کارگروه
چاپ و تبلیغات
در این کار گروه مسائل چاپ و تبلیغات را در ایران و جهان بررسی میکنیم و در صورت نیاز میتوانیم به سوالات احتمالی شما در زمینه چاپ و تبلیغات پاسخ بدهیم
 

برنامه ریزی سرمایه گذاری

صفحه اصلی کارگروهها >> چاپ و تبلیغات  >> برنامه ریزی سرمایه گذاری
محمدر ضا مهدیزاده

محمدر ضا مهدیزاده

در کارگروه: چاپ و تبلیغات
تعداد ارسالي: 273
تائید شده توسط:
محمدر ضا مهدیزاده
10 سال پیش در تاریخ: دوشنبه, خرداد 05, 1393 15:8

برنامه ریزی سرمایه گذاری، پروسسی است که روش و میزان سرمایه گذاری در حال و آینده را با توجه به وضعیت مالی فعلی، اهداف مالی آتی، میزان ریسک پذیری و شرایط مالیاتی مشخص می‌کند. یک سرمایه گذاری موفق به زمان و برنامه ریزی دقیق نیاز دارد. برای حصول یک نتیجه مناسب از سرمایه گذاری‌های خود باید از یک استراتژی درست که به نکات زیر توجه دارد، استفاده کنید.


·         داشتن برنامه دراز و کوتاه مدت و بازنگری مداوم استراتزیهای سرمایه گذاری


·         توجه به روشهای افزایش بازده سرمایه


·         مدیریت ریسک سرمایه گذاری


·         استفاده از تنوع در سرمایه گذاری


·         نر م افزار مدیریت سر مایه گذاری


داشتن برنامه دراز و کوتاه مدت و بازنگری مداوم در استراتژیهای سرمایه گذاری


داشتن یک برنامه درذهن خود بسیارعالی است، ولی همواره یک برنامه با تغییراتی در اهداف و یا تغییر روش زندگی براحتی بفراموشی سپرده شده و یا تأثیر خود را از دست می‌دهند. با کمک و راهنمایی یک مشاور و متخصص مالی-سرمایه گذاری برنامه خود را تهیه و مکتوب کنید و به هیچوجه فراموش نکنید که وقتی برنامه ریزی می کنید به تمام وجوه آن توجه کنید و بخاطر بسپارید که برنامه ریزی سرمایه گذاری فقط به یک حساب پس انداز بازنشستگی (RRSP) خلاصه نمی‌شود. اهداف دراز مدت و کوتاه مدت را در نظر بگیرید. مرور مداوم سرمایه گذاری‌های خود.نیازها و اهداف شما در طول زمان تغییر خواهند کرد، بنابراین بطور مداوم باید سرمایه گذاری‌ها و برنامه‌های خود را مرور کنید تا اطمینان حاصل کنید که در مسیر درستی که می خواهید، پیش می‌روند. ازدواج، فرزند جدید، ادامه تحصیل، درگذشت عضوی از خانواده و افزایش یا کاهش درآمد همگی باعث می‌شوند تا شرایط مالی و اهداف تغییر کنند و نیاز به بازنگری در برنامه را ایجاب کنند. غلبه بر یک بازار متغیر و سفری طولانی.هیچکس نمی‌تواند پیش بینی کند که همواره سفری بدون دردسر را در بازار سرمایه در پیش خواهید داشت. حتی سرمایه گذاری‌های خوب که تاکنون بازده مناسبی را نشان داده اند، ممکن است تغییرات ناخوشایندی را تجربه کنند و با کاهش ارزش در دوره‌ای از زمان همراه شوند. اما اگر صبور باشید و اجازه دهید که از شرایط ناخوشایند کوتاه مدت گذر کنند، نتیجه مناسبی را در طولانی مدت بدست خواهید آورد. در سرمایه گذاری‌های طولانی مدت ( 10 سال و بیشتر) تغییرات و کاهش ارزش در کوتاه مدت، تأثیر چندانی در اهداف نهایی نخواهند داشت و در واقع ریسک بزرگی به حساب نمی‌آید. زیرا تاریخچه و روند تغییرات در سالیان اخیر نشان می‌دهد که سرمایه گذاریهای خوب، علیرغم تغییرات و افت و خیزهایی که در طول سالیان متمادی تجربه کرده اند، در نهایت و بطور متوسط با روند مناسب افزایشی همراه بوده اند.


