی ‌اطلاعات ‌مربوط ‌به ‌جزییات ‌و ‌مدیریت ‌یک ‌کار ‌است ‌و ‌در ‌یک ‌محیط ‌واقعی JDF‌می‌‌توان ‌با ‌استفاده ‌از ‌کاربرگ ‌برای ‌تنظیم ‌و ‌یا ‌بهره‌وری ‌از ‌هر ‌قسمت ‌تجهیزات ‌در ‌مسیر ‌اجرای ‌کار ‌بهره ‌گرفت. ‌مثلا ‌کنترل ‌ریپ ‌بر ‌ظهور ‌پلیت ‌در  CTP‌و ‌یا ‌تنظیم ‌پارامترهای ‌واحدهای ‌چاپ ‌و ‌عملیات ‌تکمیلی. ‌همچنین ‌دسترسی ‌به ‌اطلاعات ‌به ‌طورهمزمان ‌در ‌چارچوب ‌اطلاعات ‌مدیریت ‌امکان‌پذیر است.


قابلیت‌های ‌کاربرگ  JDF‌فراتر ‌از ‌این ‌است ‌که ‌اپراتورها ‌را ‌فقط ‌در ‌تنظیم ‌ماشین ‌کمک ‌کند. ‌این ‌پدیده ‌در ‌واقع ‌ابزار ‌ردیابی ‌و ‌کنترل ‌کار، ‌از ‌نقطه ‌تحویل ‌یک ‌سفارش ‌تا ‌مرحله ‌صدور ‌صورتحساب ‌آن ‌است. یک ‌سیستم ‌مدیریت ‌اطلاعات ‌مبتنی ‌بر ‌اتوماتیک ‌از ‌سفارش ‌کاغذ ‌تا ‌ملزومات ‌مورد ‌نیاز ‌را ‌برای ‌یک ‌کار ‌در ‌نظر ‌بگیرد.اغلب ‌سازندگان ‌سیستم‌های ‌اطلاعات ‌مدیریت ‌که ‌سیستم‌های ‌خود ‌را ‌در ‌خدمت JDF‌طراحی ‌کرده‌اند، ‌از ‌پیش ‌دارای ‌سیستم‌ ‌پاسخگویی ‌به ‌اطلاعات ‌مربوط ‌به ‌برآورد ‌قیمت ‌بوده‌اند.


گردش ‌کارهای  JDF‌کلیه ‌امور ‌اداری، ‌طراحی، ‌پیش‌از‌چاپ، ‌چاپ ‌و ‌عملیات ‌تکمیلی ‌را ‌در ‌برداشته ‌و ‌در ‌صورتی ‌که ‌به ‌آن‌ها ‌کاربرگ ‌تازه‌ای ‌داده ‌شود، ‌به‌طور ‌اتوماتیک ‌می‌‌توانند ‌به ‌روز ‌شوند. افزون ‌بر ‌این ‌اجرای ‌کارها ‌می‌‌تواند ‌حتی ‌با ‌تجارت ‌الکترونیک ‌آنلاین ‌هم ‌همزمان ‌باشد.





در ‌واقع ‌با ‌استفاده ‌از ‌این ‌سیستم‌ها ‌می‌‌توان ‌هم ‌هزینه‌ها ‌را ‌کاهش ‌داد ‌و ‌هم ‌بر ‌اتوماسیون ‌تولید ‌و ‌اداره ‌امور ‌افزود.





گروه‌های ‌کاری 


‌برای ‌این‌که ‌امور ‌کاربردی‌تر ‌شوند، ‌دست‌اندرکاران ‌4 CIP‌در ‌حال ‌کار ‌بر ‌روی ‌انواع ICS‌هستند ‌تا ‌از ‌این ‌طریق ‌بتوان ‌دو ‌اپلیکیشن ‌مختلف ‌را ‌وادار ‌کرد ‌تا ‌با ‌یک  ICS‌به ‌طرز ‌معناداری ‌رابطه ‌برقرار ‌کنند ‌و ‌این ‌رابطه ‌معمولا ‌باید ‌با ‌سیستم ‌اطلاعات ‌مدیریت ‌در ‌هاب‌ (Hub)‌برقرار ‌شود. ‌ گروه ‌سیستم ‌اطلاعات ‌مدیریت ‌محیط ‌ارتباطی ‌میان ‌سیستم ‌اطلاعات ‌مدیریت ‌و ‌مولفه‌های ‌گوناگون ‌گردش‌کار ‌چاپ ‌را ‌برقرار ‌می‌‌سازد ‌که ‌شامل ‌این ‌موارد ‌می‌‌شود:



مشتری ‌-‌ ‌درون داد ‌و ‌برون داد ‌از ‌یک ‌سیستم ‌اطلاعات ‌مدیریت ‌برای ‌توصیف ‌کالا، ‌سفارش ‌و ‌برآورد ‌قیمت.


برنامه‌ریزی ‌برای ‌تولید ‌-‌ ‌محیط ‌ارتباطی ‌میان ‌سیستم ‌اطلاعات ‌مدیریت ‌و ‌سیستم ‌جدول ‌زمان‌بندی، ‌تعقیب ‌سفارش ‌و ‌برنامه‌ریزی.


