کارگروه
چاپ و تبلیغات
در این کار گروه مسائل چاپ و تبلیغات را در ایران و جهان بررسی میکنیم و در صورت نیاز میتوانیم به سوالات احتمالی شما در زمینه چاپ و تبلیغات پاسخ بدهیم
 

افق های جدید در برابر چاپ و بسته بندی مقوایی

صفحه اصلی کارگروهها >> چاپ و تبلیغات  >> افق های جدید در برابر چاپ و بسته بندی مقوایی
محمدر ضا مهدیزاده

محمدر ضا مهدیزاده

در کارگروه: چاپ و تبلیغات
تعداد ارسالي: 273
تائید شده توسط:
محمدر ضا مهدیزاده
13 سال پیش در تاریخ: یکشنبه, فروردين 14, 1390 1:51

 


افق‌های جدید در برابر چاپ و بسته‌بندی مقوایی


مطلبی که در پی می‌‌آید دیدگاه‌های یکی از دست‌اندرکاران چاپ جعبه در اروپاست که چاپ  مقوا با ماشین‌های افست را به عنوان روند اصلی و تداوم پذیر  در این رشته می‌‌شناسد ولی گوشه چشمی هم به روش‌ها و دستگاه‌های دیگر و مشتریان خاص دارد.او یک جمع‌بندی سریع از آینده چاپ و بسته‌بندی کارتن ارایه می‌‌دهد.اگرچه این مطلب فاقد تحلیل‌های دقیق و آمار و ارقام است، اما نشان می‌‌دهد که چه بازارهای وسیعی برای چاپ جعبه‌های مقوایی  وجود دارد و چه راه‌حل‌های متنوعی از افست و فلکسو گرفته تا چاپ دیجیتال و جوهرافشان برای آن وجود دارد و این بازار رو به رشد در سمت‌گیری شرکت‌های ماشین‌سازی تا چه حد تأثیرگذار است.



رشد سریع چین، هند و کشورهای آسیایی و آمریکای جنوبی در حال تغییر شکل اگر نه چاپ، دست کم در حال تغییر دادن به شکل بازار بسته‌بندی است.


هر چند اعتیاد غرب به کتاب‌ها، مجلات و روزنامه‌ها نمی‌‌تواند عیناً در کشورهای رو به توسعه به عنوان نسخه‌ای علی‌البدل تکرار شود و در واقع در کشورهای در حال توسعه ممکن است ابزارهای الکترونیک جانشین چنین روندی شوند، اما چاپ بسته‌بندی به چاپ دیجیتال واگذار نخواهد شد و چه بسا در شرق، پتانسیل بیشتری برای چاپ و تولید جعبه پدید آید.


شاید هایدلبرگ به همین دلیل تصمیم به تولید افست ورقی با فرمت بزرگ‌تر از B1 (5/4 ورقی) گرفته است، البته به دنبال ساخت ماشین‌های غول‌آسای ک.ب.ا و رولند نرفت، چنانکه دیدیم آن ماشین‌ها را شرکت‌های چاپ تبلیغاتی برای بیلبورد بیشتر از شرکت چاپ کارتن به‌کار گرفتند.


منطق هایدلبرگ بر یک جمعیت‌ نگاری ساده استوار است: 3/2 میلیون نفر در جهان بسته‌بندی مصرف‌کننده به حساب می‌‌آیند. افزون بر این در اروپا و آمریکای شمالی مصرف بسته‌بندی رو به کاهش است.


این شرکت به دنبال تولید ماشین برای بازارهای جدید و رو به رشد است، نمونه این روند تولید ماشین‌های اسپیدمستر 105XL است که 18000 ورق در ساعت را به چاپ می‌‌رساند که می‌‌تواند برای فرمت‌های بزرگ‌تر از 5/4 ورقی در زمینه کارتن و لیبل کاربرد داشته باشد.


اما مان‌رولند هم در آیپکس رولند 700 را با ابعاد 1020 میلی‌متر تا 1040 میلی‌متر به نمایش گذاشت.


ارقام مبتنی بر جمعیت‌نگاری حکایت از گسترش بازار برای چاپ بسته‌بندی دارد. آمارها حاکی از آن است که در چین تنها 20 درصد غذاها بسته‌بندی می‌‌شود و اگر توزیع در این کشور روند مدرن‌تری به خود بگیرد، ارقام گسترش خواهد یافت.