 



توجه به روشهای افزایش بازگشت سرمایه



زودتر شروع کنید. هرچه زودتر سرمایه گذاری خود را شروع کنید، از نتایج و بازگشت آن زودتر و بیشتر سود خواهید برد. از سوی دیگر چند برابر شدن سرمایه خود را تا پیش از زمان مورد نیاز و یا زمان بازنشستگی شاهد خواهید بود. با مشارکت در سرمایه گذاریهای خود بطور ماهانه و یا در دوره‌های کوتاه بجای مشارکت در انتهای سال، در نتیجه سرمایه شما زودترشروع به رشد خواهد کرد. سود سرمایه را دوباره سرمایه گذاری کنید. اگر به دریافت سود سرمایه به‌عنوان یک درآمد نیاز ندارید، با سرمایه گذاری مجدد آن اجازه خواهید یافت تا از رشد متراکم و ترکیبی آن نیز سود خواهید برد. در هنگامیکه مشارکت خود بطور ماهانه و از ماه‌های اول سال شروع می کنید در طول سال به مبلغی که در موجودی شما قرار دارد، سود نیز تعلق خواهد گرفت. در نقطه مقابل آن مشارکت هایی که در انتهای سال انجام می‌شوند از این امکان بی بهره خواهند ماند. هماهنگی با نوسانات قیمت. وقتی در یک سرمایه گذاری بطور ماهانه و یا دوره‌ای مشارکت می کنید و بخشی ثابتی از درآمد خود را بطور مداوم به آن اختصاص می دهید، به گونه‌ای با تغییرات قیمت آن هماهنگ خواهید شد. در صورت کاهش بها شما قادر خواهید بود تا تعداد واحد بیشتری بخرید و در صورت افزایش قیمت هر واحد و بدلیل مشارکت ثابت ماهانه تعداد واحد کمتری خریداری خواهید کرد. این روش موجب می‌شود تا بهای متوسط خرید شما همواره کمتر از حداکثر مبلغی باشد که برای یک واحد پرداخته اید. سرمایه گذاری متناسب با اهداف و زمان. به اهداف و محدودیت زمانی خود در سرمایه گذاری توجه داشته باشید. اگر برای طولانی مدت و یا برای دوران بازنشستگی سرمایه گذاری می کنید، در مواردی مشارکت کنید که به شما اجازه می‌دهند با عدم برداشت از سرمایه خود، در طولانی مدت از سود بیشتری بهره ببرید. درصورتیکه به منابع مالی خود در کوتاه مدت نیاز دارید در سرمایه گذاریهایی مشارکت کنید که اجاره برداشت سرمایه را بدون جریمه‌های خاص به شما بدهند. در مواردی که هدف سرمایه گذاری، درآمد ماهانه یا دوره‌ای است می‌توانید در مواردی متناسب سرمایه گذاری کنید که برای این منظور در نظر گرفته شده اند.فراموش نکنید که فقط یک مشاور سرمایه گذاری می‌تواند شما را یطور کامل راهنمایی کند.