پیش‌از‌چاپ ‌‌- ‌محیط‌ ‌ارتباطی ‌میان ‌سیستم ‌اطلاعات ‌مدیریت ‌و ‌سیستم ‌تولید ‌پیش‌از‌چاپ.


ماشین‌خانه ‌- ‌‌محیط ‌ارتباطی ‌میان ‌سیستم ‌اطلاعات ‌مدیریت ‌و ‌ماشین‌خانه ‌(واحد ‌چاپ) ‌مشتمل ‌بر ‌چاپ ‌دیجیتال ‌و ‌سنتی.


پس ‌از ‌چاپ ‌- ‌محیط ‌ارتباطی ‌میان ‌سیستم ‌اطلاعات ‌مدیریت ‌و ‌عملیات ‌تکمیلی ‌وصحافی.



تا ‌زمانی ‌که ‌موارد ‌فوق ‌تعریف ‌نشده ‌و ‌بر ‌سر ‌آن‌ها ‌سازگاری ‌لازم ‌صورت ‌نگرفته ‌باشد،کماکان ‌به ‌سیستم‌های ‌سفارشی ‌مورد ‌نیاز ‌است. ‌در ‌واقع ‌اکنون ‌هر ‌گاه ‌پای ‌نصب ‌تجهیزات ‌تازه ‌به ‌میان ‌می‌‌آید، ‌چه ‌چاپ ‌و ‌عملیات ‌تکمیلی ‌سنتی ‌و ‌چه ‌چاپ ‌دیجیتال ‌و ‌سیستم‌های ‌اطلاعات ‌مدیریت ‌مربوط ‌به ‌آن، ‌بحث ‌ JDF‌هم ‌مطرح ‌می‌‌شود.


اکثر ‌ژورنال‌ها ‌و ‌مجلات ‌تجاری ‌با ‌آب ‌و ‌تاب ‌در ‌شماره‌های ‌مختلف ‌خود ‌به ‌تعریف ‌از ‌تکنولوژی‌های ‌گوناگون ‌می‌‌پردازند ‌و ‌با ‌مطالعات ‌موردی ‌نشان ‌می‌‌دهند ‌که ‌چطور ‌فلان ‌کمپانی ‌منتفع ‌مثلا ‌از ‌طریق ‌استفاده ‌از ‌فلان ‌راه ‌حل ‌خاص ‌منتفع ‌شده ‌است.ممکن ‌است ‌این ‌موارد ‌درست ‌باشند ‌اما ‌به ‌جای ‌موارد ‌خاص ‌یا ‌اپلیکشن‌های ‌مخصوص ‌باید ‌به ‌پتانسیل ‌کل ‌کار ‌فکر ‌کرد ‌و ‌این ‌در ‌حالی ‌است ‌که ‌اگر ‌چه ‌به ‌نظر ‌می‌رسد ‌که ‌صنعت ‌چاپ ‌استفاده ‌از ‌ JDF‌را ‌پذیرفته ‌است، ‌اما ‌کماکان ‌مسایلی ‌وجود ‌دارد ‌که ‌باید ‌به ‌آنها ‌توجه ‌داشت: ‌



اکثر ‌گردش‌ ‌کارهای ‌چاپی ‌مبتنی ‌بر JDF‌از ‌تجهیزات ‌متعدد ‌و ‌مختلفی ‌استفاده ‌می‌‌کنند ‌که ‌از ‌محیط‌های ‌ارتباطی ‌(اینترفیس) ‌متفاوت ‌استفاده ‌می‌‌کنند، ‌اما ‌این ‌تجهیزات ‌مختلف ‌نمی‌‌توانند ‌با ‌تجهیزات ‌شرکت‌های ‌مختلف ‌سازگار ‌باشند ‌و ‌در ‌واقع ‌چه ‌فایده‌ای ‌دارد ‌که ‌تجهیزات ‌حتی ‌مربوط ‌به ‌یک ‌شرکت ‌نتوانند ‌با ‌یکدیگر ‌رابطه ‌سازگاری ‌داشته ‌باشند؟ ‌کنسرسیوم ‌4 CIP‌در ‌سال ‌2004 ‌از ‌تولیدکنندگان  JDF‌خواست ‌تا ‌تحولات ‌بازار ‌را ‌از ‌جنبه ‌سازگاری ‌و ‌استفاده ‌از  JDF‌درنظر ‌داشته ‌باشند ‌و ‌این ‌در ‌حالی ‌است ‌که ‌1700 ‌ماشین ‌سازگار ‌با JDF‌در ‌پایان ‌سال ‌2004 ‌وجود ‌داشته ‌و ‌1500 ‌سفارش ‌هم ‌در ‌انتظار ‌نصب ‌است ‌و ‌باید ‌توجه ‌داشت ‌که ‌با ‌وجود ‌300 ‌هزار ‌شرکت ‌و ‌موسسه ‌چاپی ‌درسطح ‌جهان، ‌این ‌رقم ‌چندان ‌زیاد ‌نیست. ‌بنابراین  JDF‌را ‌نمی‌‌توان ‌در ‌حال ‌حاضر ‌داروی ‌همه ‌دردها ‌دانست.


