کارگروه
کودکان و مسائل مهم مربوط به برخورد با آنها
در این کارگروه به دنبال راه کارهای جدید حول محور کودکان و نحوه برخورد با آنها و انتقال اطلاعات هستم.از همه دعوت میشود مطالب مفید رو برای استفاده عموم درج نمایند.متشکرم
 

راهنمای قدم به قدم برای تهیه و نگهداری غذای کودک قسمت اول

صفحه اصلی کارگروهها >> کودکان و مسائل مهم مربوط به برخورد با آنها  >> راهنمای قدم به قدم برای تهیه و نگهداری غذای کودک قسمت اول
مهدی مقصودی
10 سال پیش در تاریخ: جمعه, ارديبهشت 12, 1393 10:40




هنگامی که مادری خوراندن غذاهای جامد را به فرزندش شروع می‌کند، در تمام طول روز تب و تاب این را دارد که کدام خوراکی‌ها برای دلبندش دلچسب‌ترند و در رشد و سلامت او نقش مهم‌تری دارند. از سویی بازار تبلیغات موادغذایی انواع و اقسام خوراکی‌های صنعتی را به خانواده‌ها نشان می‌دهند که در حقیقت مجموعه‌ای کهنه از بافت غذایی، طعم‌دهنده، نگهدارنده و رنگ هستند.



شهرزاد: هنگامی که مادری خوراندن غذاهای جامد را به فرزندش شروع می‌کند، در تمام طول روز تب و تاب این را دارد که کدام خوراکی‌ها برای دلبندش دلچسب‌ترند و در رشد و سلامت او نقش مهم‌تری دارند. از سویی بازار تبلیغات موادغذایی انواع و اقسام خوراکی‌های صنعتی را به خانواده‌ها نشان می‌دهند که در حقیقت مجموعه‌ای کهنه از بافت غذایی، طعم‌دهنده، نگهدارنده و رنگ هستند.


 



 


تهیه مواد غذایی خوشمزه و اشتهاآور در خانه شاید کمی وقت‌گیر باشد اما حاصل این زحمت یک خوراکی سالم، ارزان، مقوی و مغذی خواهد بود. از آنجا که کودک در هر وعده مقدار اندکی غذا می‌خورد تصمیم گرفتیم نحوه تهیه و نگهداری خوراکی‌های کودکان 6 ماه تا یک سال را برای‌تان شرح دهیم، تا غذایی که آماده کرده‌اید هدر نرود و دچار فساد میکروبی نشود.


 


 


آنچه نیاز دارید


 


کودک 6 ماه به بالا  یا هنوز دندان ندارد یا اگر داشته باشد نمی‌تواند مانند آدم‌بزرگ‌ها غذا را خوب بجود. به همین دلیل شما باید غذای فرزندتان را آن‌قدر ریز و نرم کنید که نیازی به جویدن نداشته باشد. به همین‌ منظور یک وسیله برقی می‌خواهید که مواد غذایی را خوب خرد یا پوره‌ای کند. این وسایل بسیار متنوعند و می‌توانید با نیم ساعت صرف وقت یک نوع خوبش را برای خودتان پیدا کنید. اگر هم از قبل وسایلی مانند مخلوط کن، غذا ساز یا گوشت‌کوب برقی را دارید دیگر لازم نیست هزینه زیادی بپردازید.


 


 


بهداشت مواد غذایی و آشپزخانه


 


· آشپزخانه را تمیز نگه دارید، قطرات چکیده از غذا را بلافاصله پاک کنید، وسایلی را که کف فروشگاه یا خیابان یا خودرو گذاشته‌اید روی کابینت یا میز یا هر جایی که با غذا در تماس است، قرار ندهید.


· قبل و بعد از آشپزی میز یا سطح کابینتی را که بر آن آشپزی می‌کنید با آب و صابون بشویید.


· تمامی ظروف مورد استفاده‌تان را در صورت امکان در ماشین ظرف‌شویی بشویید.


· تخته گوشت و سبزی را در ماشین ظرفشویی با دمای بالا بشویید.


· برای خرد کردن میوه، سبزی و گوشت از تخته‌های مجزا استفاده کنید.


· برای تهیه غذای سالم، مواد اولیه بهداشتی و تازه تهیه کنید.


· به میزان کافی مواد اولیه تهیه کنید تا در یخچال کیفیت غذایی خود را از دست ندهند.


· قبل از شروع  به آشپزی دست‌ها و زیر ناخن‌های‌تان را با صابون بشویید.


· هر غذایی که بیش از 2 ساعت در دمای اتاق مانده را باید دور بریزید.


 


 ادامه دارد......


 


حذف ارسالي ويرايش ارسالي