از دیگر سو برای غذا در هند سه میلیون مکان عرضه وجود دارد که اغلب کوچک هستند. تسکو (Tesco) به دنبال رد پا در این بازار است.


طبق پیش‌بینی‌هایی که پایرا به عمل آورده است، رشد بازار مصرف مقوا برای سال 2010 به گونه‌ای است که از 8/34 میلیارد یورو به 9/39 میلیارد یورو خواهد رسید.


علت این رشد در واقع به مصرف غذاهای آماده‌ تک نفری مربوط می‌‌شود و این‌که زندگی مجردی رو به افزایش است و زندگی راحت‌ هم باعث افزایش سفارش این نوع غذاهای آماده و بسته‌بندی شده می‌‌شود. افزون بر این، باید افزایش تقاضا برای تبلیغ چاپی در زمینه فروش محصولات بر روی قفسه‌ها را هم در نظر گرفت.


به عنوان نمونه شرکت زیمنس در حال کار بر روی تبلیغات ارزان‌قیمتی است که کارکرد همان تبلیغات لنتیکولار (سه‌بعدی) روی بسته‌های حبوبات را دارد و به‌صورت الکترونیک ارایه می‌‌شود. این پدیده تا دو سال دیگر مورد استفاده قرار خواهد گرفت.


اگرچه سازندگان ماشین افست در حال حاضر هر دو زمینه بسته‌بندی‌های مربوط به محصولات گران‌قیمت و محصولات دارای تخفیف را هدف گرفته‌اند، اما به هر حال به نظر می‌‌رسد که اکثر شرکت‌ها از تکنولوژی‌های کنونی خود دست برنخواهند داشت تا به نیازهای فعلی و موجود پاسخ دهند.


ماشین‌های اینک‌جت نیز کماکان مطلوب هستند و نسبت به فلکسو به طرز بهتری به تیراژهای پایین و با کیفیت جواب می‌‌دهند. از دیگر سو، هدهای اینک‌جت‌ها هم با خطوط بسته‌بندی کنار آمده‌اند و در چاپ لیبل، خطاها را به حداقل رسانده و بدون ایجاد باطله کار می‌‌کنند.


نکته قابل توجه دیگر این است که بتوان بر روی لیبل‌ها پیام‌های ویژه تبلیغاتی را با توجه به زبان محلی و زبان بازار همان منطقه اضافه کرد وبه این ترتیب لیبل‌های از پیش چاپ شده جذابیت کم‌تری خواهند داشت. اینک‌جت‌ها در هر دو زمینه می‌‌توانند مفید باشند و سرعت خود را هم بالاتر ببرند و قیمت تمام شده را هم پایین بیاروند.


تقاضا برای چاپ بسته‌بندی‌های اختصاصی در تیراژ محدود و حتی چاپ با اطلاعات متغیر روی بسته‌بندی‌های فانتزی و سفارشات مربوط به جعبه‌های درخواستی هم بازار محدود ولی جالبی دارد که به چاپ دیجیتال روی خوش نشان می‌‌دهد.


زیراکس نشان داده که ماشین i6en3 آن می‌‌تواند از پس کارتن‌های سبک‌ وزن برآید. کما این‌که زایکون 5000 هم برای کارهای با تیراژ کم مناسب است. در این زمینه می‌‌توان به HP هم اشاره داشت که شبیه ایندیگو ماشینی برای لیبل داشت. اما در پشت صحنه هم، میتسوبیشی در حال کار بر روی تونرهایی است که قیمتی در حد مرکب‌های چاپ دارند و به این ترتیب خواهد توانست یک ماشین چاپ دیجیتال مناسب نیازهای بخش کارتن ایجاد کند که به لحاظ قیمت در حد افست باشد.


آن‌چه مشخص است افزایش درخواست برای کاهش قیمت‌ها است و این پدیده ربطی به چاپ افست و دیجیتال برای کشورهای رو به توسعه ندارد. نکته اینجاست که گروه‌های بزرگ بسته‌بندی دنبال تولید بیشتر با همین چارچوب هستند و ترجیح می‌‌‌دهند که کارتن‌ها را درقلمرو خودشان تولید کنند.


 



https://www.linkedin.com/in/mohammadreza-mehdizade


09101436763


 


حذف ارسالي ويرايش ارسالي