اما ‌درحال ‌حاضر ‌این ‌نوید ‌وجود ‌دارد ‌که ‌می‌توان ‌سیستم‌های ‌اطلاعات ‌مدیریت ‌را ‌با ‌تجهیزات ‌پیوند ‌داد ‌ ‌چرا ‌که ‌در ‌حال ‌حاضر ‌100 ‌فروشنده ‌وجود ‌دارند ‌که ‌200 ‌محصول ‌ارایه ‌می‌‌کنند ‌و ‌این ‌محصولات ‌می‌‌توانند ‌سیستم‌های ‌اطلاعات ‌مدیریت ‌را ‌به ‌تجهیزات ‌پیوند ‌دهند. ‌علی ‌القاعده ‌روند ‌رشد ‌محصولات ‌تازه ‌رو ‌به ‌صعود ‌خواهد ‌بود ‌و ‌همه ‌محصولات ‌از ‌کارآیی ‌بیشتری ‌برخوردار ‌خواهند ‌بود. ‌البته ‌همه ‌تجهیزات ‌نمی‌‌توانند ‌به ‌راحتی ‌با ‌یکدیگر ‌ارتباط ‌برقرار ‌کنند ‌و ‌مثلاً ‌چه ‌ضرورتی ‌است که ‌ریپ ‌پیش ‌از ‌چاپ ‌با ‌دستگاه ‌مفتول‌زن ‌رابطه ‌داشته ‌باشد. ‌در ‌حال ‌حاضر ‌حدود ‌20 ‌هزار ‌دستگاه ‌و ‌تجهیزات ‌که ‌جفت ‌شده‌اند ‌- ‌البته ‌نه ‌این‌که ‌بتوان ‌گفت ‌همه ‌این ‌سازگاری‌های ‌جواب ‌داده‌اند ‌- ‌وجود ‌دارد ‌و ‌این ‌رقم ‌رو ‌به ‌افزایش ‌هم ‌خواهد ‌رفت. ‌


به ‌گفته ‌باید ‌افزود ‌که ‌نقص‌هایی ‌هم ‌وجود ‌دارد ‌که ‌باید ‌بر ‌آن‌ها ‌غلبه ‌کرد ‌و ‌یکی ‌از ‌اصلی‌ترین ‌آن‌ها ‌این ‌است ‌که ‌ ICS‌بتواند ‌کاملا ‌در ‌خدمت ‌سیستم ‌اطلاعات ‌مدیریت ‌درآید ‌و ‌به ‌عنوان ‌هاب ‌برای ‌انتقال ‌و ‌ثبت ‌داده‌ها ‌عمل ‌کند.



بهبود ‌گردش ‌کارها



 ‌در ‌واقع  JDFتنه‌ای ‌ضعیف ‌و ‌کله‌ای ‌بزرگ ‌دارد ‌و ‌با ‌توجه ‌به ‌این‌که ‌شرکت‌های ‌زیادی ‌درگیر ‌آن ‌هستند، ‌راضی ‌شدن ‌همه، ‌دشوار ‌به ‌نظر ‌می‌‌رسد ‌و ‌علت ‌این ‌امر ‌هم ‌طیف ‌زیاد ‌مسائل ‌است ‌که ‌از ‌درخواست‌های ‌مشتریان ‌تا ‌انبار ‌کار ‌و ‌تحویل ‌کاررا ‌در ‌برمی‌گیرد. ‌یکی ‌از ‌مواردی ‌که ‌دارد ‌به ‌روند ‌امور ‌شتاب ‌می‌‌بخشد ‌ابتکار ‌موسوم ‌به ‌ NGP‌است ‌(تولید ‌چاپی ‌شبکه‌ای ‌به ‌رهبری ‌کرئو) ‌که ‌هدف ‌آن ‌تعریف، ‌اجرا، ‌تست ‌و ‌تحویل ‌همگرایی ‌مبتنی ‌بر‌ JDF‌میان ‌سیستم‌هاست.  NGP‌از ‌3 CIP‌کوچک‌تر ‌است ‌و ‌با ‌40 ‌عضو ‌کار ‌می‌‌کند ‌که ‌20 ‌عضو ‌آن ‌تولید ‌کننده ‌سیستم‌های ‌اطلاعات ‌مدیریت ‌هستند. ‌اعضای  NGP‌برای ‌آن‌که ‌انطباق ‌و ‌سازگاری ‌بین ‌سیستم‌های ‌مربوط ‌به ‌تولیدکنندگان ‌مختلف ‌به ‌اوج ‌خود ‌برسد، ‌از ‌محیط‌های ‌ارتباطی ‌استاندارد ‌شده ‌برای ‌ JDF‌استفاده ‌می‌‌کنند ‌و ‌تاکنون ‌140 ‌راه‌حل ‌سازگارسازی ‌ارایه ‌کرده‌اند ‌که ‌جریان ‌یکپارچه ‌اطلاعات ‌برای ‌مدیریت ‌کل ‌فرایند ‌را ‌هدایت ‌می‌کند. نمودار ‌یک ‌به ‌طرز ‌ساده‌ای ‌ساختار ‌انتقال ‌داده‌ها ‌را ‌بین ‌سیستم‌ ‌اطلاعات ‌مدیریت ‌و ‌دستگاه ‌نشان ‌می‌دهد. ‌این ‌نمودار ‌در ‌واقع ‌این ‌نکته ‌را ‌نیز ‌نشان ‌می‌‌د‌هد ‌که ‌چطور ‌این ‌روند ‌به ‌طرزی ‌اتوماتیک ‌و ‌بدون ‌دخالت ‌دست ‌صورت ‌می‌‌‌گیرد.