 



استفاده از تنوع در سرمایه گذاری



تنوع سرمایه: با مشارکت در یک fund مناسب شما در وافع موجودی مالی خود را در بخش‌های مختلف سرمایه گذاری می کنید. زیرا هر fund یک بستر سرمایه گذاری است که خود از مجموع چندین سرمایه گذاری در موسسات مختلف تشکیل شده است و تنوع مورد نظر را به همراه دارد. اگر یک بستر سرمایه گذاری از مشارکت در بخش‌های مختلف اقتصادی و صنعتی تشکیل شده باشد تنوع بهتری را بدست می‌دهد. بطور مثال یک fund که از سرمایه گذاری در موسسات مختلفی از بخش‌های مالی، تولیدی، ارتباطات و یا خدماتی فعالیت می‌کنند، تنوع بیشتری را نتیجه خواهد داد. اگر گروهی از موسسات تولیدی در شرایطی خاص دچار مشکل گردند و دچار افت ارزش گردند، سایر بخش‌های fund اجازه نخواهند داد تا افت بزرگی در ارزش کل fund بوجود آید. تنوع بیشتر با استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی: با در اختیار داشتن سرمایه گذاریهای مختلف که در بازارهای متفاوت و در نقاط مختلف جهان(آمریکا، اروپا یا آسیا) سرمایه گذاری کرده اند، تنوع بهتری را نیز بدست خواهید آورید. آنچه مشخص است همیشه چرخه و روند بازار در نقاط مختلف جهان هماهنگ و یکسان تغییر نمی‌کند. بطور مثال بازده سرمایه گذاری در آمریکا، اروپا و آسیا تفاوت هایی دارد و در مواردی نیز روندی کاملاً مخالف یکدیگر را نشان می‌دهند به این شکل که ممکن است زمانی که ارزش سرمایه گذاری در آمریکای شمالی افزایش می‌یابد، ارزش سرمایه گذاری‌های اروپایی و یا آسیایی با افت مواجه شوند و یا برعکس. بهمین جهت در شرایط مختلف همواره موقعیت مناسبی برای سرمایه گذاری وجود دارد. آنچه اهمیت دارد انتخاب تنوعی مناسب است که با شرایط فردی و میزان ریسک پذیری شما تطبیق داشته باشد.



مدیریت ریسک سرمایه گذاری



 


میزان ریسک پذیری: آگاهی داشتن از میزان ریسک پذیری هر فرد اهمیت بسیاری دارد. انتخاب سرمایه گذاری هایی که متناسب با ریسک پذیری فرد بوده و تعیین میزان مشارکت بتناسب وضعیت مالی وی اجازه خواهد داد تا سرمایه گذار از حداکثربازگشت با کمترین تنش و استرس سود ببرد. شرکت در سرمایه گذاری هایی که بیش از توان ریسک پذیری فرد بوده و یا فشار مالی زیادی به وی تحمیل می‌کند، موجب می‌گردد تا فرد با تغییری کوچک در بازار سرمایه، احساس خطر بزرگی کرده و استرس زیادی را متحمل گردد. استرس زیاد موجب تصمیم گیری‌های غیر تخصصی، سریع و کوتاه مدت خواهد شد. از سوی دیگر سرمایه گذار صیر لازم را برای برگشت اوضاع به حالت عادی نخواهد داشت. در نتیجه در بدترین زمان که نرخها در پایین‌ترین میزان خود قرار دارد، تصمیم به خروج از بازار سرمایه و تبدیل آن به نقدینگی می‌گیرد و ضرر مضاعفی را پس از کسر مالیات و یا جرایم مربوطه متحمل می‌شود. تنوع و ریسک: همانگونه که اشاره شد، هر fund دارای نسبت و ترکیبی از سرمایه گذاری در موسساتی خاص است و موجب می‌گردد تا ریسک سرمایه گذاری کاهش یابد و با توجه به اینکه هرmutual fund دارای نرکیبی از سرمایه گذاری هایی است که با fund دیگر کاملاً متفاوت است، بنابراین با مشارکت در چند mutual fund نیز بطور قابل ملاحظه‌ای تنوع سرمایه گذاری افزایش و ریسک احتمالی را نیز بتناسب بسیار کاهش خواهد یافت.


حذف ارسالي ويرايش ارسالي