 ‌اجرا


 ‌بهترین ‌سیستم ‌می‌‌تواند ‌هر ‌سیستمی ‌باشد ‌که ‌اهداف ‌مورد ‌نظر ‌را ‌به ‌خوبی ‌اجرا ‌کند. ‌وقتی ‌پای ‌یک ‌سیستم ‌اطلاعات ‌مدیریت ‌به ‌همراه ‌تکنولوژی ‌پیشرفته ‌در ‌میان ‌باشد، ‌برنامه‌ریزی ‌درست ‌برای ‌پروژه ‌سنگ‌پایه ‌نصب ‌صحیح ‌سیستم ‌است.برای ‌استفاده ‌از ‌سیستم ‌اطلاعات ‌مدیریت ‌در ‌چاپخانه، ‌برنامه‌ریزی ‌و ‌اجرا ‌نقش ‌مهمی ‌دارد.علی‌القاعده ‌روند ‌تجارت ‌با ‌تغییر ‌وظایف ‌و ‌کارها ‌دستخوش ‌تغییر ‌می‌‌شود ‌و ‌دشوارترین ‌کار ‌همین ‌مدیریت ‌تغییرات ‌است. ‌بنابراین ‌هر ‌گاه ‌درباره ‌یک ‌سیستم ‌تصمیم‌گیری ‌می‌‌کنید ‌مراقب ‌هزینه‌ها ‌و ‌زمان ‌اجرا ‌باشید.علاوه ‌بر ‌نام‌های ‌کلاسیک، ‌شرکت‌های ‌کوچک‌تر ‌دیگری ‌هم ‌وجود ‌دارند ‌که ‌مدعی ‌ارایه ‌سیستم‌های ‌اطلاعات ‌مدیریت ‌هستند ‌ولی ‌در ‌عین ‌حال ‌عضو ‌3 CIP‌هم ‌نیستند. ‌قیمت ‌محصولات ‌این ‌شرکت‌ها ‌که ‌نرم‌افزارهای ‌سازگارساز ‌عرضه ‌می‌‌کنند ‌بین ‌چند ‌هزار ‌تا ‌چند ‌میلیون ‌یورو ‌است.


قیمت‌ها ‌با ‌در ‌نظر ‌گرفتن ‌ابعاد ‌مکان‌هایی ‌که ‌می‌‌خواهند ‌چنین ‌نرم‌افزارهایی ‌را ‌نصب ‌کنند، ‌متفاوت ‌است. ‌این ‌به ‌میزان ‌کارهایی ‌که ‌باید ‌انجام ‌شود، ‌هم ‌وابسته ‌است. ‌عامل ‌دیگری ‌که ‌بر ‌قیمت ‌نهایی ‌تاثیر ‌می‌‌گذارد ‌میزان ‌کمکی ‌است ‌که ‌قرار ‌است ‌به‌کاربر ‌شود.


نکته ‌مهم ‌دیگر ‌این ‌است ‌که ‌نمی‌‌توان ‌قیمت‌ها ‌را ‌در ‌حالت ‌تطبیقی ‌ارایه ‌کرد ‌چرا ‌که ‌عواملی ‌چون ‌نحوه ‌درجه‌بندی ‌و ‌ماژول‌‌سازی ‌هم ‌مطرح ‌هستند ‌و ‌بنابراین ‌قیمت‌های ‌موجود ‌نمی‌‌‌توانند ‌برای ‌کاربردهای ‌مختلف ‌تعمیم ‌داده ‌شوند. ‌برای ‌مقایسه ‌سیستم‌های ‌موجود ‌بهترین ‌راه ‌این ‌است ‌که ‌از ‌تجارب ‌مستقیم ‌استفاده‌کنندگان ‌از ‌سیستم‌ها ‌سوال ‌شود، ‌تا ‌هم ‌قیمت‌های ‌واقعی ‌به‌دست ‌آید ‌و ‌هم ‌این‌که ‌تجارب ‌مرتبط ‌با ‌نصب ‌سسیتم‌ها ‌فهمیده‌ ‌شود.شرکت ‌آلمانی ‌هیفلکس ‌یکی ‌از ‌پیشرفته‌ترین ‌سیستم‌های ‌اطلاعات ‌مدیریت ‌مبتنی ‌بر ‌ JDF‌را ‌به ‌وجود ‌آورده ‌که ‌توسط ‌مشتریانی ‌از ‌اروپا ‌و ‌آمریکای ‌شمالی ‌مورد ‌استفاده ‌قرار ‌می‌‌گیرد.



نرم‌افزار ‌این ‌کمپانی ‌می‌‌تواند ‌کل ‌فرایند ‌کار ‌را ‌از ‌جنبه ‌تبادل ‌اطلاعات ‌پوشش ‌دهد. ‌این ‌نرم‌افزار ‌در ‌عین ‌حال ‌قابلیت ‌داده‌دهی ‌دستی ‌را ‌هم ‌دارد. ‌این ‌داده‌ها ‌می‌‌توانند ‌از ‌قیمت‌گذاری ‌تا ‌برنامه‌ریزی ‌برای ‌تولید ‌و ‌یا ‌آماده‌سازی ‌ماشین ‌را ‌در ‌بربگیرد.در ‌این ‌سیستم، ‌داده‌ها ‌به ‌محض ‌درخواست ‌از ‌جانب ‌مشتری ‌و ‌یا ‌درمراحل ‌برآورد ‌با ‌مراحل ‌کار عجین ‌شده ‌و ‌فرایند ‌برنامه‌ریزی ‌برای ‌تولید ‌را ‌لحاظ ‌می‌‌کنند ‌و ‌می‌‌توانند ‌در ‌آخرین ‌لحظات، ‌آخرین ‌داده‌ها ‌را ‌هم ‌برای ‌تعیین ‌برآورد ‌نهایی ‌قیمت ‌در ‌نظر ‌بگیرند.در ‌هر ‌صورت، ‌دیدگاه‌ها ‌در ‌مورد ‌میزان ‌پیشرفت ‌در ‌این ‌زمینه‌ها ‌متفاوت ‌است. ‌عده‌ای ‌معتقدند ‌تکنولوژی ‌به ‌آن‌چه ‌می‌‌خواسته ‌رسیده ‌است ‌و ‌روند ‌دیگری ‌در ‌کار ‌نخواهد ‌بود، ‌اما ‌دیگرانی ‌هم ‌هستند ‌که ‌معتقدند ‌تحولات ‌گردش‌کار ‌بیش ‌از ‌آن‌که ‌مولفه‌ای ‌از ‌فرایند ‌دیجیتال ‌شدن ‌باشد، ‌یک ‌نیرو ‌است ‌که ‌صرفا ‌در ‌مسیر ‌خاص ‌خودش ‌حرکت ‌می‌‌کند.


اما ‌آن‌چه ‌در ‌این ‌زمینه ‌مهم ‌به ‌نظر ‌می‌‌رسد ‌این ‌است ‌که ‌زمان ‌کار ‌و ‌هزینه‌های ‌اجرایی ‌پایین‌تر ‌آمده ‌است ‌و ‌گردش ‌کارهای ‌دیجیتال ‌هنوز ‌برای ‌ایجاد ‌سازگاری ‌و ‌هم‌پیوندی ‌بیشتر ‌بین ‌چاپکاران ‌و ‌مشتریان ‌نوید ‌دهنده ‌هستند. ‌علی‌القاعده ‌چنین ‌افقی ‌از ‌جنبه ‌استراتژیک ‌برای ‌چاپکاران ‌مهم ‌است. ‌آنها ‌دوست ‌دارند ‌حتی ‌بدون ‌عامل ‌انسانی ‌رابطه ‌مستحکم ‌خود ‌را ‌با ‌مشتریانشان ‌در ‌آینده ‌حفظ ‌کنند.بر ‌اساس ‌یافته‌های ‌یک ‌پژوهش، ‌67 ‌درصد ‌پاسخ‌دهندگان ‌گفته‌اند ‌که ‌از ‌سیستم ‌مدیریت ‌داده‌های ‌دیجیتال ‌ (DAM)‌یا ‌سیستم‌های ‌مدیریت ‌محتوا ‌در ‌جنب ‌گردش ‌کارهای ‌خود ‌استفاده ‌کرده‌اند، ‌اما ‌در ‌هیچ‌کدام ‌از ‌این ‌موارد ‌کاملا ‌مشخص ‌نشده ‌که ‌کاربرد ‌جانبی ‌این ‌امکانات ‌الزاما ‌به ‌افزایش ‌سفارشات ‌در ‌زمینه ‌چاپ ‌منجر ‌شده ‌باشد.


نکته ‌جالب ‌دیگری ‌که ‌در ‌بین ‌یافته‌های ‌این ‌محققین ‌وجود ‌داشت، ‌این ‌بود ‌که ‌اگرچه ‌ذخیره ‌کردن ‌محتوا ‌در ‌سیستم ‌مدیریت ‌داده‌های ‌دیجیتال ‌باعث ‌ایجاد ‌زیرمجموعه‌های ‌محتوایی ‌می‌‌شود ‌که ‌می‌‌تواند ‌دوباره ‌و ‌توسط ‌افراد ‌مختلف ‌مورد ‌استفاده ‌قرار ‌گیرد ‌و ‌به ‌چاپ ‌برسد، ‌اما ‌در ‌عمل ‌چنین ‌چیزی ‌اتفاق ‌نیفتاده ‌است ‌و ‌بنابراین ‌پاسخ‌دهندگان ‌معتقد ‌بوده‌اند ‌که ‌علی‌رغم ‌امکان ‌بهره‌داری‌های ‌متفاوت ‌از ‌داده‌ها ‌و ‌محتویات ‌ذخیره ‌شده ‌در ‌سیستم ‌مدیریت ‌دارایی‌های ‌دیجیتال، ‌هیچ ‌فرصت ‌تجاری ‌آشکاری ‌در ‌این ‌زمینه ‌به‌دست ‌نیامده ‌است.


اما ‌از ‌طرف ‌دیگر ‌بحث ‌ترکیب ‌کردن ‌سسیتم‌های ‌گردش‌کار ‌اتوماتیک ‌با ‌سیستم ‌مدیریت ‌دارایی‌های ‌دیجیتال ‌برای ‌پاسخ‌دهندگان ‌با ‌جذابیت ‌همراه ‌بوده ‌است. ‌آن‌ها ‌در ‌این ‌زمینه ‌- ‌برخلاف ‌استفاده ‌از ‌سیستم ‌مدیریت ‌دارایی‌های ‌دیجیتال ‌در ‌کنار ‌گردش‌کار ‌- ‌که ‌در ‌مل ‌ادغام ‌کردن ‌گردش‌کار ‌با ‌سیستم ‌مدیریت ‌دارایی‌های ‌دیجیتال ‌است ‌اعلام ‌کرده‌اند، ‌که ‌امکان ‌ایجاد ‌چندین ‌نوع ‌محتوا ‌از ‌محتواهای ‌موجود ‌در ‌سیستم، ‌باعث ‌ایجاد ‌فرصت‌های ‌بیشتر ‌شده ‌است ‌و ‌حجم ‌تقاضاهای ‌چاپی ‌هم ‌بالاتر ‌رفته ‌است. ‌موارد ‌مشخصی ‌که ‌پاسخ‌دهندگان ‌در ‌این ‌زمینه ‌به ‌آن‌ها ‌اشاره ‌کرده‌اند ‌مربوط ‌به ‌چاپ ‌روزنامه، ‌مجله، ‌بروشور ‌و ‌کاتالوگ ‌بوده ‌است.





چاپ‌


طراحی ‌ماشین‌های ‌چاپ ‌ظرف ‌سه ‌سال ‌گذشته ‌با ‌تغییرات ‌چندانی ‌همراه ‌نبوده ‌است. ‌اما ‌از ‌طرف ‌دیگر ‌اکنون ‌تقاضا ‌برای ‌ماشین‌های ‌تمام ‌اتوماتیک ‌به‌خصوص ‌در ‌زمینه ‌آماده‌سازی ‌ماشین ‌به ‌همراه ‌تقاضا ‌برای ‌ CTP‌بالا ‌رفته ‌و ‌باعث ‌شده ‌است ‌تا ‌تیراژهای ‌چاپی ‌به ‌سمت ‌مورد ‌نظر ‌سفارش‌دهندگان ‌به ‌پیش ‌روند‌اما ‌در ‌همین ‌حال ‌پاسخ‌دهندگان ‌مورد ‌بحث ‌به ‌پایرا ‌گفته‌اند ‌که ‌چه ‌نوع ‌نوآوری‌هایی ‌می‌‌تواند ‌به ‌افزایش ‌هر ‌چه ‌بیشتر ‌فراوری‌ها ‌منجرشود. ‌از ‌بین ‌موارد، ‌آن‌چه ‌مهم‌تر ‌به ‌نظر ‌می‌‌رسد ‌از ‌این ‌قرار ‌است:


اتوماسیون ‌ماشین‌های ‌چاپ ‌و ‌تجهیزات ‌تکمیلی کنترل ‌و ‌ارزیابی ‌رنگ ‌در ‌مدارهای ‌بسته تکمیل‌تر ‌شدن ‌JDF و   
 CTP‌که ‌برای ‌کل ‌فرایند ‌تولید ‌مفید ‌است.



 ‌و ‌دوباره ‌JDF



 ‌در ‌یک ‌سطر ‌می‌‌توان JDF‌را ‌جایگزین ‌3 CIP‌خواند ‌که ‌در ‌عین ‌حال ‌قابلیت‌های ‌بیشتری ‌هم ‌دارد. در ‌دروپای ‌2004 ‌شاهد ‌بودیم ‌که ‌انواع ‌سیستم‌های ‌کنترل ‌ماشین ‌که ‌به ‌نمایش ‌درآمدند ‌و ‌همین‌طور ‌سیستم‌های ‌کنترل ‌ماشین ‌که ‌به ‌نمایش ‌درآمدند ‌و ‌همین‌طور ‌سیستم‌های ‌اطلاعات ‌مدیریت، ‌همه ‌با ‌ JDF‌سازگار ‌شده ‌بودند.اگر ‌از ‌جنبه ‌تولید ‌به ‌موضوع ‌نگاه ‌کنیم ‌معنی ‌این ‌اتفاق ‌این ‌است ‌که ‌زمان ‌تنظیم ‌ماشین ‌پایین ‌می‌‌آید ‌و ‌امکان ‌تولید ‌در ‌تیراژ ‌کم ‌فراهم ‌می‌‌آید ‌و ‌بنابراین ‌بیشترین ‌تاثیرگذاری‌ها ‌هم ‌در ‌همین ‌عرصه ‌صورت ‌می‌‌گیرد. اما ‌در ‌عین ‌حال ‌به ‌نظر ‌می‌‌رسد ‌تاثیرات ‌درازمدت ‌دیگری ‌هم ‌در ‌پیش ‌داریم ‌که ‌در ‌عرصه‌هایی ‌مثل ‌برآورد ‌قیمت، ‌پردازش ‌سفارش ‌و ‌غیره ‌رخ ‌خواهد ‌داد ‌که ‌در ‌واقع ‌خارج ‌از ‌چارچوب ‌روند ‌اصلی ‌تولید ‌کار ‌چاپی ‌قرار ‌دارند ‌و ‌به ‌این ‌ترتیب ‌از ‌میزان ‌بوروکراسی‌های ‌مربوط ‌به ‌چاپ ‌هم ‌کاسته ‌می‌‌شود.


این ‌نکته ‌را ‌هم ‌نباید ‌ناگفته ‌گذاشت ‌که ‌تعریف ‌و ‌تمجیدهای ‌موجود ‌از ‌ JDF‌نمی‌‌تواند ‌معرف ‌کل ‌نگرش‌های ‌موجود ‌در ‌این ‌زمینه ‌باشد، ‌چرا ‌که ‌پایرا ‌پرسش‌های ‌مربوط ‌به ‌قابلیت‌های ‌ JDF‌را ‌عمدتا ‌در ‌برابر ‌آگاه‌ترین ‌افراد ‌در ‌این ‌زمینه ‌مطرح ‌کرده ‌و ‌سایر ‌تحقیقات ‌پایرا ‌چنین ‌دیدگاه ‌مثبتی ‌را ‌نسبت ‌به ‌پدیده ‌ JDF‌نشان ‌نمی‌‌دهد.





اندرباب ‌استفاده ‌همزمان ‌ JDF  ‌و ‌‌ MISتوضیح ‌دو ‌پدیده ‌به ‌زبان ‌ساده



به ‌زبان ‌ساده ‌باید ‌گفت ‌که ‌ JDF‌فرمت ‌تعریف ‌کار ‌است ‌و ‌ MIS‌سیستم ‌اطلاعات ‌مدیریت.


اما ‌از ‌دیگر ‌سو، ‌ JDF‌سه ‌بخش ‌بنیادین ‌دارد:


کاربرگ ‌JDF،


 


فرمت ‌پیام‌کار ‌ (JMF)‌و ‌ بسته ‌سازی ‌ کاربرگ ‌دو ‌زاویه ‌نسبت ‌به ‌کار ‌ارایه ‌می‌‌کند:


 


‌زاویه ‌محصول ‌(یا ‌قصدی ‌که ‌نسبت ‌به ‌یک ‌محصول ‌داریم ‌(Product‌ View):


‌زاویه ‌پردازش ‌ :(Process‌ View)‌



دیدگاه یا زاویه ‌محصول ‌در ‌واقع ‌به ‌مصرف‌کننده ‌نهایی ‌یک ‌تصویر ‌فوری ‌از ‌کار ‌ارایه ‌می‌‌کند.


‌به ‌عنوان ‌مثال ‌تصویری ‌از ‌یک ‌کار ‌32 ‌صفحه‌ای ‌4 A‌که ‌با ‌تا ‌خوردن ‌و ‌مفتول ‌خوردن ‌به ‌یک ‌کار ‌با ‌ابعاد ‌5‌Aتبدیل ‌می‌‌شود ‌و ‌با ‌یک ‌متن ‌دو ‌رنگ ‌بر ‌روی ‌کاغذ ‌100 ‌گرمی ‌چاپ ‌می‌‌شود ‌و ‌جلد ‌رنگی‌اش ‌هم ‌بر ‌روی ‌کاغذ ‌150 ‌گرمی ‌به ‌چاپ ‌می‌‌رسد. ‌در ‌این ‌حالت ‌ما ‌هیچ ‌تصویر ‌دقیقی ‌از ‌کل ‌فرایند ‌نداریم ‌و ‌نمی‌‌دانیم ‌با ‌چه ‌مکانیزمی ‌چنین ‌درخواست‌هایی ‌به ‌انجام  خواهد ‌رسید.



زاویه ‌پردازش ‌یعنی ‌این‌که ‌شرکتی ‌که ‌کار ‌را ‌تقبل ‌کرده ‌با ‌ابعاد ‌دقیق ‌و ‌پارامترها ‌و ‌جنبه‌های ‌کاملا ‌مشخص ‌سروکار ‌دارد ‌تا ‌کارها ‌به‌صورت ‌اتوماتیک ‌با ‌ماشین‌های ‌مختلف ‌دنبال ‌شود.


به ‌دیگر ‌زبان ‌وقتی ‌صحبت ‌از ‌زاویه ‌پردازش ‌می‌‌کنیم ‌داریم ‌به ‌این ‌نکته ‌اشاره ‌می‌‌کنیم ‌که ‌مسیر ‌کار ‌باید ‌قدم ‌به ‌قدم ‌در ‌کل ‌چاپخانه ‌تعریف ‌شده ‌باشد ‌و ‌این ‌امر ‌از ‌دستورات ‌جابه‌جایی ‌فیزیکی ‌سفارش ‌تا ‌بحث‌ ‌استفاده ‌از ‌مواد ‌اولیه ‌در ‌ماشین‌ها ‌و ‌بخش‌های ‌مختلف ‌را ‌با ‌جزییات ‌دقیق ‌در ‌بر‌گیرد.





هر ‌اقدامی ‌که ‌باید ‌توسط ‌سیستم ‌یا ‌اپراتور ‌سیستم ‌صورت ‌بگیرد ‌در ‌‌ JDFتعریف ‌شده ‌و ‌بنابراین ‌مثل ‌یک ‌ممیزی ‌در ‌کنترل ‌کارها ‌عمل ‌می‌‌کند ‌و ‌سپس ‌می‌‌‌توان ‌به ‌تحلیل ‌دقیق ‌روند ‌کار ‌در ‌ MIS‌نشست. اما ‌ JMF‌ابزار ‌جابه‌جایی ‌داده‌های ‌ JDF‌بین ‌سیستم‌ها ‌است. ‌ JMF‌مجموعه‌ای ‌از ‌درخواست‌ها ‌و ‌فرامین ‌استاندراد ‌ XML‌است ‌که ‌بین ‌فرستنده ‌و ‌گیرنده ‌رد ‌و ‌بدل ‌می‌‌شود.در ‌همین ‌حال، ‌ MIS‌هم ‌که ‌می‌‌تواند ‌نوعی ‌سیستم ‌کنترل ‌تولید ‌قلمداد ‌شود، ‌سیگنال‌های ‌سیستم‌ها ‌در ‌چاپخانه ‌را ‌ثبت ‌می‌‌کند.



به ‌عنوان ‌مثال ‌وقتی ‌که ‌مثلا ‌یک ‌پرینتر ‌دیجیتال ‌به ‌خاطر ‌خالی ‌بودن ‌سینی ‌کاغذ ‌از ‌مدار ‌خارج ‌می‌‌شود، ‌محیط ‌ارتباطی ‌ JDF‌از ‌این ‌دستگاه ‌یک ‌علامت ‌برای ‌ MIS‌می‌‌فرستد ‌تا ‌به ‌قول ‌معروف ‌سیستم ‌کنترل ‌تولید ‌از ‌وضعیت ‌آن ‌پرینتر ‌مطلع ‌شود ‌و ‌به ‌عبارت ‌بهتر ‌به ‌جای ‌این‌که ‌چشمان ‌اپراتورها ‌دنبال ‌چراغ‌های ‌چشمک‌زن ‌باشند، ‌ماشین ‌به‌طور ‌اتوماتیک ‌این ‌کار ‌را ‌صورت ‌می‌‌دهد. ‌یا ‌مثلا ‌قیمت‌ها ‌هم ‌می‌‌توانند ‌به ‌همین ‌صورت ‌برآورد ‌یا ‌درخواست ‌و ‌یا ‌اعلام ‌شوند ‌و ‌این ‌امر ‌به ‌این ‌معناست ‌که ‌ MIS‌می‌‌تواند ‌برای ‌هزینه‌های ‌هر ‌کاری ‌پیوسته ‌روزآمد ‌شود ‌و ‌پرونده ‌هزینه‌های ‌هر ‌کاری ‌را ‌در ‌هر ‌مقطعی ‌داشته ‌باشد.


بد ‌نیست ‌بدانید ‌که ‌ JMF‌از ‌پروتکل ‌ http‌در ‌اینترنت ‌استفاده ‌می‌‌کند ‌و ‌بنابراین ‌به ‌راحتی ‌در ‌شبکه‌ها ‌و ‌حتی ‌شبکه‌های ‌دارای ‌فایروال ‌به ‌راحتی ‌قابل ‌نصب ‌است ‌و ‌فرقی ‌نمی‌‌کند ‌که ‌کار ‌در ‌سالن ‌مجاور ‌شما ‌باشد ‌یا ‌در ‌قاره ‌مجاور ‌شما، ‌منو ‌را ‌باز ‌می‌‌کنید ‌و ‌کارتان ‌را ‌شروع ‌می‌‌کنید.


اما ‌مکانیزم ‌بسته‌سازی ‌یا ‌گروه‌بندی ‌امکانات ‌مورد ‌استفاده ‌که ‌سومین ‌جنبه ‌استاندارد ‌ JDF‌است، ‌این ‌مکانیزم ‌در ‌حقیقت ‌به ‌این ‌معنا ‌است ‌که ‌شما ‌می‌‌توانید ‌به ‌هر ‌چیزی ‌که ‌به ‌کارتان ‌مربوط ‌می‌‌شود، ‌دسترسی ‌داشته ‌باشید ‌و ‌آن‌ها ‌را ‌در ‌عمل ‌برای ‌اجرای ‌کار ‌به‌خدمت ‌بگیرید.


در ‌هنگام ‌کار ‌با ‌ JDF‌می‌توان ‌درست ‌مثل ‌لینک‌هایی ‌که ‌در ‌اینترنت ‌وجود ‌دارد، ‌به ‌سایر ‌چیزها ‌لینک ‌داد ‌تا ‌نرم‌افزارها ‌بدانند ‌از ‌کدام ‌فایل‌ها ‌باید ‌به ‌عنوان ‌درونداد ‌کار ‌استفاده ‌کنند ‌و ‌یا ‌این‌که ‌فایل‌هایی ‌را ‌که ‌ایجاد ‌می‌‌کنند ‌در ‌چه ‌قسمتی ‌قرار ‌دهند. ‌این ‌فایل‌ها ‌باید ‌در ‌همان ‌حالت ‌گروهی ‌حفظ ‌شوند ‌و ‌تقریبا ‌مثل ‌چک‌باکس‌هایی ‌که ‌در ‌کارهای ‌گرافیکی ‌وجود ‌دارد، ‌مورد ‌استفاده ‌قرار ‌گیرند.




 


https://www.linkedin.com/in/mohammadreza-mehdizade


09101436763


 


 


حذف ارسالي ويرايش ارسالي